ARTIFICIAL INTELLIGENCE USED IN MANAGING COMPETITIVE ADVANTAGES OF INDUSTRIAL ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Keywords: competitive advantages, competitive advantage management, artificial intelligence, industrial enterprises, sustainable development

Abstract

The purpose of this study is to analyze the potential of artificial intelligence in managing the competitive advantages of industrial enterprises in the context of sustainable development. The study also aims to explore the tools, methods, and innovative strategies for implementing artificial intelligence in industrial settings, focusing on both global and Ukrainian experiences. The relevance of this topic arises from the need to leverage innovative technologies to enhance industrial competitiveness. Artificial intelligence plays a key role in optimizing production processes, improving efficiency, and reducing environmental impacts, helping companies adapt to changing market conditions and global challenges. Therefore, examining artificial intelligence's role in competitive advantage management is highly relevant for modern industry. The research employs methods such as scientific literature analysis, systematization, classification, and comparative analysis, which collectively provide a comprehensive understanding of artificial intelligence's potential applications. The study systematically examines key artificial intelligence uses, including production process automation, demand forecasting, resource optimization, energy management, and emission reduction. It also presents innovative strategies for artificial intelligence adoption that contribute to the development of competitive, sustainable products and services. The study further analyzes the practical experiences of industrial companies, both internationally and domestically, in applying artificial intelligence. The results highlight artificial intelligence's significant role in enhancing industrial competitiveness through innovation and increased energy efficiency. Moreover, the findings stress the importance of investing in advanced technologies and training skilled personnel to achieve sustainable development and competitive success. These insights emphasize artificial intelligence as a vital tool in managing competitive advantages, offering valuable guidance for the implementation of intelligent systems across various industries. Artificial intelligence not only improves economic efficiency but also boosts environmental and social responsibility, ultimately fostering sustainable development in industrial sectors.

References

Галін А.О. Цифровізація як фактор розвитку сучасного підприємництва. Інженерні інновації та розбудова національної економіки-2024 : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Запоріжжя, 09–10 травня 2024 року) / Інженерний навчально-науковий інститут імені Ю.М. Потебні Запорізького національного університету. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 44–47.

Башлай С.В., Яремко І.І. Цифровізація економіки України в умовах євроінтеграційних процесів. Економіка та суспільство. 2023. № 48. С. 1–6. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-48 (дата звернення: 04.04.2025).

Волкова Н.В., Гарькава В.Ф., Скороход І.П. Роль діджитал-процесів в інноваційному розвитку українського бізнесу: економічний аспект. Академічні візії. 2023. № 19. С. 1–9. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7908023 (дата звернення: 04.04.2025).

Маловічко С.О. Інноваційні механізми державного управління промисловими підприємствами. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. 2024. № 35 (74). С. 106–112. https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2024.4/16 (дата звернення: 04.04.2025).

Шапуров О.О., Стоєв В.В., Муратов Ю.В. Організація та управління бізнес-процесами промислових підприємств на основі штучного інтелекту. Науковий погляд: економіка та управління. 2024. № 4 (88). С. 98–101. https://doi.org/10.32782/2521-666X/2024-88-12 (дата звернення: 04.04.2025).

Кривов’язюк І., Сидорчук І. Підвищення ефективності цифрових трансформацій в сфері управління логістикою промислових підприємств. Наука ХХІ століття: розвиток, основні теорії та досягнення : матеріали ІІІ Міжнародної науково-теоретичної конференції (м. Гельсінкі, Фінляндія, 2 грудня 2022 року). Фінляндська Республіка : Європейська наукова платформа, 2022. С. 26–29. https://doi.org/10.36074/scientia-02.12.2022 (дата звернення: 04.04.2025).

Мальчик М.В., Толчанова З.О., Василів В.В. Аналіз поведінки промислових підприємств у конкурентному середовищі на основі імітаційного моделювання. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 9. С. 9–23. https://doi.org/10.5281/zenodo.15049793 (дата звернення: 04.04.2025).

Мальчик М., Василів В. Сучасні проблеми формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами. Економічний простір. 2025. № 191. С. 81–86. https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-15 (дата звернення: 04.04.2025).

General Electric. URL: https://www.ge.com/ (дата звернення: 04.04.2025).

Siemens. URL: https://www.siemens.com/ua/uk.html (дата звернення: 04.04.2025).

Tesla. URL: https://www.tesla.com/ (дата звернення: 04.04.2025).

Метінвест. URL: https://metinvestholding.com/ua (дата звернення: 04.04.2025).

Корпорація «Біосфера». URL: https://biosphere-corp.com/ua/ (дата звернення: 04.04.2025).

Сільськогосподарський холдинг «Астарта-Київ». URL: https://astartaholding.com/ (дата звернення: 04.04.2025).

Інтерпайп. URL: https://interpipe.biz/ (дата звернення: 04.04.2025).

Харківський тракторний завод. URL: https://xtz.ua/ua/ (дата звернення: 04.04.2025).

Черкаський завод «Росава». URL: https://rosava.com/ (дата звернення: 04.04.2025).

Halin A.O. (2024). Tsyfrovizatsiia yak faktor rozvytku suchasnoho pidpryiemnytstva [Digitalization as a factor in the development of modern entrepreneurship]. Inzhenerni innovatsii ta rozbudova natsionalnoi ekonomiky – 2024: I Mizhnarodna naukovo-praktichna konferenciya (Zaporizhia, May 9–10, 2024). N.H. Metelenko; Engineering Educational and Scientific Institute named after Yu.M. Potebnia of Zaporizhia National University. Odesa: Vydavnychyi dim «Helvetyka», 2024. pp. 44–47.

Bashlai, S., & Yaremko, I. (2023). Tsyfrovizatsiia ekonomiky Ukrainy v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Digitalization of Ukraine's economy in the conditions of european integration processes]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 48, pp. 1–6. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-48 (accessed April 04, 2025).

Volkova, N., Harkava, V., & Skorokhod, I. (2023). Rol didzhytal-protsesiv v innovatsiinomu rozvytku ukrainskoho biznesu: ekonomichnyi aspekt [The role of digital processes in the innovative development of Ukrainian business: economic aspect]. Akademichni vizii – Academic Visions, vol. 19, pp. 1–9. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7908023 (accessed April 04, 2025).

Malovichko, S.O. (2023). Innovatsiini mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia promyslovymy pidpryiemstvamy [Innovative mechanisms of state management for industrial enterprises]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho – Scientific notes of the V.I. Vernadsky Tavrichesky National University, vol. 35(74), pp. 106–112. https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2024.4/16 (accessed April 04, 2025).

Shapurov, O.O., Stoiev, V.V., & Muratov, Yu.V. (2024). Orhanizatsiia ta upravlinnia biznes-protsesamy promyslovykh pidpryiemstv na osnovi shtuchnoho intelektu [Organization and management of business processes of industrial enterprises on the base of artificial intelligence]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia – Scientific view: economics and management, vol. 4 (88), pp. 98–101. https://doi.org/10.32782/2521-666X/2024-88-12 (accessed April 04, 2025).

Kryvoviaziuk, I., & Sydorchuk, I. (2022). Pidvyshchennia efektyvnosti tsyfrovykh transformatsii v sferi upravlinnia lohistykoiu promyslovykh pidpryiemstv [Increasing the efficiency of digital transformations in the field of logistics management of industrial enterprises]. Nauka ХХІ stolittia: rozvytok, osnovni teorii ta dosiahnennia – Science of XXI century: development, main theories and achievements: III International Scientific and Theoretical Conference (Helsinki, Finland, December 2, 2022). Republic of Finland: European Scientific Platform, pp. 26–29. https://doi.org/10.36074/scientia-02.12.2022 (accessed April 04, 2025).

Malchyk, M., Tolchanova, Z., & Vasyliv, V. (2025). Analiz povedinky promyslovykh pidpryiemstv u konkurentnomu seredovyshchi na osnovi imitatsiinoho modeliuvannia [Analysis of the Behaviour of Industrial Enterprises in a Competitive Environment Based on Simulation Modelling]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk – Current issues in economic sciences, vol. 9, pp. 9–23. https://doi.org/10.5281/zenodo.15049793 (accessed April 04, 2025).

Malchyk, M., & Vasyliv, V. (2024). Suchasni problemy formuvannia konkurentnykh perevah vitchyznianymy promyslovymy pidpryiemstvamy [Contemporary issues in forming competitive advantages by domestic industrial enterprises]. Ekonomichnyi prostir – Economic Space, vol 191, pp. 81–86. https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-15 (accessed April 04, 2025).

General Electric. Available at: https://www.ge.com/ (accessed April 04, 2025).

Siemens. Available at: https://www.siemens.com/ua/uk.html (accessed April 04, 2025).

Tesla. Available at: https://www.tesla.com/ (accessed April 04, 2025).

Metinvest. Available at: https://metinvestholding.com/ua (accessed April 04, 2025).

Biosphere Corporation. Available at: https://biosphere-corp.com/ua/ (дата звернення 04.04.2025).

Agricultural holding «Astarta-Kyiv». Available at: https://astartaholding.com/ (accessed April 04, 2025).

Interpipe. Available at: https://interpipe.biz/ (accessed April 04, 2025).

Kharkiv Tractor Plant. Available at: https://xtz.ua/ua/ (accessed April 04, 2025).

Cherkasy plant «Rosava». Available at: https://rosava.com/ (accessed April 04, 2025).

Article views: 26
PDF Downloads: 5
Published
2025-03-31
How to Cite
Malchyk, M., & Vasyliv, V. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE USED IN MANAGING COMPETITIVE ADVANTAGES OF INDUSTRIAL ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Economy and Society, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-59
Section
MARKETING