DIGITAL MARKETING TOOLS IN RETAIL: THE PATH TO EFFICIENCY AND INNOVATION
Abstract
The purpose of this article is to explore the role of digital marketing tools in the retail sector, focusing on their integration and utilization to achieve business efficiency, adaptability, and drive innovation. The relevance of this topic stems from the increasing dependency of retail enterprises on digital transformation as a cornerstone for maintaining competitiveness and aligning with global market trends. Digital tools have become indispensable for enhancing customer engagement, streamlining operational processes, and driving overall business growth in this dynamic environment. The research employs analytical and systematic methodologies to classify and evaluate key digital marketing tools such as CRM systems, big data analytics, automation platforms, and innovative technologies like augmented and virtual reality. These methods allow for a structured assessment of the tools' effectiveness and provide actionable frameworks for their implementation, ensuring alignment with business objectives and future scalability. The results reveal that digital marketing tools significantly enhance productivity and operational efficiency in the retail sector. Notable findings highlight how personalized customer experiences, automated workflows, and data-driven decision-making collectively enable businesses to maximize their potential. Moreover, the study demonstrates the capacity of digital tools to foster innovation through the creation of unique marketing strategies and tailored consumer experiences, contributing to overall adaptability and competitiveness in a saturated market. The practical value of this article lies in its actionable recommendations for retail enterprises. By integrating digital marketing tools strategically, companies can reduce marketing campaign costs, analyze consumer behavior more effectively, and deliver customized solutions aligned with market demands. These insights serve as a guideline for retail businesses seeking to embrace digital trends and ensure long-term success in the dynamic and constantly evolving retail landscape.
References
Шатеєв О.В. Маркетингові цифрові інструменти та їх вплив на розвиток підприємств ІТ галузі. Академічні візії. 2024. Вип. 33. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13318717 (дата звернення 26.02.2025).
Гавриленко Т.В., Бєлєєнко Д.Р. Сучасні інструменти цифрового маркетингу. Причорноморські економічні студії. 2023. Вип. 79. С. 80-86. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.79-11 (дата звернення 26.02.2025).
Білоусько Т.М. Цифровізація маркетингової діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-76 (дата звернення 26.02.2025).
Михальченко І.Г., Токар Ю.В., Литвиненко А.О. Інструменти цифрового маркетингу: сучасний етап еволюції. Проблеми системного підходу в економіці випуск. 2024. № 1(94). С.113-119. URL: http://www.psae-jrnl.nau.in.ua/journal/1_94_2024_ukr/18.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Кобернюк С.О., Нагорна О.В., Хмарська І.А. Аналіз використання цифрових інструментів у маркетингових стратегіях українських підприємств та їх вплив на результативність. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2024. № 1 (131). С.89-95. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2024/1_2024/16.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Романенко Л.Ф. Семчук Ж.В. Цифровий маркетинг: особливості, інструменти, тенденції розвитку в сучасному світі. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. 2021. Вип. 28. С. 265-270. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/414-Article%20Text-779-1-10-20211022-1.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Лях С. Аналіз сучасних трендів цифровізації в роздрібній торгівлі України. Інноваційна економіка. 2025. Вип. 0(4). С. 66-73. URL: https://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/1357/1498 (дата звернення 26.02.2025).
Рубан В.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2018. Вип. 30. Ч. 1. С.143-146. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_30/1/36.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Голуб В. Вплив цифровізації на розробку маркетингової стратегії в підприємницькій діяльності. Галицький економічний вісник. № 1 (86). 2024. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/44735/2/GEJ_2024v86n1_Holub_V-The_impact_of_digitalization_171-177.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Бондаренко O. Цифровий брендинг підприємств роздрібної торгівлі. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-16-04-18 (дата звернення 26.02.2025).
Susie Marino. 180+ Strategy-Changing Digital Marketing Statistics for 2025 Last Updated: Marketing News & Insights Blog/ URL: https://taperowebschool.com.ua/180-statystychnyh-danyh-czyfrovogo-marketyngu-yaki-zminyuyut-strategiyu-u-2024-roczi/ (дата звернення 16.03.2025).
Чміль Г.Л. Трендвочинг використання цифрових можливостей в роздрібній торгівлі. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи: зб. тез доп. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Київ, 03 грудня 2022 р.) Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка» С. 242-243. URL: https://confmanagement-proc.kpi.ua/article/view/272079 (дата звернення 26.02.2025).
Гринько Т.В., Патлаха В.В. Е-комерція в Україні: сучасні тренди у роздрібній торгівлі. Актуальні проблеми економіки. 2024. № 11 (281), C.6-13. URL: https://eco-science.net/wp-content/uploads/2024/11/11.24._topic_Tetyana-V.-Grynko-Viktoria-V.-Patlakha-6-13.pdf (дата звернення 26.02.2025).
Смотрова Д.В. Методичний підхід о оцінювання ефективності організаційного забезпечення омніканального маркетингу на підприємствах роздрібної торгівлі. Економіка та суспільство. 2024. Вип. №67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-165 (дата звернення 26.02.2025).
Шпак Н.О., Грабович І.В. Підходи до оцінювання ефективності використання інструментів маркетингу підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Випуск 45. С. 84-90. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-45-15 (дата звернення 26.02.2025).
Shateiev O.V. (2024) Marketynhovi tsyfrovi instrumenty ta yikh vplyv na rozvytok pidpryiemstv IT haluzi [Digital marketing tools and their impact on the development of IT companies]. Akademichni vizii, vol. 33. Available at: https://doi.org/10.5281/zenodo.13318717 (accessed February 26, 2025).
Havrylenko T.V., Bielieienko D.R. (2023) Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu [Modern digital marketing tools]. Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 79, pp. 80-86. Available at: https://doi.org/10.32782/bses.79-11 (accessed February 26, 2025).
Bilousko T.M. (2023) Tsyfrovizatsiia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Digitalization of enterprise marketing activities]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 52, Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-76 (accessed February 26, 2025).
Mykhalchenko I.H., Tokar Yu.V., Lytvynenko A.O. (2024) Instrumenty tsyfrovoho marketynhu: suchasnyi etap evoliutsii [Digital marketing tools: the current stage of evolution]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi vypusk, vol. 1(94), pp. 113-119. Available at: http://www.psae-jrnl.nau.in.ua/journal/1_94_2024_ukr/18.pdf (accessed February 26, 2025).
Koberniuk S.O., Nahorna O.V., Khmarska I.A. (2024) Analiz vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv u marketynhovykh stratehiiakh ukrainskykh pidpryiemstv ta yikh vplyv na rezultatyvnist [Analysis of the use of digital tools in the marketing strategies of Ukrainian enterprises and their impact on performance]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, vol. 1(131), pp. 89-95. Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2024/1_2024/16.pdf (accessed February 26, 2025).
Romanenko L.F. Semchuk Zh.V. (2021) Tsyfrovyi marketynh: osoblyvosti, instrumenty, tendentsii rozvytku v suchasnomu sviti. [Digital marketing: features, tools, development trends in the modern world]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna, vol. 28, pp. 265-270. Available at: file:///C:/Users/user/Downloads/414-Article%20Text-779-1-10-20211022-1.pdf (accessed February 26, 2025).
Liakh S. (2025) Analiz suchasnykh trendiv tsyfrovizatsii v rozdribnii torhivli Ukrainy [Analysis of current digitalization trends in retail trade in Ukraine]. Innovatsiina ekonomika, vol. 0(4), pp. 66-73. Available at: https://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/1357/1498 (accessed February 26, 2025).
Ruban V.V. (2018) Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu [Modern digital marketing tools]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky, vol. 30(1), pp. 143-146. Available at: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_30/1/36.pdf (accessed February 26, 2025).
Holub V. (2024) Vplyv tsyfrovizatsii na rozrobku marketynhovoi stratehii v pidpryiemnytskii diialnosti [The impact of digitalization on the development of marketing strategy in business]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 1 (86). Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/44735/2/GEJ_2024v86n1_Holub_V-The_impact_of_digitalization_171-177.pdf (accessed February 26, 2025).
Bondarenko O. (2024) Tsyfrovyi brendynh pidpryiemstv rozdribnoi torhivli. [Digital branding of retail businesses] Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia. Available at: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-16-04-18 (accessed February 26, 2025).
Susie Marino (2025) 180+ Strategy-Changing Digital Marketing Statistics for 2025 Last Updated: Marketing News & Insights Blog/ Available at: (accessed March 16, 2025).
Chmil H.L. (2022) Trendvochynh vykorystannia tsyfrovykh mozhlyvostei v rozdribnii torhivli [Trendwatching the use of digital capabilities in retail]. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy: zb. tez dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (m. Kyiv, 03 hrudnia 2022 r.) Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika» pp. 242-243. Available at: https://confmanagement-proc.kpi.ua/article/view/272079 (accessed February 26, 2025) (in Ukrainian).
Hrynko T.V., Patlakha V.V. (2024) E-komertsiia v Ukraini: suchasni trendy u rozdribnii torhivli [E-commerce in Ukraine: modern trends in retail]. Aktualni problemy ekonomiky, vol. 11 (281), pp. 6-13. Available at: https://eco-science.net/wp-content/uploads/2024/11/11.24._topic_Tetyana-V.-Grynko-Viktoria-V.-Patlakha-6-13.pdf (accessed February 26, 2025).
Smotrova D.V. (2024) Metodychnyi pidkhid o otsiniuvannia efektyvnosti orhanizatsiinoho zabezpechennia omnikanalnoho marketynhu na pidpryiemstvakh rozdribnoi torhivli [Methodological approach to assessing the effectiveness of organizational support for omnichannel marketing in retail enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 67. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-165 (accessed February 26, 2025).
Shpak N.O., Hrabovych I.V. (2022) Pidkhody do otsiniuvannia efektyvnosti vykorystannia instrumentiv marketynhu pidpryiemstv [Approaches to assessing the effectiveness of using enterprise marketing tools]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 45, pp. 84-90. Available at: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-45-15 (accessed February 26, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.