CONCEPTUAL FRAMEWORK FOR STRATEGIC MANAGEMENT OF INCLUSIVE SOCIAL PROGRAMS IN THE HEALTHCARE AND EDUCATION SECTORS
Abstract
Relevance of the topic lies in the fact that the current system of managing inclusive social programs requires fundamental changes, despite the challenging times for almost all sectors of Ukraine’s economy. This paper proposes a concept of strategic management for inclusive social programs in the healthcare and education sectors. The concept is based on the principles of accessibility, equality, and cross–sectoral collaboration, and involves systematic planning, efficient resource allocation, and results monitoring, with a focus on the needs of socially vulnerable groups. Three levels of the concept are identified: value–based, organizational, and instrumental. It is emphasized that adaptability and sustainable development are natural outcomes of implementing the proposed concept, affirming its strategic nature and potential to deliver long–term, systemic social impact. The paper defines key principles of strategic management of inclusive programs in education and healthcare, which can be applied by educational institutions and medical organizations implementing socially significant initiatives for various population groups. These principles ensure a comprehensive management approach, address social needs, and contribute to the sustainable development of institutions. A comparative analysis of the main directions of inclusive programs in healthcare and education is conducted. It is established that strategic management in both sectors relies on a comprehensive approach, which includes: ensuring accessibility of services, socially oriented financing, professional staff training, creation of an adaptive environment, and implementation of technological solutions. Overlapping elements of the two sectors demonstrate that the successful implementation of inclusive programs requires a synergistic approach: the development of competent personnel and the use of innovative technologies ensure equal access, improve system efficiency, and promote the social integration of the most vulnerable population groups. It is concluded that strategic management of inclusive programs in healthcare and education requires a systematic and adaptive approach, with accessibility being key for education, flexibility for healthcare, and the integration of efforts for the public sector.
References
Верховод І. Соціальна сфера як економічна категорія та основа соціального розвитку. Економічні горизонти, 2023. (1(23), С. 92–105. https://doi.org/10.31499/2616–5236.1(23).2023.273652
Євдокимова І.А. Ефективність соціальних програм як інструментів соціального захисту населення. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2009. С. 881, 190–194.
Іонова І. М. Проектна діяльність у роботі спеціалізованих соціальних служб. Педагогічні науки. Збірник наукових праць. – 2016. – Випуск LXXIV. Том 2. – . 127 – 131.
Козюбра М. Інклюзивна освіта. Досвід проєкту: зб. статей. Київ: Плеяди, 2013. 96 с.
Колупаєва А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 2. С. 7–18.
Макарова О.В. Програми соціальної підтримки: Оцінка результатів та шляхи удосконалення. Демографія та соціальна економіка, 2013, №1(19). C. 47–56.
Маліновська О. Я., Демкович, О. В. Соціальні програми та проекти як інструменти здійснення державної соціальної політики в умовах програмно–цільового методу організації бюджету. Економіка та держава, , 2026. № 3, 61–64.
Фаріон М.М. Соціальні програми як прийоми реалізації соціальної політики. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії, 2018. № 4(16), 54–62.
Heward W.L. & Orlansky M.D. Exceptional children: An introductory of special education (4th ed.). – Toronto: Maxwell Macmillan Canada, 1992. – Р. 123–156.
Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020–2030 роки. URL: https://nus.org.ua/wp content/uploads/2019/07/210719–strategiya–inklyuziya.pdf (дата звернення: 15.08.2025).
Піроженко Н. Теоретичні засади стратегування в сфері охорони здоров’я як умови автономізації медичних закладів. Актуальні проблеми державного управління. 2021. № 2 (83). С. 33–38.
Шафранський В. В. Європейська політика «Здоров’я–2020»: використання науково обґрунтованих стратегій для отримання позитивних результатів. Економіка і право охорони здоров’я. 2016. № 1. С. 44–48.
Кондратенко Н.О., Кадикова І.М. Сучасна парадигма стратегічного управління у соціальній сфері. Управління проектами у розвитку суспільства. Тема: «Управління проєктами післявоєнної розбудови України»: тези доповідей ХХI міжнародної конференції, 24 травня 2024 року / відп. за випуск С.Д. Бушуєв. Київ: КНУБА, 2024. С. 132–136. URL: https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/Upravlinnya_proektami_u_rozvitku_suspilstvaa_%D0%A5X%D0%86.pdf
Брижоватий Т. В., Довбня В. С., Дума Л. П., Кукурудза А. В., Майорова Н. В. Інноваційні моделі соціальних послуг : проекти Українського фонду соціальних інвестицій / за ред. Н. В. Кабаченко. Київ : ВІПОЛ, 2006. 320 с.
Handicap International, CMB, HelpAge International, Humanitarian inclusion standards for older people and people with disabilities (2018).
Машкевич О. Стратегія охорони здоров’я 2030 дозволить громадянам отримувати якісні безкоштовні медичні послуги по всій Україні. URL:https://rpr.org.ua/news/stratehiia–okhorony–zdorov–ia–2030–dozvolyt–hromadianam–otrymuvaty–iakisni–bezkoshtovni–medposluhy–po–vsiy–ukraini–kerivnytsia–dyrektoratu–moz/ (дата звернення: 25.08.2025).
Verkhovod, I. (2023). Sotsialna sfera yak ekonomichna katehoriia ta osnova sotsialnoho rozvytku [The social sphere as an economic category and the basis of social development]. Ekonomichni horyzonty [Economic Horizons], 1(23), 92–105. https://doi.org/10.31499/2616–5236.1(23).2023.273652
Yevdokymova, I. A. (2009). Efektyvnist sotsialnykh prohram yak instrumentiv sotsialnoho zakhystu naselennia [Effectiveness of social programs as instruments of social protection of the population]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina [Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University], 881, 190–194.
Ionova, I. M. (2016). Proektna diialnist u roboti spetsializovanykh sotsialnykh sluzhb [Project activity in the work of specialized social services]. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats [Pedagogical Sciences. Collection of Scientific Papers], LXXIV(2), 127–131.
Koziubra, M. (2013). Inkliuzyvna osvita. Dosvid proiektu: zbirnyk statei [Inclusive education. Project experience: Collection of articles]. Kyiv: Pleiady.
Kolupaieva, A. (2014). Inkliuzyvna osvita yak model sotsialnoho ustroiu [Inclusive education as a model of social order]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special Child: Education and Upbringing], 2, 7–18.
Makarova, O. V. (2013). Prohramy sotsialnoi pidtrymky: otsinka rezultativ ta shliakhy udoskonalennia [Social support programs: evaluation of results and ways of improvement]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and Social Economy], 1(19), 47–56.
Malinovska, O. Ya., & Demkovych, O. V. (2026). Sotsialni prohramy ta proekty yak instrumenty zdiisnennia derzhavnoi sotsialnoi polityky v umovakh prohramno-tsilovoho metodu orhanizatsii biudzhetu [Social programs and projects as tools for implementing state social policy under the program-target method of budget organization]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State], 3, 61–64.
Farion, M. M. (2018). Sotsialni prohramy yak pryiomy realizatsii sotsialnoi polityky [Social programs as methods of implementing social policy]. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii [Economic Bulletin of Zaporizhzhia State Engineering Academy], 4(16), 54–62.
Heward, W. L., & Orlansky, M. D. (1992). Exceptional children: An introduction to special education (4th ed., pp. 123–156). Toronto: Maxwell Macmillan Canada.
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019). Natsionalna stratehiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity na 2020–2030 roky [National Strategy for the Development of Inclusive Education for 2020–2030]. https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/210719–strategiya–inklyuziya.pdf (accessed 15.08.2025).
Pirozhenko, N. (2021). Teoretychni zasady stratehuvannia v sferi okhorony zdorovia yak umovy avtonomizatsii medychnykh zakladiv [Theoretical principles of strategizing in healthcare as a condition for the autonomy of medical institutions]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia [Current Problems of Public Administration], 2(83), 33–38.
Shafranskyi, V. V. (2016). Yevropeiska polityka “Zdorovia–2020”: vykorystannia naukovo obgruntovanykh stratehii dlia otrymannia pozytyvnykh rezultativ [European policy “Health–2020”: using evidence-based strategies to achieve positive outcomes]. Ekonomika i pravo okhorony zdorovia [Economics and Law of Health Protection], 1, 44–48.
Kondratenko, N. O., & Kadykova, I. M. (2024). Suchasna paradyhma stratehichnoho upravlinnia u sotsialnii sferi [Modern paradigm of strategic management in the social sphere]. In S. D. Bushuiev (Ed.), Upravlinnia proektamy u rozvytku suspilstva. Tema: “Upravlinnia proektamy pisliavoiennoi rozbudovy Ukrainy” [Project Management in Social Development. Topic: Project Management of Postwar Reconstruction of Ukraine] (pp. 132–136). Kyiv: KNUBA. https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/Upravlinnya_proektami_u_rozvitku_suspilstvaa_%D0%A5X%D0%86.pdf
Bryzhovatyi, T. V., Dovbnia, V. S., Duma, L. P., Kukurudza, A. V., & Maiorova, N. V. (2006). Innovatsiini modeli sotsialnykh posluh: proekty Ukrainskoho fondu sotsialnykh investytsii [Innovative models of social services: Projects of the Ukrainian Social Investment Fund] (N. V. Kabachenko, Ed.). Kyiv: VIPOL.
Handicap International, CMB, & HelpAge International. (2018). Humanitarian inclusion standards for older people and people with disabilities.
Mashkevych, O. (2025). Stratehiia okhorony zdorovia 2030 dozvolyt hromadianam otrymuvaty yakisni bezkoshtovni medychni posluhy po vsii Ukraini [Health Strategy 2030 will allow citizens to receive quality free medical services across Ukraine]. https://rpr.org.ua/news/stratehiia–okhorony–zdorov–ia–2030–dozvolyt–hromadianam–otrymuvaty–iakisni–bezkoshtovni–medposluhy–po–vsiy–ukraini–kerivnytsia–dyrektoratu–moz/ (accessed 25.08.2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

