PROMOTION OF SERVICES ON SOCIAL NETWORKS USING CONTENT CREATED USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Abstract
This article is devoted to the study of the advantages and disadvantages of digital marketing strategies in modern business practice and in particular to the study of the economic effects of the introduction of artificial intelligence tools in the processes of creating advertising content. The purpose of this analysis is to assess the contribution of various forms of content creation methods, including those generated by artificial intelligence, to the effectiveness of digital marketing in social networks (SMM), as well as their impact on consumer behavior and the success of marketing initiatives. The study shows the possibility of cost-effective use of content created with the help of AI to promote products in the digital space, which allows reaching a larger audience to familiarize themselves with the advantages of the offer, retaining the attention of a loyal audience and attracting new customers. A comparative experiment was conducted on the economic efficiency of using AI in SMM and the features of individual digital platforms that suppress the distribution of such content compared to other platforms that contribute to its distribution were noted. The effectiveness of content created using AI and content created by professional production teams with the involvement of actors, videographers and scriptwriters was also compared, which showed the competitiveness of the studied method and its cost-effectiveness. The importance of this topic is emphasized by the rapid development of digital technologies, which have become vital components of modern marketing strategies, which requires businesses to adapt to the dynamics of changes in the business environment and the characteristics of new markets. The practical significance lies in revealing methods for increasing the competitiveness of organizations through the use of digital marketing tools. Future research directions may include the study of new technologies, such as artificial intelligence, their new areas of use and the dynamics of their implementation in the business processes of enterprises to further improve the effectiveness of digital marketing campaigns.
References
Романуша Ю.В. Використання штучного інтелекту при розробці SMM стратегії бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. № 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-41
Турлакова C., Шуміло Я. Вплив інструментів штучного інтелекту на управління поведінкою споживачів у цифровому маркетингу. Science and Innovation. 2025. № 21(1). С. 67–81. DOI: https://doi.org/10.15407/scine21.01.067
Тардаскіна Т.М. Штучний інтелект у маркетингу: сучасні тренди та перспективи розвитку. Наука технології інновації. 2024. № 2(30). С. 43-49. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2024-2-06
Білик І.І., Лаврик К.Р. Використання штучного інтелекту в маркетингу: перспективи, переваги та недоліки. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2023. Том № 1. Вип. 19. С. 109–115. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.19.109-115
Євсєєв О.С., Грабовський Є.М. Створення контенту для інтерактивних мультимедійних проєктів на основі штучного інтелекту. Наука технології інновації. 2024. № 3(31). С. 91-98. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2024-3-10
Нова рекламна кампанія COMFY: штучний інтелект наспівав пісні про техніку. 21.05.2024. URL: https://eba.com.ua/nova-reklamna-kampaniya-comfy-shtuchnyj-intelekt-naspivav-pisni-pro-tehniku/
Остапюк В., Голуб С. Методи штучного інтелекту для вирішення задачі виявлення ключових слів публікацій у соціальних мережах XIIІ Міжнародна наукова конференція «Інформація, комунікація, суспільство – 2024» праці 13-ї Міжнародної наукової конференції ІКС-2024, м. Львів, 23–25 травня 2024, Львів, 2024. С. 137-139. URL: https://skid.lpnu.ua/wp-content/uploads/2024/05/ICS2024_Proceedings.pdf
Болотна О., Ляшевська В., Сивкин Д. Особливості побудови стратегії цифрового маркетингу в організації електронного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2024. № 326 (1). С. 9–13. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1
Струнгар А.В. Вплив штучного інтелекту на стратегії цифрового маркетингу: поточні можливості та перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160
Бондаренко В.М., Омельяненко О.В. Цифровий маркетинг сьогодення: переваги та недоліки. Економіка та суспільство. 2024. № 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-3
Romanusha Yu.V. (2024) Vykorystannia shtuchnoho intelektu pry rozrobtsi SMM stratehii biznesu. [The use of artificial intelligence in the development of SMM business strategy]. Ekonomika ta suspilstvo, no 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-41
Turlakova C., & Shumilo, Ya. (2025). Vplyv instrumentiv shtuchnoho intelektu na upravlinnia povedinkoiu spozhyvachiv u tsyfrovomu marketynhu [Infusing artificial intelligence tools to manage the behavior of digital marketers]. Science and Innovation, no 21(1), pp. 67–81. DOI: https://doi.org/10.15407/scine21.01.067
Tardaskina T. M. (2024) Shtuchnyi intelekt u marketynhu: suchasni trendy ta perspektyvy rozvytku [Piece intelligence in marketing: current trends and development prospects]. Nauka tekhnolohii innovatsii. №2(30)-2024, pp. 43-49. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2024-2-06
Bilyk I.I., Lavryk K.R. (2023) Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu: perspektyvy, perevahy ta nedoliky [The use of artificial intelligence in marketing: prospects, advantages and shortcomings]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu. no 1. Vyp. 19. pp. 109–115. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.19.109-115
Yevsieiev O.S., Hrabovskyi Ye.M. (2024) Stvorennia kontentu dlia interaktyvnykh multymediinykh proiektiv na osnovi shtuchnoho intelektu [Creation of content for interactive multimedia projects based on piece intelligence]. Nauka tekhnolohii innovatsii. no (31)-2024, pp. 91-98. DOI: http://doi.org/10.35668/2520-6524-2024-3-10
Nova reklamna kampaniia COMFY: shtuchnyi intelekt naspivav pisni pro tekhniku [New advertising campaign COMFY: piece intelligence singing songs about technology]. URL: https://eba.com.ua/nova-reklamna-kampaniya-comfy-shtuchnyj-intelekt-naspivav-pisni-pro-tehniku/
Ostapiuk V., Holub S. (2024) Metody shtuchnoho intelektu dlia vyrishennia zadachi vyiavlennia kliuchovykh sliv publikatsii u sotsialnykh merezhakh [Methods of artificial intelligence for the most important task of identifying key words of publication in social networks]. XIII Mizhnarodna naukova konferentsiia «Informatsiia, komunikatsiia, suspilstvo – 2024» pratsi 13-yi Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii IKS-2024, m. Lviv, 23–25 travnia 2024, Lviv, 2024 pp. 137-139. URL: https://skid.lpnu.ua/wp-content/uploads/2024/05/ICS2024_Proceedings.pdf
Bolotna O., Liashevska V., Syvkyn D. (2024) Osoblyvosti pobudovy stratehii tsyfrovoho marketynhu v orhanizatsii elektronnoho biznesu [Features of the strategy behind digital marketing in the organization of electronic business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. no 326 (1). pp. 9–13. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-1
Strunhar A.V. (2024) Vplyv shtuchnoho intelektu na stratehii tsyfrovoho marketynhu: potochni mozhlyvosti ta perspektyvy rozvytku [Infusion of piece intelligence into digital marketing strategies: current possibilities and prospects for economic development and prosperity]. Ekonomika ta suspilstvo, no 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160
Bondarenko V.M. (2024) Omelianenko O. V., Tsyfrovyi marketynh sohodennia: perevahy ta nedoliky [Digital marketing today: advantages and disadvantages]. Ekonomika ta suspilstvo, no 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-3
Copyright (c) 2025 Ростислав Пономарьов, Андрій Длігач

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.