FORMING THE COMPETITIVENESS OF HOTEL AND RESTAURANT BUSINESSES THROUGH EFFECTIVE MANAGEMENT

Keywords: competitiveness, effective management, hotel and restaurant business, innovation, strategic management

Abstract

The article focuses on enhancing the competitiveness of hotel and restaurant businesses through effective management. The aim of the study is to systematize the key principles of effective management to ensure the competitive growth of the hotel and restaurant sector. The research employed general scientific methods of cognition, such as analysis, synthesis, systematization, comparison, generalization, and a structural-functional approach. The findings indicate that despite significant infrastructure losses and reduced tourist flows, the hotel and restaurant sector in Ukraine is stabilizing in 2024 due to the rise of domestic tourism and businesses adapting to new market conditions. Western regions, particularly Lviv, Ivano-Frankivsk, and Zakarpattia, are demonstrating high hotel occupancy rates, highlighting substantial potential for regional development. However, to maintain competitiveness, businesses need to consider not only financial indicators but also effectively utilize modern management approaches that enable long-term advantages. The study reveals that management methods in many hotel and restaurant businesses remain insufficiently innovative and flexible, reducing their ability to adapt to rapid market changes. It is shown that the competitiveness of hotel and restaurant businesses largely depends on the implementation of modern management approaches, such as the method of advantages, profile method, matrix approaches, and structural-functional analysis, which allow for accurate market position assessments and development forecasting. Additionally, the use of innovative strategies, including clustering, thematic, industrial, and medical tourism development, the creation of smart cities, support for startups, and the adoption of digital solutions (e.g., smart tourism and technology tourism), significantly expands the customer base and creates unique competitive advantages. The practical significance of the study lies in formulating recommendations for implementing modern management methods to enhance the competitiveness of hotel and restaurant businesses.

References

1. Андренко І. Б., Кравець О. М., Писаревський І. М. Менеджмент готельно-ресторанного господарства: підручник. Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова, 2014, 431 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33756502.pdf
2. Бабенко О. М. Формування конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства та застосування лідерства в управлінні як конкурентної переваги. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі, 2013, №4 (60). URL: https://core.ac.uk/download/326487453.pdf
3. Білоус С. В., Красько А. Б., Безручко Л. С. Підвищення конкурентних переваг готельно-ресторанних та туристичних підприємств за допомогою методів менеджменту. Економіка та суспільство, 2021, №23. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-23-22
4. Бурачек І., Ярмолюк Д. Особливості використання сучасних технологій менеджменту в сфері туризму. Економіка та суспільство, 2021, №34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-2
5. Давидова О. Ю. Стратегічні орієнтири розвитку готельної індустрії в Україні. Бізнесінформ, 2025, №2, 255-261. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2025-2-255-261
6. Круковська О. В. Менеджмент готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, 2024, №1 (11). DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(11).2024.2
7. Мазуркевич І. О., Дзюба Т. А. Інноваційні підходи в діяльності туристичного бізнесу. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, 2016, №3 (227), 50-56.
8. Малюга Л. М., Загороднюк О. В. Конкурентоспроможність підприємств ресторанного бізнесу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління, 2020, №2 (25). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.25-35
9. Нагорняк Г. С., Малюта Л. Я., Шерстюк Р. П. Дослідження впливу управлінських чинників на рівень конкурентоспроможності вітчизняних закладів сфери готельно-ресторанного бізнесу на сучасному етапі. Економіка і управління, 2016, №3, 77-86. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/nagornyak.htm
10. Рябенька М. О., Постова В. В. Сучасні аспекти управління в закладах готельного та ресторанного бізнесу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 2024, №13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-12-01
1. Andrenko, I.B., Kravets, O.M., & Pysarevskyi, I.M. (2014). Menedzhment hotelno-restorannoho hospodarstva: pidruchnyk [Management of the hotel and restaurant business: textbook]. Kharkivskyi natsionalnyi universytet misk. hosp-va im. O. M. Beketova. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33756502.pdf [In Ukrainian].
2. Babenko, O.M. (2013). Formuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva ta zastosuvannia liderstva v upravlinni yak konkurentnoi perevahy [Formation of competitiveness of restaurant business enterprises and the application of leadership in management as a competitive advantage]. Naukovi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, (4) 60. URL: https://core.ac.uk/download/326487453.pdf [In Ukrainian].
3. Bilous, S.V., Krasko, A.B., & Bezruchko, L.S. (2021). Pidvyshchennia konkurentnykh perevah hotelno-restorannykh ta turystychnykh pidpryiemstv za dopomohoiu metodiv menedzhmentu [Enhancing competitive advantages of hotel, restaurant, and tourism enterprises through management methods]. Ekonomika ta suspilstvo, (23). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-23-22 [In Ukrainian].
4. Burachek, I., & Yarmoliuk, D. (2021). Osoblyvosti vykorystannia suchasnykh tekhnolohii menedzhmentu v sferi turyzmu [Features of using modern management technologies in the tourism sector]. Ekonomika ta suspilstvo, (34). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-2 [In Ukrainian].
5. Davydova, O.Yu. (2025). Stratehichni oriientyry rozvytku hotelnoi industrii v Ukraini [Strategic directions for the development of the hotel industry in Ukraine]. Biznesinform, (2), 255-261. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2025-2-255-261 [In Ukrainian].
6. Krukovska, O.V. (2024). Menedzhment hotelno-restorannoho biznesu v Ukraini [Management of the hotel and restaurant business in Ukraine]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia, (1) 11. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(11).2024.2 [In Ukrainian].
7. Mazurkevych, I.O., & Dziuba, T.A. (2016). Innovatsiini pidkhody v diialnosti turystychnoho biznesu [Innovative approaches in tourism business activities]. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, (3) 227, 50-56 [In Ukrainian].
8. Maliuha, L.M., & Zahorodniuk, O.V. (2020). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv restorannoho biznesu [Competitiveness of restaurant business enterprises]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, (2) 25. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.25-35 [In Ukrainian].
9. Nahorniak, H.S., Maliuta, L.Ya., & Sherstiuk, R.P. (2016). Doslidzhennia vplyvu upravlinskykh chynnykiv na riven konkurentospromozhnosti vitchyznianykh zakladiv sfery hotelno-restorannoho biznesu na suchasnomu etapi [Study of the impact of management factors on the competitiveness of domestic hotel and restaurant businesses at the present stage]. Ekonomika i upravlinnia, (3), 77-86. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/nagornyak.htm [In Ukrainian].
10. Riabenka, M.O., & Postova, V.V. (2024). Suchasni aspekty upravlinnia v zakladakh hotelnoho ta restorannoho biznesu [Modern aspects of management in hotel and restaurant businesses]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, (13). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-12-01 [In Ukrainian].
Article views: 2
PDF Downloads: 1
Published
2025-04-28
How to Cite
Krukovska, O. (2025). FORMING THE COMPETITIVENESS OF HOTEL AND RESTAURANT BUSINESSES THROUGH EFFECTIVE MANAGEMENT. Economy and Society, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-33
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS