STRATEGIC TRENDS IN THE DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES AND THE DEVELOPMENT OF THE EDTECH MARKET
Abstract
The article analyzes strategic trends in the digital transformation of educational activities and the development of global and national EdTech markets. The study notes that the transition to an information economy has heightened the importance of knowledge-intensive sectors, positioning education as a key driver of socio-economic growth. The expansion of digital technologies, including AI, VR/AR, cloud solutions, blockchain, adaptive learning platforms, microlearning, and immersive simulations, has transformed the structure of educational services. Attention is paid to the impact of the COVID-19 pandemic and geopolitical challenges in Ukraine, which accelerated the adoption of distance and blended learning formats and stimulated innovative digital ecosystems. The article systematizes international and Ukrainian research, highlighting development trajectories in EdTech, including gamification, AI-driven personalization, competency-based learning, cross-border virtual collaboration, inclusive tools, and lifelong learning strategies. It examines the segmentation of the educational market by age, digital literacy, behavior, and professional needs, and the demand for flexible modular pathways. The study examines Ukraine’s progress in digital transformation, citing governmental initiatives, digital literacy assessments, and the role of the Diia ecosystem. A conceptual model of digital transformation trends is developed, integrating market segmentation, digitalization and automation of processes, personalization, lifelong learning, and network-based collaboration. The model identifies core technological innovations acting as catalysts for these transformations. The article concludes that digital transformation enhances accessibility, inclusiveness, and engagement, but also generates challenges related to digital inequality, infrastructure gaps, and the development of ethical AI standards. Future research includes assessing the effectiveness of EdTech, designing integrated learning ecosystems, and developing AI governance frameworks.
References
Educational Services Market Size, Share, Growth, Trends, Global Industry Analysis, By Type (Skill Education, Language Education, And Other), By Application (Adult, Teen, Children, And Aged), Regional Insights and Forecast From 2025 To 2034. URL: https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/educational-services-market-106812
Digital Education Action Plan 2021-2027. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1384-deap_communication_sept2020_en.pdf (дата звернення: 15.10.2025).
Дослідження цифрової грамотності в Україні. Міністерство цифрової трансформації України, 2023. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf (дата звернення: 15.10.2025).
Козлова І. М., Баталічева Н. О. Сучасні тенденції розвитку EDTECH компаній та їх вплив на формування маркетингової стратегії у сфері освітніх технологій. Наукові праці МАУП. Економічні науки. 2023. Вип. 2 (69). С. 47–53.
Лисечко Є., Петухова О. Тендеції розвитку світового ринку освітніх послуг. Міжнародна економічна політика. 2024. № 1 (40). С 199-214.
Пермінова С. О. Створення EdTech стартапів як фактор розвитку онлайн-освіти. Ефективна економіка. 2021. № 3. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/84.pdf
Рибчук А.В., Журба І.Є., Процишин О. Р. Цифрова трансформація глобального освітнього середовища. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 1. С. 262-268.
Маслак О. І., Маслак М. В., Яковенко Я. Ю., Гришко Н. Є., Глазунова О. О. EdTech в Україні: інноваційно-стійка трансформація науково-педагогічної діяльності та інтеграція у структуру сучасних наукових проєктів. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2025. № 18. https://doi.org/10.5281/zenodo.15659739
Назарко С. О., Суворова С. Г. Тренди ЕdТech ринку в Україні. Інтеграція теорії у практику: проблеми, пошуки, перспективи в умовах воєнного стану : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 01 листопада 2023 р.) Чернігів : ПАУ, 2023. С. 370-374. с.
Новицька Т. Л., Новицький С. В. Сучасні тенденції цифрової трансформації освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Тернопіль, 08 квіт. 2021 р., Тернопіль: ТНПУ ім. Володимира Гнатюка, 2021. С. 66-71. https://lib.iitta.gov.ua/724801/.
Сафонов Ю.М., Коротун О.П. Цифровізація освіти в Україні: технології та методики навчання. Трансформаційна економіка. 2024. № 2(07). С. 89-94.
Філіпов І. Перспективи та напрямки зростання EdTech в Україні. URL: https://eba.com.ua/perspektyvy-ta-napryamky-zrostannya-edtech-v-ukrayini/ (дата звернення: 15.10.2025).
Future of Education and Skills 2030/2040. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html (дата звернення: 15.10.2025).
Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 15.10.2025).
Li Ch. Facebook, YouTube, Xing & Co. – Gewinnen mit Social Technologies / Ch. Li; J. Bernoff ; Aus d. Amerikan. v. I. Proß-Gill. München : Hanser, 2010. 294, [VIII] S.
Шипуліна Ю. С., Семенютін А. О. Цифровий маркетинг на ринку дистанційної освіти Науково-виробничий журнал «Бізнес-навігатор». 2025. Випуск 4 (81). С. 175-181.
Business Research Insights. (2024). Educational services market size, share, growth, trends, global industry analysis, by type (skill education, language education, and other), by application (adult, teen, children, and aged), regional insights, and forecast from 2025 to 2034. https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/educational-services-market-106812
European Commission. (2020). Digital Education Action Plan 2021–2027. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1384-deap_communication_sept2020_en.pdf
Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. (2023). Doslidzhennia tsyfrovoi hramotnosti v Ukraini [Research on digital literacy in Ukraine]. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf
Kozlova, I. M., & Batalicheva, N. O. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku EDTECH kompanii ta yikh vplyv na formuvannia marketynhovoi stratehii u sferi osvitnikh tekhnolohii [Modern trends in the development of EDTECH companies and their influence on marketing strategy formation in educational technologies]. Naukovi pratsi MAUP. Ekonomichni nauky, 2(69), 47–53.
Lysechko, Ye., & Petukhova, O. (2024). Tendentsii rozvytku svitovoho rynku osvitnikh posluh [Trends in the development of the global educational services market]. Mizhnarodna ekonomichna polityka, 1(40), 199–214.
Perminova, S. O. (2021). Stvorennia EdTech startapiv yak faktor rozvytku onlain-osvity [Creation of EdTech startups as a factor of online education development]. Efektyvna ekonomika, 3. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/84.pdf
Rybchuk, A. V., Zhurba, I. Ye., & Protsyshyn, O. R. (2022). Tsyfrova transformatsiia hlobalnoho osvitnoho seredovyshcha [Digital transformation of the global educational environment]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 1, 262–268.
Maslak, O. I., Maslak, M. V., Yakovenko, Ya. Yu., Hryshko, N. Ye., & Hlazunova, O. O. (2025). EdTech v Ukraini: innovatsiino-stiika transformatsiia naukovo-pedahohichnoi diialnosti ta integratsiia u strukturu suchasnykh naukovykh proiektiv [EdTech in Ukraine: Innovation-sustainable transformation of scientific and pedagogical activity and integration into the structure of modern scientific projects]. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii, 18. https://doi.org/10.5281/zenodo.15659739
Nazarko, S. O., & Suvorova, S. H. (2023). Trendy EdTech rynku v Ukraini [Trends of the EdTech market in Ukraine]. In Intehratsiia teorii u praktyku: problemy, poshuky, perspektyvy v umovakh voiennoho stanu (pp. 370–374). PAU.
Novytska, T. L., & Novytskyi, S. V. (2021). Suchasni tendentsii tsyfrovoi transformatsii osvity [Modern trends of digital transformation in education]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy (pp. 66–71). TNPU im. Volodymyra Hnatiuka. https://lib.iitta.gov.ua/724801/
Safonov, Yu. M., & Korotun, O. P. (2024). Tsyfrovyzatsiia osvity v Ukraini: tekhnolohii ta metodyky navchannia [Digitalization of education in Ukraine: Technologies and teaching methods]. Transformatsiina ekonomika, 2(07), 89–94.
Filipov, I. (2025). Perspektyvy ta napriamky zrostannia EdTech v Ukraini [Prospects and directions of EdTech growth in Ukraine]. https://eba.com.ua/perspektyvy-ta-napryamky-zrostannya-edtech-v-ukrayini/
OECD. (2023). Future of Education and Skills 2030/2040. https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05 veresnia 2017 r. № 2145-VIII [On Education: Law of Ukraine of September 5, 2017, No. 2145-VIII]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Li, Ch., & Bernoff, J. (2010). Facebook, YouTube, Xing & Co. – gewinnen mit Social Technologies (I. Proß-Gill, Trans.). Hanser.
Shypulina, Yu. S., & Semeniutin, A. O. (2025). Tsyfrovyi marketynh na rynku dystantsiinoi osvity [Digital marketing in the distance education market]. Biznes-navihator, 4(81), 175–181.

