ESG APPROACHES TO HIGHER EDUCATION MANAGEMENT: FROM RESPONSIBILITY TO QUALITY
Abstract
In the current conditions of the development of higher education in Ukraine, numerous challenges arise, related to both internal transformations and global crises, including full-scale war, environmental threats, growing social inequality and managerial inefficiency. Taking this into account, the article explores the possibilities of implementing ESG approaches (Environmental, Social, Governance) into the management practices of higher education institutions in Ukraine as a tool for ensuring responsibility, transparency and improving the quality of educational services. First, the content of ESG components is analyzed in the context of the educational sphere: environmental (development of an ecological culture and energy-efficient infrastructure), social (inclusivity, academic integrity, student participation), managerial (openness, accountability, strategic planning). Then, possible directions for integrating ESG principles into the development strategy of higher education institutions are considered, including the formation of internal policies, updating curricula, the development of interdisciplinary research and stakeholder involvement. Key barriers to the implementation of ESG approaches in higher education in Ukraine are identified: lack of regulatory support, limited resources, low awareness of managers, institutional resistance to change, weak interaction with business and civil society. At the same time, the article sets out prospects for overcoming these obstacles, in particular through the creation of inter-university platforms, attracting international expertise, developing a national ESG strategy and adapting successful foreign experience. The study substantiates that the adoption and systematic implementation of an ESG-oriented management model in higher education institutions constitutes a strategically significant factor for ensuring both the quality and credibility of educational outcomes. It is emphasized that embedding environmental, social, and governance principles into the governance architecture of universities fosters institutional resilience, enhances transparency, and advances stakeholder trust at both national and international levels. Beyond immediate improvements in academic performance and accountability, the ESG framework contributes to cultivating a culture of sustainability, ethical responsibility, and long-term value creation within the educational environment. Furthermore, higher education institutions are positioned not only as providers of knowledge but also as transformative agents of positive societal change, capable of shaping responsible leadership, advancing social cohesion, and accelerating the transition toward sustainable development paradigms.
References
Локшина О. Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. № 3-4 (56-57). С. 127-132. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713772/1/ilovepdf_com-127-132.pdf
Сідлецький С., Шандар А. Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріоритети. Економіка та суспільство. 2024. № 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4353
Мовчан Л. В. Сучасний погляд на якість вищої освіти в Україні. Вісник Університету Альфреда Нобеля. 2017. № 1 (13). С. 32-37. URL: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2017/1/6.pdf
Клімова Г. П. Інтерпретація поняття «якість вищої освіти»: соціолого-філософська рефлексія. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 3 (30). С. 34-43. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/14566/1/Klimova_34-43.pdf
Головчак Г. Оцінка ефективності ESG-звітності як інструменту прозорості бізнесу в умовах глобалізації. Економіка та суспільство. 2024. № 67. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4708
Костюченко В., Пащенко І., Саковець І. Принципи ESG і цілі сталого розвитку: обліковий аспект. Грааль науки. 2023. № 27. С. 117-123. URL: https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/1219
Бачинська О. Управління якістю освітніх послуг закладів вищої освіти в умовах ринкового середовища. Вісник Тернопільського національного технічного університету Івана Пулюя. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/35276/2/NFEPSEV_2021_Bachynska_O-Quality_management_of_educational_64-72.pdf (Дата звернення: 18.07.2025)
Мороз С., Мороз В. Відповідальність суб’єктів управління якістю вищої освіти: аналіз експертних оцінок роботодавців. Науковий вісник: Державне управління. 2022. № 1 (11). С. 127-149. URL: https://nvdu.undicz.org.ua/index.php/nvdu/article/view/229
Корчагіна Л. Ф. Розвиток теоретико-методичних підходів до організації процесу створення ESG-звітності на підприємствах. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2023. № 105. С. 57-66. URL: https://periodicals.karazin.ua/economy/article/download/23000/21146/
Дорошенко Г. О., Бабич С. М., Максимова М. В., Сукрушева Г. О., Тєшева Л. В. Використання досвіду європейського союзу в освіті сталого розвитку на основі ESG-менеджменту. Журнал «Наукові інновації та передові технології». 2024. № 1 (29). С. 187-196. URL: https://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/8438
Lokshyna, O. (2018). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevropeizatsii Ukrainy [Ensuring the quality of higher education in the context of Europeanization of Ukraine]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka – Continuing Professional Education: Theory and Practice, vol. 3-4 (56–57), pp. 127–132. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713772/1/ilovepdf_com-127-132.pdf
Sidletskyi, S. & Shandar, A. (2024). Vyshcha osvita v Ukraini v umovakh voiennoho stanu: vyklyky ta priorytety [Higher education in Ukraine under martial law: challenges and priorities]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 64. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4353
Movchan, L. V. (2017). Suchasnyi pohliad na yakist vyshchoi osvity v Ukraini [A modern view on the quality of higher education in Ukraine]. Visnyk Universytetu Alfreada Nobelia – Bulletin of Alfred Nobel University, vol. 1 (13), pp. 32–37. Available at: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2017/1/6.pdf
Klimova, H. P. (2016). Interpretatsiia poniattia “iakist vyshchoi osvity”: sotsiolohiko-filosofska refleksiia [Interpretation of the concept "quality of higher education": a sociological-philosophical reflection]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudoho” – Bulletin of the National University “Yaroslav the Wise Law Academy of Ukraine”, vol. 3 (30), pp. 34–43. Available at: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/14566/1/Klimova_34-43.pdf
Holovchak, H. (2024). Otsinka efektyvnosti ESG-zvitnosti yak instrumentu prozorosti biznesu v umovakh hlobalizatsii [Assessment of ESG-reporting efficiency as a business transparency tool in the context of globalization]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 67. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4708
Kostiuchenko, V., Pashchenko, I. & Sakovets, I. (2023). Printsypy ESG i tsili staloho rozvytku: oblikovyi aspekt [ESG principles and sustainable development goals: an accounting aspect]. Hraal nauky – Grail of Science, vol. 27, pp. 117–123. Available at: https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/1219
Bachynska, O. (2021). Upravlinnia yakistiu osvitnikh posluh zakladiv vyshchoi osvity v umovakh rynkovoho seredovyshcha [Quality management of educational services of higher education institutions in a market environment]. . Naukovyi visnyk Ternopilskogo natsionala tehnichnogo universitetu imeni Ivana Puluya – Bulletin of Ternopil Ivan Puluj National Technical University. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/35276/2/NFEPSEV_2021_Bachynska_O-Quality_management_of_educational_64-72.pdf (Accessed on 18.07.2025).
Moroz, S. & Moroz, V. (2022). Vidpovidalnist subiektiv upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity: analiz ekspertnykh otsinok robotodavtsiv [Responsibility of higher education quality management subjects: analysis of employers’ expert assessments]. Naukovyi visnyk: Derzhavne upravlinnia – Scientific Bulletin: Public Administration, vol. 1 (11), pp. 128–149. Available at: https://nvdu.undicz.org.ua/index.php/nvdu/article/view/229
Korchahina, L. F. (2023). Rozvytok teoretyko-metodychnykh pidkhodiv do orhanizatsii protsesu stvorennia ESG-zvitnosti na pidpryiemstvakh [Development of theoretical and methodological approaches to ESG-reporting process organization at enterprises]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina – Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University, vol. 105, pp. 57–66. Available at: https://periodicals.karazin.ua/economy/article/download/23000/21146/
Doroshenko, H. O., Babych, S. M., Maksymova, M. V., Sukrusheva, H. O. & Tiesheva, L. V. (2024). Vykorystannia dosvidu Yevropeiskoho soiuzu v osviti staloho rozvytku na osnovi ESG-menedzhmentu [Use of the European Union’s experience in education for sustainable development based on ESG management]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific Innovations and Advanced Technologies, vol. 1 (29), pp. 187–196. Available at: https://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/8438
Copyright (c) 2025 Віталій Вакуленко, Юнтао Лю, Олександра Плис

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.