ECONOMIC MECHANISM OF ORGANIZATION BRAND PROMOTION AS A COMPONENT OF THE MARKETING STRATEGY FOR ENHANCING COMPETITIVENESS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION AND EUROPEAN INTEGRATION
Abstract
The relevance of the study is determined by the growing role of branding in ensuring the competitiveness of enterprises in the context of digital transformation and European integration. In the modern business environment, effective brand promotion has become a necessary condition for attracting consumers, strengthening market positions, and increasing trust in the company. At the same time, the development of digital technologies, market globalization, and tightening regulatory requirements necessitate the adaptation of marketing strategies and economic branding mechanisms to new realities. The purpose of this article is to analyze the features of forming the economic mechanism for brand promotion in an organization in the conditions of digitalization of the economy and European integration. In the research process, a set of methods was used: logical generalization, analysis, and synthesis to determine the essence of the economic mechanism for brand promotion; a comparative method to evaluate branding approaches in different economic conditions; and a system analysis method to identify key elements of the mechanism. The study defined the essence of branding and its main components. An analysis of factors influencing the brand promotion process in modern conditions was conducted. It was established that the economic mechanism for brand promotion is a key component of a company's marketing strategy, ensuring its competitiveness. This mechanism includes financial support, pricing policy, distribution channel selection, communication strategy, reputation management, and innovative development. It was determined that the economic mechanism for brand promotion in the context of economic digitalization and European integration should be based on the use of modern technologies, adaptation to international standards, optimization of financial resources, and active reputation management. This approach will allow brands not only to remain competitive but also to effectively expand their presence in the global market. The practical significance of the article lies in the possibility of applying the obtained results in enterprises' activities to improve marketing strategies, optimize investments in branding, enhance the effectiveness of communication with the target audience, and adapt business processes to the requirements of the digital economy and European standards.
References
Андрощук Г. О. Роль технологічних брендів у цифровій трансформації та економічному зростанні. Наука, технології, інновації. 2021. №3. 60–68.
Вовк В., Гаврильченко О., Черкаський О. Вплив діджиталізації на формування маркетингових стратегій підприємств: використання digital-інструментів. Економіка та суспільство. 2025. №72. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-1
Гопка Л. Бренд-менеджмент у системі стратегічного управління бізнесом. Економіка та управління. 2024. №4. С. 15–22.
Громова О. Є. Механізм управління ефективним формуванням та просуванням нового бренду. Актуальні питання економічних наук. 2025. №7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14942868
Дубовик Н. А. Цифровий брендинг: інноваційні підходи в контексті трансформації українського ринку в умовах війни. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2024. №2. DOI: https://doi.org/10.57125/econp.2024.01.29.05
Закрижевська І., Нянько В., Поліщук, Ю. Інноваційні стратегії цифрового брендингу в українському бізнесі: аналіз та рекомендації. Економіка та суспільство. 2024. №60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31
Лисогор І., Біланенко О. Цифровий маркетинг як детермінанта активізації міжнародних бізнес-процесів торговельних підприємств. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2024. №4(40). С. 88–99. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2024-4(40)-88-99
Подра О.П., Петришин Н.Я. Особливості розроблення та реалізації стратегії розвитку бренду підприємства в умовах євроінтеграції. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2022. № 6(2). С. 79-87.
Танасійчук А. Розробка комунікацій бренду в цифровому середовищі. Трансформаційна економіка. № 3(03). 2023. С. 45-49.
Хурдей В., Даценко В., Дронова Т., Міщенко Д., Павловська І. Формування маркетингової стратегії управління брендом компанії. Економічні горизонти. 2023. №1(23). С. 4–14.
Kapferer, J. N. (2008). The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. Kogan Page Publishers.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
Androshchuk, H. O. (2021) Rol tekhnolohichnykh brendiv u tsyfrovii transformatsii ta ekonomichnomu zrostanni [The role of technology brands in digital transformation and economic growth]. Nauka, tekhnolohii, innovatsii - Science, technology, innovation, vol. 3, рр. 60–68.
Vovk, V., Havrylchenko, O., & Cherkaskyi, O. (2025) Vplyv didzhytalizatsii na formuvannia marketynhovykh stratehii pidpryiemstv: vykorystannia digital-instrumentiv [The impact of digitalization on the formation of marketing strategies of enterprises: the use of digital tools]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 72. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-1
Hopka, L. (2024) Brend-menedzhment u systemi stratehichnoho upravlinnia biznesom [Brand management in the system of strategic business management]. Ekonomika ta upravlinnia - Economics and management, vol. 4, рр. 15–22.
Hromova, O. Ye. (2025) Mekhanizm upravlinnia efektyvnym formuvanniam ta prosuvanniam novoho brendu [Mechanism for managing the effective formation and promotion of a new brand]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk - Current issues in economic sciences, vol. 7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14942868
Dubovyk, N. A. (2024) Tsyfrovyi brendynh: innovatsiini pidkhody v konteksti transformatsii ukrainskoho rynku v umovakh viiny [Digital branding: innovative approaches in the context of the transformation of the Ukrainian market in wartime]. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii - Economic achievements: prospects and innovations, vol. 2. DOI: https://doi.org/10.57125/econp.2024.01.29.05
Zakryzhevska, I., Nianko, V., & Polishchuk, Yu. (2024) Innovatsiini stratehii tsyfrovoho brendynhu v ukrainskomu biznesi: analiz ta rekomendatsii [Innovative digital branding strategies in Ukrainian business: analysis and recommendations]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31
Lysohor, I., & Bilanenko, O. (2024) Tsyfrovyi marketynh yak determinanta aktyvizatsii mizhnarodnykh biznes-protsesiv torhovelnykh pidpryiemstv [Digital marketing as a determinant of the activation of international business processes of trading enterprises]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia - Problems and prospects of economics and management, vol. 4(40), рр. 88–99. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2024-4(40)-88-99
Podra, O.P., Petryshyn, N.Ia. (2022) Osoblyvosti rozroblennia ta realizatsii stratehii rozvytku brendu pidpryiemstva v umovakh yevrointehratsii [Features of developing and implementing a brand development strategy for an enterprise in the context of European integration]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku - Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, vol. 6(2), рр. 79-87.
Tanasiichuk, A. (2023) Rozrobka komunikatsii brendu v tsyfrovomu seredovyshchi [Developing brand communications in the digital environment]. Transformatsiina ekonomika - Transformational economy, vol. 3(03), рр. 45-49.
Khurdei, V., Datsenko, V., Dronova, T., Mishchenko, D., & Pavlovska, I. (2023) Formuvannia marketynhovoi stratehii upravlinnia brendom kompanii [Formation of a marketing strategy for managing a company's brand]. Ekonomichni horyzonty - Economic horizons. vol. 1(23). pp. 4–14.
Kapferer, J. N. (2008). The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. Kogan Page Publishers.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.