SPECIFICS OF PRICING IN BANKING PRODUCTS MARKET OF UKRAINE IN DIGITAL ECONOMY

Keywords: pricing, bank, banking product, innovation, digital economy

Abstract

Competition in the banking sector is growing significantly, due to the intensive technological development of public relations. This situation causes changes in forms and methods of marketing banking products, methods and channels of communication with customers. The development of network technologies used in online banking creates opportunities and conditions for expanding the scope of remote customer service. In accordance with the uniformity of banking products, which increases the level of competition, the digitalization of socio-economic processes forces to master new approaches of doing business, in particular in the field of pricing. The essence of the peculiarities of pricing in the market of banking products of Ukraine in digital economy is investigated. There was presented that the potential for the use of digital technologies in banking sector of Ukraine is growing every year. There was noted that today e-banking services are provided not only by banks but also by other financial market players, that increases competition in the financial services market. The main factors of pricing for banking products in Ukraine are presented. There was noted that in a market economy, the process of pricing banking products requires compliance with certain conditions, taking into account the factors affecting the financial security of the institution. The main methods of pricing in the formation and implementation of pricing policy by banks are presented. There was noted that cost of remote banking services is much lower compared to traditional banking products, but requires investment in modern technology. The main groups of innovations in banking are characterized: product innovations, process innovations and innovations in business models. Prospects and possible threats from the use of innovations in the banking sector are presented. The former approaches to managing the pricing process in banks in the context of digital banking are not effective. In contrast, the formation and implementation of effective digital relationship management system affects the pricing policy of banking products.

References

Коваленко Є. Українці обирають цифрові пристрої та сервіси для платежів. Mastercard, 2019. URL: https://www.mastercard.com (дата звернення: 05.12.2021).

Річний звіт Національного банку України за 2020 рік. Національний банк України. Київ, 2021. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/annual_report_2020.pdf?v=4 (дата звернення: 05.12.2021).

Білошапка В.С. Нові банківські продукти на основі цифрових технологій. Сучасні гроші, банківські послуги та фінансові інновації в цифровій економіці : матеріали наук.-практ. інтерн. конф. студ. аспір. і молод. вчених. Київ, 23 березня 2020 р. / Л. О. Примостка, І. Б. Охрименко, А.В. Нікітін. Дніпро : Середняк Т.К., 2020. С. 171-173.

Звіт «Фінтех в Україні». USAID, 2019. URL: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/02/FinTech_Catalogue_feb2018_en_ua.pdf (дата звернення: 06.12.2021).

Комірна Д. В. Вплив розвитку фінансових технологій на стан конкуренції на ринку банківських послуг в Україні. Конкуренція та конкурентна політика очима професіоналів та молоді : електрон. збірник матеріалів Міжнародної наукової Інтернет-конфернції (Київ, 15 червня 2018 р.) ред. кол.: О.І. Білянський, С.Г. Гудзенко, Д.Е. Федорчук, Д.П. Чередніченко, В.М. Талах, В.О. Кожевніков. Київ : Антимонопольний комітет України, 2018. С. 83-92.

Кузнєцова Л. В. Ціноутворення в банківській справі : підручник. Одеса : Атлант, 2016. 378 с.

Гаряга Л. О., Куліш Р. Р. Фінансова безпека банківської діяльності в умовах цифровізації. Проблеми економіки. 2019. №4. C. 163-171.

Гоць Т. В. Особливості ціноутворення банківського кредиту. Збірник тез доповідей наукових читань, «Стратегічні детермінанти соціально-економічного розвитку в умовах трансформаційних перетворень», присвячених пам’яті В.П.Череваня : ВНЗ «Київський університет ринкових відносин». Київ, 2018. С. 155-157.

Мельник О. І. Запровадження фінансових інновацій у вітчизняній банківській практиці. Modern Economics. 2018. № 8. С. 102-111.

Kovalenko, Ye. (2019). Ukrainians choose digital devices and services for payments. Mastercard. Retrieved from: https://www.mastercard.com [in Ukrainian].

Annual report of the National Bank of Ukraine for 2020 (2021). Natsionalnyi bank Ukrainy. Retrieved from: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/annual_report_2020.pdf?v=4 [in Ukrainian].

Biloshapka, V.S. (2020). New banking products based on digital technologies. Suchasni hroshi, bankivski posluhy ta finansovi innovatsii v tsyfrovii ekonomitsi [Modern money, banking services and financial innovations in the digital economy], Internet konferentsiia studentiv, aspirantiv i molodykh vchenykh [Online conference of students, graduate students and young scientists]. Dnipro: Serednyak T. K., 171-173 [in Ukrainian].

Fintech in Ukraine report (2019). USAID. Retrieved from: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/02/FinTech_Catalogue_feb2018_en_ua.pdf [in Ukrainian].

Komirna, D. V. (2018). The impact of the development of financial technologies on the state of competition in the market of banking services in Ukraine. Konkurentsiia ta konkurentna polityka ochyma profesionaliv ta molodi [Competition and competition policy through the eyes of professionals and young people], Mizhnarodnа naukova Internet-konferntsii [International Scientific Internet Conference]. Kyiv: Antimonopoly Committee of Ukraine, 83-92 [in Ukrainian].

Kuznietsova, L. V. (2016). Tsinoutvorennia v bankivskii spravi. Odessa: Atlant [in Ukrainian].

Hariaha, L. O., Kulish, R. R. (2019). Financial security of banking in terms of digitalization. Problemy ekonomiky, 4, 163-171 [in Ukrainian].

Hots, T. V. (2018). Features of bank credit pricing. Stratehichni determinanty sotsialno - ekonomichnoho rozvytku v umovakh transformatsiinykh peretvoren [Strategic determinants of socio-economic development in the conditions of transformational transformations], Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia studentiv ta aspirantiv [Ukrainian scientific-practical conference of students and graduate students]. Kyiv: Kyiv University of Market Relations, 155-157 [in Ukrainian].

Melnyk, O. I. (2018). Introduction of financial innovations in domestic banking practice. Modern Economics, 8, 102-111 [in Ukrainian].

Article views: 177
PDF Downloads: 308
Published
2021-11-30
How to Cite
Nosan, N. (2021). SPECIFICS OF PRICING IN BANKING PRODUCTS MARKET OF UKRAINE IN DIGITAL ECONOMY. Economy and Society, (33). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-53
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE