INNOVATIVE MARKETING TECHNOLOGIES OF INFORMATION SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC POTENTIAL OF AN ENTERPRISE

Keywords: innovative marketing technologies, information support, information potential, development, economic potential, enterprise

Abstract

The article substantiates the need to use modern innovative marketing technologies in the development of the economic potential of the enterprise under the conditions of the development of information processes. The need to optimize information processes at the enterprise and adapt marketing technologies to modern requirements is argued. The purpose of the article is to substantiate the implementation of innovative marketing technologies of information support in order to develop the economic potential of the enterprise. The study uses the information method, methods of system analysis, classification and comparative analysis, the generalization method. The author's approach to the development of the economic potential of the enterprise is proposed based on the implementation of information potential, the use of innovative marketing technologies and taking into account changes in the marketing environment. Examples of modern information systems in marketing activities are given, the use of which allows combining business processes into a single information space and increasing the efficiency of the enterprise. The role of the marketing information system in the information potential of the enterprise is determined. Innovative marketing technologies and digital marketing tools for the implementation of the goals of developing the economic potential of the enterprise are highlighted and characterized. The main advantages of using innovative marketing technologies in the activities of enterprises and the system of relations with consumers are emphasized. The practical significance of the results obtained lies in the possibility of their use as a scientific and methodological basis for the development of the economic potential of enterprises on the basis of innovative marketing technologies and the implementation of information potential. The formulated recommendations for the implementation of the proposed approach will contribute to the development of new directions for increasing the efficiency of production activities by automating business processes using information systems, integrating artificial intelligence into cloud services, and using digital marketing tools.

References

Гнатківський Б.М. Основні компоненти структури економічного потенціалу підприємств. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2021. Т. 6. № 4. С. 259-264.

Балахонова О.В. Узагальнення складових економічного потенціалу підприємства і механізм його розвитку. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2021. Вип. 2 (48) С. 98-115.

Кузьмінова О.В., Ільїн Д.М. Щодо визначення поняття та ролі інформаційних ресурсів в управлінні підприємством. Інтелект ХХІ. 2023. № 1. С. 60-64.

Лужаниця Н.Д., Костинець Ю.В. Використання сучасних інформаційних комп’ютерних технологій як головна умова прийняття ефективних маркетингових рішень. Актуальні проблеми економіки. №11 (233). 2020. С. 81-87.

Пилипчук В.П. Інформаційний потенціал забезпечення маркетингової діяльності промислових підприємств. Маркетинг і цифрові технології. Т. 7, № 1, 2023. С. 140-148.

Коноплицький С. Усе про цифровий маркетинг. Канали, інструменти, формати. 2024. URL: https://speka.media/shho-take-cifrovii-marketing-kanali-instrumenti-formati-py7q2g (дата звернення: 28.03.2025)

Буга Н.Ю., Пелехацький Д.О. Перспективи використання інноваційних технологій в маркетинговій діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 42. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1654 (дата звернення: 25.03.2025)

Хмарні технології та штучний інтелект: Спільний шлях до трансформації бізнесу. 2025. URL: https://www.neurolutionary.org/business (дата звернення: 26.03.2025)

Нусінов В.Я., Шура Н.О., Чубаров Д.В. Роль економічного потенціалу в підвищенні ефективності управління підприємством корпоративного типу. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5231 (дата звернення: 26.03.2025)

Северин М.А., Солнцев С.О. Розвиток маркетингових інформаційних систем вітчизняних підприємств в умовах інформатизації суспільства. Економічний Вісник НТУУ «КПІ», 2020. С. 361-371.

ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. ДП «УкрНДНЦ» URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=104398 (дата звернення: 23.03.2025)

ДСТУ ISO 8601:2010 Елементи даних і формати обміну. Обмін інформацією. Подання дати й часу. Київ: ДП «УкрЕЛЕКОН» URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=51475 (дата звернення: 23.03.2025)

Hnatkivskyi B.M. (2021) Osnovni komponenty struktury ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstv [Main components of the structure of the economic potential of enterprises]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky – Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, no. 4(6), рр. 259-264.

Balakhonova O.V. (2021) Uzahalnennia skladovykh ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva i mekhanizm yoho rozvytku [Generalization of the components of the economic potential of an enterprise and the mechanism of its development]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia – Market economy: modern theory and practice of management, vol. 2(48), рр. 98-115.

Kuzminova O.V., & Ilin D.M. (2023) Shchodo vyznachennia poniattia ta roli informatsiinykh resursiv v upravlinni pidpryiemstvom [Regarding the definition of the concept and role of information resources in enterprise management]. Intelekt ХХІ – Intellect XXI, no. 1, рр. 60-64.

Luzhanytsia N.D., & Kostynets Yu.V. (2020) Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh kompiuternykh tekhnolohii yak holovna umova pryiniattia efektyvnykh marketynhovykh rishen [The use of modern information computer technologies as the main condition for making effective marketing decisions]. Aktualni problemy ekonomiky – Current problems of economics, no. 11(233), рр. 81-87.

Pylypchuk V.P. (2023) Informatsiinyi potentsial zabezpechennia marketynhovoi diialnosti promyslovykh pidpryiemstv [Information potential of ensuring the marketing activities of industrial enterprises]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii – Marketing and digital technologies, no. 1(7), рр. 140-148.

Konoplytskyi S. (2024) Use pro tsyfrovyi marketynh. Kanaly, instrumenty, format [All about digital marketing. Channels, tools, formats]. Available at: https://speka.media/shho-take-cifrovii-marketing-kanali-instrumenti-formati-py7q2g (accessed March 28, 2025)

Buha N.Iu., & Pelekhatskyi D.O. (2022) Perspektyvy vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii v marketynhovii diialnosti pidpryiemstva [Prospects for the use of innovative technologies in the marketing activities of the enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 42. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1654 (accessed March 25, 2025)

Khmarni tekhnolohii ta shtuchnyi intelekt: Spilnyi shliakh do transformatsii biznesu [Cloud technologies and artificial intelligence: A common path to business transformation]. Available at: https://www.neurolutionary.org/business (accessed March 26, 2025)

Nusinov V.Ia., Shura N.O., & Chubarov D.V. (2016) Rol ekonomichnoho potentsialu v pidvyshchenni efektyvnosti upravlinnia pidpryiemstvom korporatyvnoho typu [The role of economic potential in increasing the efficiency of corporate enterprise management]. Efektyvna ekonomika – Effective economy, no 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5231 (accessed March 26, 2025)

Severyn M.A., & Solntsev S.O. (2020) Rozvytok marketynhovykh informatsiinykh system vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh informatyzatsii suspilstva [Development of marketing information systems of domestic enterprises in the context of informatization of society]. Ekonomichnyi Visnyk NTUU «KPI» – Economic Bulletin of NTUU «KPI», pp. 361-371.

State Enterprise «UkrNDNTs» (2022) DSTU ISO/IEC 27001:2023 Informatsiina bezpeka, kiberbezpeka ta zakhyst konfidentsiinosti. Systemy keruvannia informatsiinoiu bezpekoiu [DSTU ISO/IEC 27001:2023 Information security, cybersecurity and privacy protection. Information security management systems]. Available at: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=104398 (accessed March 23, 2025)

State Enterprise "UkrELEKON" (2010) DSTU ISO 8601:2010 Elementy danykh i formaty obminu. Obmin informatsiieiu. Podannia daty y chasu [DSTU ISO 8601:2010 Data elements and exchange formats. Information exchange. Date and time representation] Available at: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=51475 (accessed March 23, 2025)

Article views: 2
PDF Downloads: 2
Published
2025-03-31
How to Cite
Telnov, A., Zhumela, A., & Zozulya, O. (2025). INNOVATIVE MARKETING TECHNOLOGIES OF INFORMATION SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC POTENTIAL OF AN ENTERPRISE. Economy and Society, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-23
Section
MARKETING