CROSS-CULTURAL HR LEADERSHIP THROUGH SOCIAL COMMUNICATION TECHNOLOGIES: ENGINEERING THE COMMUNICATION PROCESS
Abstract
This article explores the concept of intercultural leadership in HR using social communication technologies as a strategic approach to the communication process. It examines the complex challenges that HR leaders face in navigating multicultural organizational landscapes, especially in the digital environment, and proposes a model that enhances leadership effectiveness through the use of social communication tools, adaptive management approaches and the transformation of the role of an HR leader in a globalized business environment, with an emphasis on the cross-cultural context. Special attention is paid to mechanisms for overcoming communication barriers and the formation of an organizational culture aimed at inclusiveness and mutual respect. The results of the study demonstrate the potential of social communication technologies for developing leadership qualities of HR managers and increasing the effectiveness of personnel management in international companies.
References
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). McGraw-Hill. 576 р.
Andriienko, O. O. (2020). Upravlinska komunikatsiia: teoriia ta praktyka [Management communication: theory and practice]. Vyd. dim «Osvita Ukrainy». 280 р.
Kohan, M. S. (2021). Komunikatsiia v upravlinni [Communication in management]. Vyd. KhNEU. 315 р.
Sivertzen, A. M., Nilsen, E. R., & Olafsen, A. H. (2013). Employer branding: Employer attractiveness and the use of social media. Journal of Product & Brand Management, vol. 22 (7), рр. 473-483. Available at: https://www.researchgate.net/publication/262909730_Employer_branding_Employer_attractiveness_and_the_use_of_social_media (accessed August 27, 2025).
Phillips, P. P., Phillips, J. J., & Pulliam, L. F. (2016). Measuring the Success of Employee Engagement: A Step-by-Step Guide for Measuring Impact and Calculating ROI. ASTD Press. 224 p.
Vasylenko, K., & Shutiak, I. (2023). Komunikatyvni bariery v profesiinomu spilkuvanni ta shliakhy yikh podolannia [Communicative barriers in professional communication and ways to overcome them]. Grail of Science, vol. 26, рр. 442-446. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.079 (accessed August 27, 2025).
Lytyvnenko, V. I. (2017). Kultura dilovoho spilkuvannia [Culture of business communication]. Tsentr uchbovoi literatury. 240 p.
Kostiuk, O. V. (2018). Etyka ta psykholohiia dilovoi komunikatsii [Ethics and psychology of business communication]. «Mahholiia 2006». 192 p.
Kovalenko, O. V., & Martynets, M. M. (2023). Teoretyko-metodolohichni aspekty komunikatsiinoho menedzhmentu [Theoretical and methodological aspects of communication management]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia: «Ekonomichni nauky», vol. 5, рр. 231-237. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-5-8920 (accessed September 01, 2025).
Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge University Press.
Lytvyn, O. M. (2022). Tsyfrova transformatsiia HR-komunikatsii: trendy ta vyklyky [Digital transformation of HR communication: trends and challenges]. Ukrainskyi zhurnal z biznes-ekonomiky, vol. 1(2), рр.45-52. Available at: http://www.businesseconomy.org.ua/index.php/uk/arkhiv/13-2-2022 (accessed September 01, 2025).
Chernenko, N. I. (2022). Shtuchnyi intelekt v upravlinni personalom [Artificial intelligence in personnel management]. Tavriiskyi naukovyi visnyk, vol. 12, рр. 76-83 DOI: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2022.12.11 (accessed September 01, 2025).
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). McGraw-Hill. 2010. 576 р.
Андрієнко О. О. Управлінська комунікація: теорія та практика : монографія. Київ : Вид. дім «Освіта України», 2020. 280 с.
Коган М. С. Комунікація в управлінні: навч. посібник. Харків : Вид. ХНЕУ, 2021. 315 с.
Sivertzen, A. M., Nilsen, E. R., & Olafsen, A. H. (2013). Employer branding: Employer attractiveness and the use of social media. Journal of Product & Brand Management, 22 (7), рр. 473-483. URL: https://www.researchgate.net/publication/262909730_Employer_branding_Employer_attractiveness_and_the_use_of_social_media (дата звернення: 27.08.2025).
Phillips, P. P., Phillips, J. J., & Pulliam, L. F. (2016). Measuring the Success of Employee Engagement: A Step-by-Step Guide for Measuring Impact and Calculating ROI. ASTD Press. 224 p.
Василенко К., Шутяк І. Комунікативні бар’єри в професійному спілкуванні та шляхи їх подолання. Grail of Science. 2023. № 26. С. 442–446. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.079 (дата звернення: 27.08.2025).
Литвиненко В. І. Культура ділового спілкування: навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2017. 240 с.
Костюк О. В. Етика та психологія ділової комунікації. Львів : «Магнолія 2006», 2018. 192 с.
Коваленко О. В., Мартинець М. М. Теоретико-методологічні аспекти комунікаційного менеджменту Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2023. № 5. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-5-8920 (дата звернення: 01.09.2025).
Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge University Press.
Литвин О. М. Цифрова трансформація HR-комунікації: тренди та виклики. Український журнал з бізнес-економіки. 2022. Т. 13, № 2. С. 45–52. http://www.businesseconomy.org.ua/index.php/uk/arkhiv/13-2-2022 (дата звернення: 01.09.2025).
Черненко Н. І. Штучний інтелект в управлінні персоналом. Таврійський науковий вісник. 2022. № 12. С. 76-83. DOI: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2022.12.11 (дата звернення: 01.09.2025).
Copyright (c) 2025 Ольга Майстренко, Олександр Близнюк

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.