ANALYSIS OF THE STATE OF PROMOTION OF CONSTRUCTION SERVICES FOR AGRICULTURAL ENTERPRISES
Abstract
The aim of the study is to analyze the current state of promotion of construction services for agricultural enterprises that act as customers in the construction sector. The general dynamics of capital investments in construction services by agricultural enterprises is analyzed, which indicates the instability of financing volumes caused by both macroeconomic risks and seasonality of agricultural activities. Particular attention is paid to the structure of capital investments by type of asset, where investments in non-residential production facilities and infrastructure for storage and processing of products dominate. It is determined that traditional methods of promotion remain the most common in this market, in particular due to the effectiveness of personal contacts, participation in specialized exhibitions, publications in the industry media and the regional reputation of performers. However, due to changes in the information space and consumer behavior, these approaches are losing some of their effectiveness. The analysis of digital promotion methods showed their weak representation in the segment of construction companies focused on the agricultural sector. Only a small share of companies use websites, social networks and online catalogs to communicate with potential customers. At the same time, digital channels have significant potential for expanding the reach of the target audience, personalizing services, and operational interaction. Based on the results of the study, conclusions are drawn about the need for a strategic combination of traditional and digital promotion methods, taking into account the specifics of the functioning of agricultural enterprises. Specific recommendations are proposed to improve marketing approaches and increase the efficiency of customer acquisition in the construction industry focused on the agricultural sector. Construction companies are advised to develop separate marketing strategies for the agricultural sector, taking into account its specifics, including seasonality, scale of operations, and the need for comprehensive services. The use of digital tools, such as SEO-optimized websites, targeted advertising on social media, and online service catalogs, should be intensified. Improving the digital literacy of construction workers is also an important component of market development.
References
Білецький І. В. Особливості маркетингової діяльності суб'єктів будівництва житлової нерухомості на ринку В2В. Ефективна економіка. 2023. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_2_42 (дата звернення: 18.05.2025).
Бєлєнкова О. Ю., Локтіонова Я. Ф., Калашніков Д. П. Маркетингова діяльність учасників будівництва – реінжиніринг бізнес-процесів під впливом цифрових інновацій. Ефективна економіка. 2023. № 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_12_17 (дата звернення: 18.05.2025).
Бутенко О. П., Чупир О. М., Коробко К. П. Основи концепції маркетингового менеджменту для будівельних підприємств. Науковий вісник будівництва. 2021. № 3. С. 259-264.
Кравчуновська Т. С., Євсєєва Г. П., Ковальов В. В., Євсєєв В. О., Косячевська С. М. Проєктний підхід до організації та управління будівельно-аграрними кластерами. Металознавство та термічна обробка металів. 2022. № 2. С. 55-62.
Крикавський В. Є., Савіна Н. Б. Імплементація маркетингу 3.0 в бізнес-стратегію сталого розвитку підприємств будівельної галузі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 26(1). С. 104-109.
Рубцова О. С., Гриценко О. С., Запєчна Ю. О. Передумови використання інтернет-технологій в побудові маркетингової моделі на будівельних підприємствах України. Будівельне виробництво. 2018. № 64. С. 76-79.
Чертінов В. О., Болгарова Н. К.. Методологічні аспекти просування будівельних послуг для сільськогосподарських підприємств. Ефективна економіка. 2024. № 10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_10_59 (дата звернення: 22.05.2025).
Капітальні інвестиції за видами активів за видами економічної діяльності в Україні. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ibd/kin/kin_va_ved/arh_kin_va_ved_21_u.htm (дата звернення: 22.05.2025).
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zv/ikt/arh_ikt_u.html (дата звернення: 22.05.2025).
The Ukrainian Farmer. №8 (128). Комплексний підхід. URL: https://agrotimes.ua/article/kompleksnyj-pidhid/ (дата звернення: 22.05.2025).
Bilets'kyi I. V. (2023) Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti sub'iektiv budivnytstva zhytlovoi nerukhomosti na rynku V2V [Peculiarities of marketing activity of residential real estate construction entities in the B2B market]. Efektyvna ekonomika, no. 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_2_42 (accessed May 18, 2025).
Bielenkova O. Yu., Loktionova Ya. F., Kalashnikov D. P. (2023) Marketynhova diialnist uchasnykiv budivnytstva – reinzhynirynh biznes-protsesiv pid vplyvom tsyfrovykh innovatsii [Marketing activity of construction participants – reengineering of business processes under the influence of digital innovations]. Efektyvna ekonomika, no. 12. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_12_17 (accessed May 18, 2025).
Butenko O. P., Chupyr O. M., Korobko K. P. (2021) Osnovy kontseptsii marketynhoho menedzhmentu dlia budivelnykh pidpryiemstv [Fundamentals of the marketing management concept for construction enterprises]. Naukovyi visnyk budivnytstva, no. 3, pp. 259–264.
Kravchunovskaya T. S., Yevsieieva H. P., Kovalov V. V., Yevsieiev V. O., Kosiachevska S. M. (2022) Proiektnyi pidkhid do orhanizatsii ta upravlinnia budivelno-ahrarnymy klasteramy [Project approach to the organization and management of construction and agricultural clusters]. Metaloznavstvo ta termichna obrobka metaliv, no. 2, pp. 55–62.
Krykavskyi V. Ye., Savina N. B. (2019) Implementatsiia marketynhu 3.0 v biznes-stratehiiu staloho rozvytku pidpryiemstv budivelnoi haluzi [Implementation of Marketing 3.0 into the business strategy for sustainable development of construction enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 26(1), pp. 104–109.
Rubtsova O. S., Hrytsenko O. S., Zapiechna Yu. O. (2018) Peredumovy vykorystannia internet-tekhnolohii v pobudovi marketynhovoi modeli na budivelnykh pidpryiemstvakh Ukrainy [Prerequisites for using internet technologies in building a marketing model at construction enterprises of Ukraine]. Budivelne vyrobnytstvo, no. 64, pp. 76–79.
Chertinov V. O., Bolharova N. K. (2024) Metodolohichni aspekty prosuvannia budivelnykh posluh dlia silskohospodarskykh pidpryiemstv [Methodological aspects of promoting construction services for agricultural enterprises]. Efektyvna ekonomika, no. 10. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_10_59 (accessed May 22, 2025).
Kapitalni investytsii za vydamy aktyviv za vydamy ekonomichnoi diialnosti v Ukraini [Capital investments by type of assets by type of economic activity in Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ibd/kin/kin_va_ved/arh_kin_va_ved_21_u.htm (accessed May 22, 2025).
Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh [Use of information and communication technologies at enterprises]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zv/ikt/arh_ikt_u.html (accessed May 22, 2025).
The Ukrainian Farmer. №8 (128). Kompleksnyj pidhid. [The Ukrainian Farmer. №8 (128). Comprehensive approach] URL: https://agrotimes.ua/article/kompleksnyj-pidhid/ (accessed May 22, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.