MARKETING IN THE AGE OF INFORMATION OVERLOAD: HOW BRANDS CAN STAND OUT IN THE ERA OF DATA EXCESS
Abstract
The purpose of the article is to investigate effective marketing strategies that allow brands to stand out in the face of information overload based on content personalization and the use of digital technologies. The research methodology involves a systematic approach to the analysis of scientific sources, case studies of successful marketing strategies, and analysis of secondary data. A comparative approach was used to assess the effectiveness of various marketing tools in conditions of information overload. A content analysis of digital marketing trends was conducted, in particular personalization and automation. The economic analysis method was applied to identify key factors influencing brand marketing strategies. Structural and functional analysis was used to identify targeting and omnichannel communication methods while ensuring the relevance of marketing content. The article examines the features of marketing strategies in the context of information overload. Key marketing strategies that allow companies to be visible among a huge flow of information are identified. Tools that promote effective interaction with the target audience without overloading it with data are analyzed. The role of omnichannel strategies for interaction with consumers, adaptive targeting, and an integrated marketing approach in the context of data overload is considered. The feasibility of implementing modern digital and information analytical platforms for automating marketing processes and increasing the relevance of content is substantiated. The possibilities of using A/B testing, neuromarketing tools, and predictive analytics to assess the effectiveness of marketing activities and optimize interaction with the target audience are investigated. A mechanism for adapting marketing strategies to the context of information overload is determined, which is based on a comprehensive analysis of behavioral data, consumer cognitive load, and the level of content personalization. The need to form effective brand-oriented marketing strategies to increase the overall effectiveness of marketing activities has been proven.
References
Дзямулич М. І. Особливості страхування інвестиційних проектів в умовах нестабільності фінансових ринків. Економічний форум. 2011. №1. С. 185–189.
Дзямулич М. І., Стащук О. В., Шматковська Т. О., Гаряга Л. О. Трансформація бізнесу в умовах інформаційно-мережевої економіки. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2023. №36(4). С. 26–33.
Чалюк Ю. О. Інноваційні механізми міжнародного соціального інвестування. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Економіка. 2013. №24. С. 86–91.
Чалюк Ю. О. Країнові моделі соціалізації економіки. Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України. 2014. №2. С. 89–94.
Шматковська Т. О., Дзямулич М. І. Сучасні інформаційні та комунікаційні технології в професійній діяльності у системі нових тенденцій цифровізації економіки. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2021. №18(71). С. 248–255.
Шматковська Т. О., Коробчук Т. І., Борисюк О. В. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології в системі обліково-аналітичного забезпечення щодо моделювання бізнес-процесів. Економіка та суспільство. 2023. №53.
Ященко О. О. Інформаційний шум та маркетингові інструменти для його подолання. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. №4(40). С. 151–157.
Ященко О. О. Перспективи маркетингових стратегій в умовах кризи та наростання обсягів інформаційного шуму: інноваційні підходи. Інвестиції: практика та досвід. 2025. №3. С. 175–179.
Ященко О. О. Сучасні підходи до розробки стратегії мінімалістичного маркетингу. Економіка та суспільство. 2024. №70.
Arakelova I., Shulpina N., Tokareva V., Nahorna O., Shulha O., Khomiuk N., Sodoma R., Shmatkovska T. Research and management of the price policy in the field of marketing services of the enterprise using modern information technologies in the conditions of sustainable development. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research. 2024. Vol. 14(1). Special Issue XL. Pp. 240-244.
Dziamulych, M. I. (2011) Osoblyvosti strakhuvannia investytsiinykh proektiv v umovakh nestabilnosti finansovykh rynkiv [Peculiarities of insurance of investment projects in conditions of instability of financial markets]. Ekonomichnyi forum, vol. 1, pp. 185–189 (in Ukrainian).
Dziamulych, M. I., Stashchuk, O. V., Shmatkovska, T. O., & Gariaga, L. O. (2023). Transformatsia bisnesu v umovakh informatsiino-merezhevoi ekonomiky [Transformation of business in the conditions of the information and network economy]. Ekonomichnyi chasopys Volynskogo Natsionalnogo Universytetu imeni Lesi Ukrainky, vol. 35(4), pp. 26–33 (in Ukrainian).
Chaliuk, Yu. O. (2013). Innovatsiini mekhanizmy mizhnarodnoho sotsialnoho investuvannia [Innovative mechanisms of international social investment]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia : Ekonomika, vol. 24, pp. 86–91 (in Ukrainian).
Chaliuk, Yu. O. (2014). Krainovi modeli sotsializatsii ekonomiky [Country models of economic socialization]. Visnyk Akademii pratsi i sotsialnykh vidnosyn Federatsii profspilok Ukrainy, vol. 2, pp. 89–94 (in Ukrainian).
Shmatkovska, T. O., & Dziamulych, M. I. (2021). Suchasni informatsiini ta komunikatsiini tekhnologii v profesiinii diialnosti u systemi novykh tendentsii tsyfrovizatsii ekonomiky [Modern information and communication technologies in professional activity in the system of new trends in digitalization of the economy]. Ekonomichni nauky. Seria “Regionalna ekonomika”, vol. 18(71), pp. 248–255 (in Ukrainian).
Shmatkovska, T. O., Korobchuk, T. I., & Borysiuk, O. V. (2023). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v systemi oblikovo-analitychnoho zabezpechennia shchodo modeliuvannia biznes-protsesiv [Modern information and communication technologies in the system of accounting and analytical support for modeling business processes]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 53 (in Ukrainian).
Iashchenko, O. O. (2024). Informatsiinyi shum ta marketynhovi instrumenty dlia yoho podolannia [Information noise and marketing tools to overcome it]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, vol. 4(40), pp. 151–157 (in Ukrainian).
Iashchenko O. O. (2025). Perspektyvy marketynhovykh stratehii v umovakh kryzy ta narostannia obsiahiv informatsiinoho shumu: innovatsiini pidkhody [Prospects for marketing strategies in times of crisis and increasing information noise: innovative approaches]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 175–179 (in Ukrainian).
Iashchenko, O. O. (2024). Suchasni pidkhody do rozrobky stratehii minimalistychnoho marketynhu [Modern approaches to developing a minimalistic marketing strategy]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 70 (in Ukrainian).
Arakelova, I., Shulpina, N., Tokareva, V., Nahorna, O., Shulha, O., Khomiuk, N., Sodoma, R., & Shmatkovska, T. (2024). Research and management of the price policy in the field of marketing services of the enterprise using modern information technologies in the conditions of sustainable development. AD ALTA: Journal of interdisciplinary research, vol. 14(1), special issue XL, pp. 240-244.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.