FEATURES OF FORMING A COMPREHENSIVE EXPORT-MARKETING DIGITAL STRATEGY OF AN ENTERPRISE
Abstract
The article examines the growing importance of developing a comprehensive digital export-marketing strategy for enterprises operating in the conditions of intensified global competition, rapid digitalisation and high environmental uncertainty. The relevance of the study is determined by the need for businesses – especially Ukrainian enterprises functioning under martial law – to diversify export markets, optimise marketing costs, improve information security, and enhance competitiveness in international trade. The aim of the research is to identify the key principles, components and mechanisms of forming and implementing an integrated digital export-marketing strategy that ensures effective promotion of products and services abroad. The research is based on a set of general scientific and special methods, including systemic and structural analysis, comparative analysis, synthesis and generalisation, method of strategic modelling, benchmarking of digital export tools, as well as risk-oriented and process approaches. The study identifies and characterises the essential elements of a digital export-marketing strategy, including assessment of digital readiness, market and competitor analysis, development of international brand positioning, integration of omnichannel digital communication tools, and implementation of CRM systems and data analytics. The research systematises key external and internal factors that influence the formation of export-marketing decisions under digitalisation, supplemented by war-related risks and requirements for enhanced cybersecurity. The article also outlines expected outcomes of the digital strategy, such as increased international sales, improved marketing efficiency, expanded market coverage, strengthened digital reputation and reduced export risks. The proposed recommendations – including the creation of a digital export competence centre, introduction of end-to-end analytics, implementation of ISO-based digital standards and integration of AI technologies – offer practical guidance for improving export performance in the digital economy.
References
Андрющенко О.Б., Старенков Д.О. Актуальність формування маркетингової стратегії в умовах цифровізації. Бізнесінформ. 2024. 6. С. 415-422.
Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. 15. Ч. 1. С. 11–15.
Бондаренко В.М., Рябчик А.В. Формування стратегії digital-маркетингу на підприємствах України: теоретично-практичний аспект. Ефективна економіка. 2023. 12. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2681
Біловодська О.А., Шебеда К.В. Формування та реалізація маркетингової стратегії медіакомпанії в цифровому середовищі: етапи та показники оцінювання. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2021. № 13. С. 50–59.
Грищенко А. Діагностичне дослідження формування і реалізації маркетингової політики на підприємстві. Економіка та суспільство. 2024. 63. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4154
Дорошкевич Д., Литвиненко І., Лапань А. Формування цифрової маркетингової стратегії для підприємства в галузі експортного консалтингу в умовах діджитал економіки. Молодий вчений. 2022. 2 (102). URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/3190
Завербний А.С., Рак В.М. Особливості управління ризиками постачальницької діяльності за умов війни та у пост-воєнний період. Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 74. С. 35-40.
Ілляшенко С.М., Рудь М.П. Новітні види маркетингу в умовах випереджаючого розвитку: еволюція, сутність, умови застосування. Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Вип. 24. Ч. 2. С. 37–42.
Корнієнко Т.О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. 49. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2364
Косенко О.П., Косенко Є.А., Косенко С.А. Формування маркетингової стратегії підприємства в умовах цифровізації та інформатизації суспільства. Ефективна економіка. 2024. 4. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/3515/3550
Котельникова Ю.М., Петровська Є.М. Цифрова трансформація маркетингової стратегії просування підприємства. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2025. Т. 10. № 2. С. 313-316.
Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми: монографія. Київ: КНЕУ. 2012. 245 с.
Матвіїв М. Формування цифрового маркетингу підприємств. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 41. С. 252–261
Смоленюк П.С. Обґрунтування конкурентної стратегії підприємства. Інноваційна економіка. 2012. 3(29). С. 86–93.
Соковніна Д.М. Адаптивна маркетингова стратегія підприємства: методика формування та реалізація. Економіка та держава. 2020. № 10. С. 89–92.
Трушкіна Н.В., Ринкевич Н.С. Маркетингова стратегія управління розвитком організаційної культури підприємства. Проблеми економіки. 2020. 2. C. 303–311.
Фіщук Б.П., Жевега В.П., Войтенко О.І. Конкурентні стратегії підприємства в умовах мінливого ринкового середовища. Збірник наукових праць Вінницького національного аграрного університету. Серія «Економічні науки». 2012. 4(70). T. 2. С. 206–211.
Хіндяк Р.В., Завербний А.C. Актуальні проблеми та перспективи розвитку транспортної логістики в умовах пандемії коронавірусу COVID-19. Економіка. Фінанси. Право. 2020. № 12/1. С. 8-13.
Чобіток В.І., Бірюкова К.В., Старенков Д.О. Актуалізація розвитку інформаційної економіки в умовах глобальних трансформацій. Бізнес Інформ. 2021. № 10. C. 135–143.
Шостак Л., Ліпич Л., Морохов В., Миронова Н. Особливості формування маркетингової стратегії розвитку підприємства в умовах цифрової трансформації, економіко-політичних змін та воєнного часу. Трансформаційна економіка. 2023. 4(04). С. 86-90.
Шульга А.О. Напрями удосконалення системи стратегічного управління розвитком маркетингової діяльності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. 25. С. 110–113.
Andriushchenko, O.B., Starenkov, D.O. (2024). Aktualnist formuvannia marketynhovoi stratehii v umovakh tsyfrovizatsii [The relevance of developing a marketing strategy in the context of digitalisation]. Biznes Inform. vol. 6. pp. 415-422. (in Ukrainian).
Babachenko, L.V. (2017). Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. vol. 15. P. 1. pp. 11–15. (in Ukrainian).
Bondarenko, V.M., Riabchyk, A.V. (2023). Formuvannia stratehii digital-marketynhu na pidpryiemstvakh Ukrainy: teoretychno-praktychnyi aspekt [Formation of a digital marketing strategy in Ukrainian enterprises: theoretical and practical aspects]. Efektyvna ekonomika. vol. 12. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2681
Bilovodska, O.A., Shebeda, K.V. (2021). Formuvannia ta realizatsiia marketynhovoi stratehii mediakompanii v tsyfrovomu seredovyshchi: etapy ta pokaznyky otsiniuvannia [Formation and implementation of a media company's marketing strategy in the digital environment: stages and evaluation indicators]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm.vol. 13. pp. 50–59. (in Ukrainian).
Hryshchenko, A. (2024). Diahnostychne doslidzhennia formuvannia i realizatsii marketynhovoi polityky na pidpryiemstvi [Diagnostic study of the formation and implementation of marketing policy in an enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 63. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4154
Doroshkevych, D., Lytvynenko, I., Lapan, A. (2022). Formuvannia tsyfrovoi marketynhovoi stratehii dlia pidpryiemstva v haluzi eksportnoho konsaltynhu v umovakh didzhytal ekonomiky [Formation of a digital marketing strategy for an enterprise in the field of export consulting in the conditions of the digital economy]. Molodyi vchenyi. vol. 2 (102). URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/3190
Zaverbnyi, A.S., Rak, V.M. (2023). Osoblyvosti upravlinnia ryzykamy postachalnytskoi diialnosti za umov viiny ta u post-voiennyi period [Features of supply chain risk management in wartime and post-war period]. Infrastruktura rynku. vol. 74. рр. 35-40. (in Ukrainian).
Illiashenko, S.M., Rud, M.P. (2019). Novitni vydy marketynhu v umovakh vyperedzhaiuchoho rozvytku: evoliutsiia, sutnist, umovy zastosuvannia [New types of marketing in conditions of advanced development: evolution, essence, conditions of application]. Naukovyi visnyk UzhNU. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. vol. 24. P. 2. pp. 37–42. (in Ukrainian).
Korniienko, T.O. (2023). Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevah pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in shaping competitive advantages of enterprises under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 49. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2364
Kosenko, O.P., Kosenko, Ye.A. Kosenko, S.A. (2024). Formuvannia marketynhovoi stratehii pidpryiemstva v umovakh tsyfrovizatsii ta informatyzatsii suspilstva [Formation of an enterprise's marketing strategy in the context of digitalisation and informatisation of society]. Efektyvna ekonomika. vol. 4. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/3515/3550
Kotelnykova, Yu.M., Petrovska, Ye.M. (2025). Tsyfrova transformatsiia marketynhovoi stratehii prosuvannia pidpryiemstva [Digital transformation of the marketing strategy for promoting an enterprise]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky. Т. 10. vol. 2. pp. 313-316. (in Ukrainian).
Kudenko, N.V. (2012). Marketynhovi stratehii firmy: monohrafiia [Marketing strategies of a company: monograph]. Kyiv: KNEU. 245 p. (in Ukrainian).
Matviiv, M. (2014). Formuvannia tsyfrovoho marketynhu pidpryiemstv [Formation of digital marketing for enterprises]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. vol. 41. pp. 252–261. (in Ukrainian).
Smoleniuk, P.S. (2012). Obgruntuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Justification of a competitive strategy for an enterprise]. Innovatsiina ekonomika. vol. 3(29). pp. 86–93. (in Ukrainian).
Sokovnina, D.M. (2020). Adaptyvna marketynhova stratehiia pidpryiemstva: metodyka formuvannia ta realizatsiia [Adaptive marketing strategy of an enterprise: methodology for formation and implementation]. Ekonomika ta derzhava. vol. 10. pp. 89–92. (in Ukrainian).
Trushkina, N.V., Rynkevych, N.S. (2020). Marketynhova stratehiia upravlinnia rozvytkom orhanizatsiinoi kultury pidpryiemstva [Marketing strategy for managing the development of an enterprise's organisational culture]. Problemy ekonomiky. vol. 2. pp. 303–311. (in Ukrainian).
Fishchuk, B.P., Zheveha, V.P., Voitenko, O.I. (2012). Konkurentni stratehii pidpryiemstva v umovakh minlyvoho rynkovoho seredovyshcha [Competitive strategies of enterprises in a changing market environment]. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky». vol. 4(70). T. 2. pp. 206–211. (in Ukrainian).
Khindiak, R.V., Zaverbnyi, A.C. (2020). Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku transportnoi lohistyky v umovakh pandemii koronavirusu COVID-19 [Actual problems and prospects for the development of transport logistics in the context of the COVID-19 coronavirus pandemic]. Ekonomika. Finansy. Pravo. 12/1. рр. 8-13. (in Ukrainian).
Chobitok, V.I., Biriukova, K.V., Starenkov, D.O. (2021). Aktualizatsiia rozvytku informatsiinoi ekonomiky v umovakh hlobalnykh transformatsii [Actualisation of the development of the information economy in the context of global transformations]. Biznes Inform. vol. 10. pp. 135–143. (in Ukrainian).
Shostak, L., Lipych, L., Morokhov, V., Myronova, N. (2023). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoi stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii, ekonomiko-politychnykh zmin ta voiennoho chasu [Features of forming a marketing strategy for enterprise development in the context of digital transformation, economic and political changes, and wartime]. Transformatsiina ekonomika. vol. 4(04). pp. 86-90. (in Ukrainian).
Shulha, A.O. (2022). Napriamy udoskonalennia systemy stratehichnoho upravlinnia rozvytkom marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Directions for improving the system of strategic management of the development of marketing activities of an enterprise]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. vol. 25. pp. 110–113. (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

