FEATURES OF PRIMARY FINANCIAL MONITORING IN THE COUNTRYʼS ECONOMIC SPACE
Abstract
The study investigates topical issues related to the functioning of Ukraine’s national financial monitoring system. Special attention was paid to the role of primary monitoring entities in the economic space of the state. The purpose of this study is to systematize the special features of the formation of financial monitoring in Ukraine and outline the prospects for the development of this system using primary financial monitoring in light of modern challenges and threats. The methods of analysis and synthesis were used to achieve this goal. Specifically, the inductive approach was applied to examine statistical data on financial transactions subject to financial monitoring, and the deductive approach was used to formulate logical conclusions on building an effective financial monitoring system. This allowed us to formulate hypotheses and test them in practice. Comparative analysis was employed to evaluate the role of individual primary financial monitoring entities based on collected statistical data or empirical research in order to identify features, advantages and disadvantages. In order to make the data collected more comprehensible and available for further research, generalization was applied to organize the data and draw conclusions about the future directions of primary financial monitoring in Ukraine. The study found that income shadowing results in serious economic and social issues in addition to serious financial ones. Primary financial monitoring is mostly carried out by banking institutions. At the same time, in 2024, PFMEs like jewelers, realtors, notaries, lawyers, and pawnshops greatly increased the amount of work they did in the area of financial monitoring, and their share in the structure of reports from non-bank institutions rose. It was established that the policy of cost optimization leads to a reduction in the number of structural units of institutions that carry out primary financial monitoring. Therefore, in order to increase the efficiency of the PFME, further development of the primary financial monitoring system should be carried out in four directions: improving the quality of identification and verification, enhancing the risk-based approach, strengthening control and responsibility, and automating reporting processes.
References
Бірюкова І. Г. Основні проблеми фінансового моніторингу у протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Науковий вісник Національного університету ДПС України. 2012. № 1(56). С. 235–241. Бірюкова І. Г. Основні проблеми фінансового моніторингу у протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Науковий вісник Національного університету ДПС України. 2012. № 1(56). С. 235–241.
Гнаткович О.Д., Овчиннікова Т.В., Смолінська С.Д. Фінансовий моніторинг в Україні та напрями його покращення. Економіка та суспільство. № 38. 2022. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1271/1225. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-14.
Дропа Я., Тесля С., Піхоцька М. Розвиток системи фінансового моніторингу як складової частини формування ефективного контролю й безпеки в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. Випуск 37. С. 35–43. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-37-5.
Задоя А. О., Ткаченко І. П. Фінансовий моніторинг: перспективи впровадження та проблеми реалізації. Економічний вісник НГУ. 2015. № 2. С. 59–65.
Звіти про діяльність. Державна служба фінансового моніторингу України. URL: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/zviti-pro-diyalnist (дата звернення: 11.10.2024).
Патюта І.М. Державний фінансовий моніторинг у контексті регулювання банківського сектору. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 4. С. 48–51.
Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Закон України від 06.12.2019 № 361-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text (дата звернення: 11.04.2025).
Смагло О. Функціонування системи фінансового моніторингу в Україні. Економіка та суспільство. Випуск 26. 2021. С. 1-7. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-28.
Сус Л., Недільська Л., Сус Ю. Фінансовий моніторинг як інструмент забезпечення економічної безпеки України. Ефективна економіка №11. 2024. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.11.35.
Сус Л.В. Роль банків, як суб’єктів первинного фінансового моніторингу в економічному просторі держави. Фінансові інструменти регіонального розвитку : матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з нагоди 30-річчя заснування кафедри фінансів і кредиту, 24 жовтня 2024 р. Житомир : Поліський національний університет, 2024. С. 84-86.
Biriukova, I. H. (2012). Osnovni problemy finansovoho monitorynhu u protydii lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom [The main problems of financial monitoring in counteracting the legalization (laundering) of proceeds from crime]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu DPS Ukrainy, vol. 1(56), рр. 235-241 [in Ukrainian].
Hnatkovych O. D., Ovchynnikova T. V., Smolinska S. D. (2022) Finansovyi monitorynh v Ukraini ta napriamy yoho pokrashchennia [Financial monitoring in Ukraine and directions for its improvement]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-14 [in Ukrainian].
Dropa, Ya., Teslya, S., Pihotska, R. (2021) Rozvytok systemy finansovogo monitoryngu yak skladovoyi chastyny formuvannya efektyvnogo kontrolyu y bezpeky v Ukraini [Development of the financial monitoring system as an integral part of the formation of effective control and security in Ukraine]. Naukovyy visnyk Uzgorodskogo natsionalnogo universytetu, vol. 37, pp. 35–43. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-37-5 [in Ukrainian].
Zadoia A. O., Tkachenko I. P. (2015) Finansovyi monitorynh: perspektyvy vprovadzhennia ta problemy real-izatsii [Financial monitoring: implementation prospects and implementation problems]. Ekonomichnyi visnyk NHU, vol. 2, pp. 59–65.
Derzhavna sluzhba finansovoho monitorynhu Ukrainy (n.d.) Zvit Derzhavnoi sluzhby finansovoho monitorynhu [Report of the State Financial Monitoring Service of Ukraine]. Available at: https://fiu.gov.ua.
Patiuta I.M. (2014) Derzhavnyi finansovyi monitorynh u konteksti rehuliuvannia bankivskoho sektoru [State financial monitoring in the context of banking sector regulation]. Scientific Bulletin of Kherson State University, vol. 4, рр. 48–51.
Verkhovna Rada of Ukraine (2019) Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, finansuvanniu teroryzmu ta finansuvanniu rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia [On prevention and counteraction to legalization (laundering) of criminally obtained proceeds, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction]. Zakon Ukrainy vid 06.12.2019 № 361-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.
Smahlo O.V. (2021) Funktsionuvannia systemy finansovoho monitorynhu v Ukraini [Functioning of the Financial Monitoring System in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 26. рр. 1-7. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-28. [in Ukrainian].
Sus L., Nedilska L., Sus Yu. (2024) Finansovyi monitorynh yak instrument zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky Ukrainy [Financial monitoring as a tool for ensuring Ukraine's economic security]. Efektyvna ekonomika, vol. 11. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.11.35.
Sus L.V. (2024) Rol bankiv, yak sub’iektiv pervynnoho finansovoho monitorynhu v ekonomichnomu prostori derzhavy [The role of banks as subjects of primary financial monitoring in the state's economic space]. Finansovi instrumenty rehionalnoho rozvytku: materialy Kh Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii z nahody 30-richchia zasnuvannia kafedry finansiv i kredytu (Zhytomyr, 24 zhovtnia 2024 r.). Zhytomyr: Poliskyi natsionalnyi universytet, pp. 84–86.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.