MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF THE TOURIST ENTERPRISE IN INSTABILITY CONDITIONS
Abstract
The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological principles, study the state, trends and factors of competitiveness of the tourist enterprise, and provide recommendations for building a system for managing the competitiveness of the tourist enterprise. Competitiveness management is a task that should be faced by the leadership of any organization operating in today's fierce competition. The tourism industry in Ukraine and the world is developing rapidly, the number of tourism enterprises is quite large, and they all claim their own market share, popularity among customers, and hope for high efficiency. The pandemic has also changed the market, forcing many tourism businesses to close. The most resilient and competitive survived, which showed the vulnerability of those businesses that did not have a well-established system of governance, and existed only due to ever-increasing demand. Practice has shown that in crisis conditions, only those organizations survived that had a constant customer base and a well-coordinated management system. Despite the recent surge in activity in the tourism market due to accumulated deferred demand, the issue of competitiveness of tourism enterprises remains relevant, because they face a difficult task, retaining customers and forming a competitive tourism product in conditions of instability and ever-changing constraints. high risks of long-term planning, falling level of consumer solvency. To solve the tasks set in the work, the method of theoretical and empirical research was used, which includes analysis and synthesis, comparison and generalization. The article analyzes the main trends in the market of tourist services of Ukraine and the world, the impact of the pandemic on the formation of tourist flows, the volume of the market of tourist services, and the transformation of requirements for competitiveness of tourist enterprises. Factors influencing the level of competitiveness of enterprises in the market of tourist services of Ukraine were identified, which were divided into four hierarchical levels: mega-, macro-, meso-, and micro-levels. According to the results of the study, the vision of the process of managing the competitiveness of a tourist enterprise in conditions of instability was presented. Particular attention was paid to the need for permanent monitoring of changes in the external environment, and rapid response to them, which should be reflected in the management process, forming a flexible system of rapid response.
References
Кадирус І.Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3390 (дата звернення 30.11.2021).
Підлужна О.Б., Колос З.В. Конкурентоспроможність в туризмі як провідний напрям сталого розвитку. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». 2019. № 1. С. 469–477. URL: https://visen.knau.kharkov.ua/20191_45.html (дата звернення 30.11.2021).
Мануйлович Ю.М. Дослідження сутності та трактування поняття конкурентоспроможності підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2013_4_28 (дата звернення 30.11.2021).
Лужанська Т.Ю., Костенко С.А., Катц Е.Б., Будкевич Г.Б. Оцінка та напрямки удосконалення конкурентоспроможності туристичних підприємств. Економічний форум. 2015. № 4. C. 258–267. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/luzhanska.htm (дата звернення 30.11.2021).
Солов’янчик А.В. Аналіз чинників, що впливають на рівень конкурентоспроможності підприємств ринку туристичних послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. Випуск 5. С. 130–133. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/5_2015ua/30.pdf (дата звернення 29.12.2021).
Кравченко О.М., Кула М.В. Левицький Д.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Економіка. Фінанси. Право. 2021. № 2. С. 13–17. URL: http://efp.in.ua/uk/journal-article/598
COVID-19 and tourism. 2020: A year in review. UNWTO. January 2021. URL: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-12/2020_Year_in_Review_0.pdf (дата звернення 30.11.2021).
Global tourism sees upturn in Q3 but recovery remains fragile. UNWTO. November 2021. URL: https://www.unwto.org/taxonomy/term/347 (дата звернення 30.11.2021).
Статистичний щорічник України 2020. Державна служба статистики України. 2021. 455 с. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/11/Yearbook_2020.
Статистичний щорічник України 2016. Державна служба статистики України. 2017 р. 611 с. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/01/Arch_zor_zb.htm
Яценко М.С., Беспала О.А., Ференець Я.В. Система контролю та менеджменту якості продукції, як сучасний метод управлінського контролю на підприємстві. Економіка. Фінанси. Право. 2017. № 6. С. 44–46. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecfipr_2017_6(2)__13
Храпкіна В.В. Управління конкурентоспроможністю підприємств. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 51. С. 245–248. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/51_2020/41.pdf (дата звернення 27.11.2021).
Солов’янчик А.В. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства ринку послуг. Управління розвитком. 2005. № 4(182). С. 48–54.
Гавриш О.А. Принципи управління рівнем конкурентоспроможності підприємств. Ефективна економіка. 2013. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1774 (дата звернення 27.11.2021).
Діденко О.Є., Жураківський П.І. Модель управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590 (дата звернення 27.11.2021).
Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств (теоретичні аспекти) : монографія. Київ : ДАКККіМ, 2006. 160 с.
Kadyrus I.H. (2014) Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva ta faktory, shcho na neyi vplyvayutʹ [Competitiveness of the enterprise and the factors that affect it]. Efektyvna ekonomika № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3390 (accessed 30.11.2021).
Pidluzhna O.B., Kolos Z.V. (2019) Konkurentospromozhnistʹ v turyzmi yak providnyy napryam staloho rozvytku [Competitiveness in tourism as a leading area of sustainable developmen.]. Visnyk KHNAU im. V.V. Dokuchayeva. Seriya «Ekonomichni nauky». № 1. S. 469–477. URL: https://visen.knau.kharkov.ua/20191_45.html (accessed 30.11.2021).
Manuylovych YU.M. (2013) Doslidzhennya sutnosti ta traktuvannya ponyattya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva [Research of the essence and interpretation of the concept of enterprise competitiveness]. Marketynh i menedzhment innovatsiy. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2013_4_28 (accessed 30.11.2021).
Luzhansʹka T.YU., Kostenko S.A., Katts E.B., Budkevych H.B. (2015) Otsinka ta napryamky udoskonalennya konkurentospromozhnosti turystychnykh pidpryyemstv [Assessment and directions of improving the competitiveness of tourism enterprises]. Ekonomichnyy forum. № 4. S. 258–267. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/luzhanska.htm (accessed 30.11.2021).
Solovʺyanchyk A.V. (2015) Analiz chynnykiv, shcho vplyvayutʹ na rivenʹ konkurentospromozhnosti pidpryyemstv rynku turystychnykh posluh [Analysis of factors influencing the level of competitiveness of enterprises in the market of tourist services]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Vypusk 5. S. 130–133. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/5_2015ua/30.pdf
Kravchenko O.M., Kula M.V. Levytsʹkyy D.V. (2021) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva v umovakh zdiysnennya zovnishnʹoekonomichnoyi diyalʹnosti [Managing the competitiveness of the enterprise in terms of foreign economic activity]. Ekonomika. Finansy. Pravo. № 2/1. S. 13–17. URL: http://efp.in.ua/uk/journal-article/598
COVID-19 and tourism. 2020: A year in review. UNWTO. January 2021. URL: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-12/2020_Year_in_Review_0.pdf (accessed 30.11.2021).
Global tourism sees upturn in Q3 but recovery remains fragile. UNWTO. November 2021. URL: https://www.unwto.org/taxonomy/term/347 (accessed 30.11.2021).
Statystychnyy shchorichnyk Ukrayiny 2020 [Statistical Yearbook of Ukraine 2020]. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. 2021 r. 455 s. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/11/Yearbook_2020.pdf
Statystychnyy shchorichnyk Ukrayiny 2016 [Statistical Yearbook of Ukraine 2016]. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. 2017 r. 611 s. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/01/Arch_zor_zb.htm
Yatsenko M.S., Bespala O.A., Ferenetsʹ YA.V. (2017) Systema kontrolyu ta menedzhmentu yakosti produktsiyi, yak suchasnyy metod upravlinsʹkoho kontrolyu na pidpryyemstvi [Product quality control and management system as a modern method of management control at the enterprise]. Ekonomika. Finansy. Pravo. № 6/2. S. 44–46. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecfipr_2017_6(2)__13
Khrapkina V.V. (2020) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstv [Enterprise competitiveness management]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi. Vypusk 51. S. 245–248. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/51_2020/41.pdf (accessed 27.11.2021).
Solovʺyanchyk A.V. (2005) Stratehichne upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva rynku posluh [Strategic management of the competitiveness of the service market]. Upravlinnya rozvytkom. № 4(182). S. 48–54.
Havrysh O.A. (2013) Pryntsypy upravlinnya rivnem konkurentospromozhnosti pidpryyemstv [Principles of managing the level of competitiveness of enterprises]. Efektyvna ekonomika. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1774 (accessed 27.11.2021).
Didenko O.YE., Zhurakivsʹkyy P.I. (2017) Modelʹ upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva [Enterprise competitiveness management model]. Efektyvna ekonomika. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590 (accessed 27.11.2021).
Drahan O.I. (2006) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstv [Management of enterprise competitiveness (theoretical aspects)] (teoretychni aspekty) : monohrafiya. Kyiv : DAKKKiM, 160 s. (in Ukrainian)