MARKET ADJUSTMENT OF CONSUMER DEMAND IN UKRAINE: MEASUREMENT OF MARKET PLACES
Abstract
Globalization of socio-economic space, deepening of international relations, development of digital and information technologies transforms the environment of business structures. Relevant trends intensify activity of marketplaces (electronic trading platforms) as intermediaries in e-commerce. Simultaneously with the development of marketplaces, the requirements for presented goods increase and intensify, which produces the necessity of research of marketing tools impact on consumer choice by using marketplaces. This will stimulate sellers to choose the most effective marketplaces for selling their goods by predicting consumer behavior, which determines the relevance of this research. The purpose of the article is formation of theoretical basis and emphasis on practical tools of marketing influence on consumer demand of marketplace users in Ukraine. In order to conduct the research there was used the following methods: generalization, systematization, grouping, induction, comparison. The article is devoted to the study of marketing adjustment of consumer demand through marketplaces in Ukraine. The essence of marketplaces, their types and role in ensuring an effective process of buying and selling products is considered. The rating of the most popular marketplaces in Ukraine is presented, in particular by such criteria as: number of visits and time spent on site. The main advantages and disadvantages of marketplaces for their key participants are presented. There is determined that despite the existing shortcomings using of marketplaces opens additional opportunities for their participants that traditional trading platforms are not able to satisfy, in particular: more competitive and attractive price for products, wide range and prompt search for products. Promising marketing tools for use by marketplaces and their benefits for all participants are identified, such as: voice search technologies, chat-bots, Big Data, social media marketing, interactive feedback technologies. The results of the research can be used in the activities of domestic trade enterprises.
References
Громов В. Б. Споживчий попит як ресурс економічного розвитку. Формування ринкових відносин в Україні. 2019. № 5. С. 108–115.
Харцій О. М. Особливості споживчого вибору в поведінці покупців. Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти, практики : матеріали VІ міжнар. наук.-практ. дистанц. конф. Харків : НФаУ, 2018. С. 281–290.
Брояка А. А. Вплив соціально-економічних чинників на формування споживчого попиту. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2019. № 6. С. 27–38.
Просович О. П., Боцман Ю. С. Маркетплейс як дієвий інструмент цифрового маркетингу. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія : Проблеми економіки та управління. 2018. № 897. Вип. 2. С. 32–38.
Сума онлайн-покупок українців за 2020 рік зросла на 41% – EVO. Інформаційне агентство Інтерфакс-Україна, 24.12.2020. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/712284.html
Будіна Л. Рейтинг самых посещаемых интернет-сервисов и «чистых» маркетплейсов за сентябрь 2021 года. Онлайн-видання Retailers.ua, 28.10.2021. URL: https://retailers.ua/news/menedjment/12729-reyting-samyih-poseschaemyih-internet-servisov-i-chistyih-marketpleysov-za-sentyabr-2021-goda
Чміль Г. Л. Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія Економічні науки. 2021. № 1. С. 391–405.
Забаштанська Т. Сучасні підходи до функціонування маркетплейсів в умовах цифровізації. Маркетингова освіта в Україні : зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. Київ : КНЕУ, 2021. C. 190–192.
Ковшова І. О., Глуміліна М. О. Маркетингове коригування поведінкових стереотипів споживачів на ринку маркетплейсів України. Підприємництво і торгівля. 2021. № 29. С. 20–27.
Lee K., Ruth F. Strategy formulation framework for vocational education: integrating SWOT analysis, balanced scorecard, methodology and education criteria. Managerial auditing journal. 2008. Vol 15. № 8. P. 407–423.
Савицька Н. Л. Маркетинг у соціальних мережах: стратегії та інструменти на ринку В2С. Маркетинг і цифрові технології. 2017. Т. 1. № 1. С. 20–33.
Hromov, V. B. (2019). Spozhyvchyi popyt yak resurs ekonomichnoho rozvytku [Consumer demand as a resource for economic development]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 5, pp. 108–115 [in Ukrainian].
Khartsii, O. M. (2018). Osoblyvosti spozhyvchoho vyboru v povedintsi pokuptsiv [Features of consumer choice in buyers’ behavior]. Menedzhment ta marketynh u skladi suchasnoi ekonomiky, nauky, osvity, praktyky : materialy VI mizhnar. nauk.-prakt. dystants. konf. Kharkiv : NFaU, pp. 281–290 [in Ukrainian].
Broiaka, A. A. (2019). Vplyv sotsialno-ekonomichnykh chynnykiv na formuvannia spozhyvchoho popytu [Influence of socio-economic factors on formation of consumer demand]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no. 6, pp. 27–38 [in Ukrainian].
Prosovych O. P., Botsman Yu. S. (2018). Marketpleis yak diievyi instrument tsyfrovoho marketynhu [Marketplace as effective tool for digital marketing]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia : Problemy ekonomiky ta upravlinnia, no. 897, vyp. 2, pp. 32–38 [in Ukrainian].
Suma onlain-pokupok ukraintsiv za 2020 rik zrosla na 41% – EVO [Amount of online purchases of Ukrainians in 2020 increased by 41% – EVO]. Informatsiine ahentstvo Interfaks-Ukraina. Available at: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/712284.html
Budina, L. (2021). Reitynh samыkh poseshchaemыkh ynternet-servysov y «chystыkh» marketpleisov za sentiabr 2021 hoda [Rating of the most visited Internet services and «clean» marketplaces for September 2021]. Onlain-vydannia Retailers.ua. Available at: https://retailers.ua/news/menedjment/12729-reyting-samyih-poseschaemyih-internet-servisov-i-chistyih-marketpleysov-za-sentyabr-2021-goda
Chmil, H. L. (2021). Transformatsiia prostoru funktsionuvannia biznes-struktur pid vplyvom tsyfrovizatsii: vymir marketpleisiv [Transformation of the space of business structures functioning under the influence of digitalization: measurement of marketplaces]. Visnyk KhNAU im. V.V. Dokuchaieva. Seriia Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 391–405 [in Ukrainian].
Zabashtanska, T. (2021). Suchasni pidkhody do funktsionuvannia marketpleisiv v umovakh tsyfrovizatsii [Modern approaches to functioning of marketplaces in terms of digitalization]. Marketynhova osvita v Ukraini : zb. materialiv V Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. Kyiv : KNEU, pp. 190–192 [in Ukrainian].
Kovshova, I. O., Hlumilina, M. O. (2021). Marketynhove koryhuvannia povedinkovykh stereotypiv spozhyvachiv na rynku marketpleisiv Ukrainy [Marketing correction of behavioral stereotypes of consumers in marketplace of Ukraine]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no. 29, pp. 20–27 [in Ukrainian].
Lee K., Ruth F. (2008). Strategy formulation framework for vocational education: integrating SWOT analysis, balanced scorecard, methodology and education criteria. Managerial auditing journal, vol. 15, no. 8, pp. 407–423.
Savytska, N. L. (2017). Marketynh u sotsialnykh merezhakh: stratehii ta instrumenty na rynku V2S [Marketing in social networks: strategies and tools in B2C market]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, tom. 1, no. 1, pp. 20–33 [in Ukrainian].