THE LOGIC OF FINANCIAL PSYCHOLOGY AS A BASIS FOR COGNITIVE MODELING OF IRRATIONAL ECONOMIC DECISIONS

Keywords: financial psychology, decision-making logic, cognitive modeling, irrational behavior, heuristic mechanisms, behavioral economics, cognitive distortions

Abstract

The purpose of the article is to provide a theoretical and methodological justification for the logic of financial psychology as a tool for cognitive modeling of irrational economic decisions, with an emphasis on identifying internal contradictions between emotional and psychological reactions and formalized logical choice schemes. The research methodology is based on an interdisciplinary synthesis of logical-analytical modeling, cognitive psychology, and behavioral finance. Deductive logic methods are used to formalize decision-making schemes, as well as elements of neuropsychological analysis to identify irrational patterns of behavior. A system-structural approach is applied to integrate psychological factors into the logical architecture of financial choice. Special attention is paid to the reconstruction of mental heuristics that violate the principles of rationality through models of cognitive dissonance, framing, and affective influence on the evaluation of economic alternatives. The article explores the features of the conceptualization of the logic of financial psychology as a methodological basis for building cognitive models of irrational economic choice. It is substantiated that the logical structure of financial behavior is formed not only on the basis of normative principles of rationality, but also under the influence of latent psycho-emotional constructs that lead to distortion of the analytical procedures of the business entity. The functional role of heuristic mechanisms, cognitive illusions, affective triggers and dissonant configurations in the formation of nonlinear behavioral architectonics is analyzed. The theoretical basis for the deployment of a new paradigm of behavioral logic as a component of interdisciplinary financial discourse is investigated. It is determined that the logic of financial psychology determines the structuring of economic thinking through the microevolution of mental templates and cognitive filters of the internal worldview. A synthetic model of integration of formal logic and psychological variables has been formed, which allows reconstructing the process of irrational decision-making in a financial context.

References

Дзямулич М. І., Чиж Н. М. Страхування інвестицій та диверсифікація інвестиційних ризиків. «Економічні науки». Серія «Облік і фінанси». 2013. Випуск 10 (37). С. 21–26.

Дзямулич М. І., Шматковська Т. О., Борисюк О. В. Великі дані та їх роль у формуванні цифрової економіки. Галицький економічний вісник. 2021. Том 70. №3. С. 16–21.

Урбан О. А., Дзямулич М. І., Чиж Н. М. Концепція сталого розвитку в умовах глобалізації світової економіки. Економічний форум. 2023. №2. С. 47–52.

Чалюк Ю. О. Вплив COVID-19 на соціально-економічну стабільність середнього класу. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2021. №8(52). Том 1. С. 68–78.

Чалюк Ю. О. Сучасні тренди соціалізації глобальної та національних економічних систем: монографія. Київ: 7БЦ, 2023. 384 с.

Шматковська Т. О., Сосна Г. М. До проблематики підвищення ефективності діяльності підприємства на інноваційних засадах. Фінансовий простір. 2016. № 1(21). С. 114–118.

Шматковська Т. О., Оліферчук К. С. До проблематики формування та оцінювання фінансово-економічної безпеки в системі управління підприємством. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. №5. С. 641–643.

Ященко О. О. Інформаційний шум та маркетингові інструменти для його подолання. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. №4(40). С. 151–157.

Ященко О. О. Перспективи маркетингових стратегій в умовах кризи та наростання обсягів інформаційного шуму: інноваційні підходи. Інвестиції: практика та досвід. 2025. №3. С. 175–179.

Dziamulych, M. I. & Chyzh, N. M. (2013) Strakhuvannia investytsiy ta dyversyfikatsiia investytsiinykh ryzykiv [Investment insurance and diversification of investment risks]. Ekonomichni nauky. Seria "Oblik ta finansy" – "Economic Sciences". Series "Accounting and Finance", vol. 10(37), pp. 21–26.

Dziamulych, M. I., Shmatkovska, T. O., & Borysiuk, O. V. (2021) Velyki dani ta yikh rol u formuvanni tsyfrovoi ekonomiky [Big data and its role in shaping the digital economy]. Galytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, vol. 70(3), pp. 16–21

Urban, O. A., Dziamulych, M. I., & Chyzh, N. M. (2023) Kontseptsia stalogo rozvytku v umovakh globalozatsii svitovoi ekonomiky [The concept of sustainable development in the conditions of globalization of the world economy]. Ekonomichnyi forum – Economic forum, vol. 2, pp. 47–52.

Chaliuk, Yu. O. (2021) Vplyv COVID-19 na sotsialno-ekonomichnu stabilnist serednoho klasu [The impact of COVID-19 on the socio-economic stability of the middle class]. Internauka. Seria: “Ekonomichni nauky” – "Internauka". Series: "Economic Sciences", vol. 8(32), part 1, pp. 68–78.

Chaliuk, Yu. O. (2023) Suchasni trendy sotsializatsii hlobalnoi ta natsionalnykh ekonomichnykh system [Modern trends in the socialization of global and national economic systems]. Kyiv: 7BC, 384 p. (in Ukrainian).

Shmatkovska, T. O., & Sosna, H. M. (2016) Do problematyky pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva na innovatsiinykh zasadakh [To the problem of the increase of efficiency of activity of the enterprise on innovative principles]. Finansovyi prostir – Financial Space, vol. 1(21), pp. 114–118.

Shmatkovska, T. O., & Oliferchuk K. S. (2015) Do problematyky formuvannia ta otsiniuvannia finansovo-ekonomichnoi bezpeky v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [To the problems of formation and assessment of financial and economic security in the enterprise management system]. Globalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and national economic problems, vol. 5, pp. 641–643.

Iashchenko, O. O. (2024) Information noise and marketing tools to overcome it. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, vol. 4(40), pp. 151–157.

Iashchenko O. O. (2025) Prospects for marketing strategies in times of crisis and increasing information noise: innovative approaches. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol. 3, pp. 175–179.

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-04-28
How to Cite
Talakh, V. (2025). THE LOGIC OF FINANCIAL PSYCHOLOGY AS A BASIS FOR COGNITIVE MODELING OF IRRATIONAL ECONOMIC DECISIONS. Economy and Society, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-7
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE