REGULATORY COMPLIANCE ASSESSMENT OF CAPACITY OF URBAN PASSENGER TRANSIT IN UKRAINE
Abstract
This article is dedicated to reconsidering the capacity of urban transit modes according to different types of rolling stock and standards for filling the free space. Compliance of the capacity of the types of urban transit specified in the DBN (State Construction Norms) with these standards was checked. Often rolling stock capacity is measured according to its free space being filled by passengers in density of 8 passengers per square meter, however, state regulations in Ukraine require this indicator to be 4 passengers per square meter for regular urban transit and 3 passengers per square meter for high-speed urban transit. Research showed that there is a gap in literature in theme of relevant capacity of urban transit modes according to types of rolling stock and their passenger load. In this article the capacity of urban transit modes (measured in passengers per hour per direction) was calculated in accordance with the capacity of the rolling stock commonly used in Ukraine and maximal frequency of movement possible (in vehicles per hour in one direction) of each transit mode. The practical value of the article lies in providing the relevant capacity of different urban transit modes and its rolling stock according to the quality standards for filling the free space of rolling stock. If transit capacity heavily exceeds its demand, it makes the operation less profitable because of unnecessary additional expenses on rolling stock, worker’s salaries, infrastructure and its service. If transit capacity is below its demand, it creates uncomfortable and even dangerous conditions for passengers. All those factors underline the importance of knowing the precise capacity of each transit mode according to the norms before implementing urban transit projects to guarantee their cost effectiveness and high quality of service for passengers. Research that was carried out shows that relevant capacity of urban transit modes does not entirely match the indicators provided in DBN, implying that it needs updates. Data that was obtained in this article could be used in urban transit project management at the planning and evaluation stage.
References
ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 № 104.
Кузькін, О. Ф. Нормативно-правові аспекти оцінки якості послуг міського маршрутного пасажирського транспорту загального користування. Вісник ЖДТУ. Серія «Технічні науки», 2016. №2 (53), С. 79–84. DOI: https://doi.org/10.26642/tn-2010-2(53) Т.2-79-84.
Понкратов, Д. П., Давідіч, Н. В. Диференційовані рекомендації щодо нормування рівня заповнення салону автобусів при здійсненні міських пасажирських перевезень. Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектура 2019. (147). С. 46-53. DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2019-1-147-46-53.
Бойків М. В., Марій Р. А. Зміна функціонального стану пасажира залежно від умов руху громадського транспорту. Збірник наукових праць VII-ї міжнародної науково-практичної конференції «Проблеми розвитку транспорту і логістики», 2017. (317) С. 172-174. http://sazt-snu.in.ua/data/Zbornik2017.pdf#page=172.
Інформація про Вагони метро Крюківського вагонобудівного заводу. URL: https://www.kvsz.com/index.php/ua/produktsiya/produktsiya-dlya-metropoliteniv/vagoni-metro (дата звернення: 25.01.2025).
Про електропоїзд ЕПЛ9Т. URL: https://www.facebook.com/Ukrzaliznytsia/posts/6117664344933969?ref=embe.d_post.
Трамвай. Рухомий склад. Tatra-T3. URL: https://gortransport.kharkov.ua/ps_models/49 (дата звернення: 25.01.2025).
Продукція виробника трамваїв «Електрон». URL: http://eltrans.electron.ua/trammodels_1524 (дата звернення: 25.01.2025).
Тролейбуси ElectroLAZ-12 (ЛАЗ Е183). URL: https://lvivzaet-in-ua.translate.goog/interes/rukh_sklad_trolley/electrolaz-12/?_x_tr_sl=uk&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc&_x_tr_sch=http (дата звернення: 25.01.2025).
Тролейбус ЛАЗ Е-301А1. URL: https://old.dsbt.gov.ua/uk/storinka/troleybus-laz-e-301a1 (дата звернення: 25.01.2025).
Міський автобус Богдан А-09202 2008 року випуску – технічні параметри та опис. URL: https://bus-truck.com.ua/avtobusy/katalog/miskyy-avtobus-bohdan-a-09202-2008-roku-vypusku-tehnichni-parametry-ta-opys (дата звернення: 25.01.2025).
Автобус ЛАЗ А-183 «СітіЛАЗ». URL: https://gortransport.kharkov.ua/ps_models/182/ (дата звернення: 25.01.2025).
ЛАЗ-A292D1 (A292N1). URL: http://old.kievbus.info/buses/80-a292.html (дата звернення: 25.01.2025).
Як в Києві з’явилася перша в СРСР лінія швидкісного трамваю. Історичні фото. URL: https://www.autoconsulting.ua/article.php?sid=35059 (дата звернення: 25.01.2025).
DBN B.2.2-12:2019 «Planning and development of territories», approved by Order of the Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine dated April 26, 2019 No. 104.
Kuzkin, O.F. (2016) Normatyvno-pravovi aspekty otsinky yakosti posluh miskoho marshrutnoho pasazhyrskoho transportu zahalnoho korystuvannia [Legislative aspects of an estimation of quality of services of the urban public transport]. Visnyk ZhDTU. Seriia «Tekhnichni nauky» – Bulletin of ZhDTU. Series «Technical sciences», vol. 2 (53), pp. 79–84. DOI: https://doi.org/10.26642/tn-2010-2(53) Т.2-79-84.
Ponkratov D. P., Davidich N. V. (2019) Dyferentsiiovani rekomendatsii shchodo normuvannia rivnia zapovnennia salonu avtobusiv pry zdiisnenni miskykh pasazhyrskykh perevezen [Differentiated guidance for in-vehicle crowding limitation in urban bus services]. Komunalne hospodarstvo mist. Seriia: Tekhnichni nauky ta arkhitektura – Municipal economy of cities. Series: Engineering and Architecture, vol. 1 (147), pp. 46-53. DOI: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2019-1-147-46-53.
Boykiv M. V., Mariy R. A. (2017) Zmina funktsionalnoho stanu pasazhyra zalezhno vid umov rukhu hromadskoho transportu [Change in the functional state of a passenger depending on the conditions of public transport movement]. Zbirnyk naukovykh prats VII-yi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Problemy rozvytku transportu i lohistyky» – Collection of scientific papers of the 7th international scientific and practical conference «Problems of transport and logistics development», vol. 317, pp. 172-174. http://sazt-snu.in.ua/data/Zbornik2017.pdf#page=172 (accessed: 01/25/2025).
Information about Metro cars of the Kriukiv Railway Car Manufacturing Plant. URL: https://www.kvsz.com/index.php/ua/produktsiya/produktsiya-dlya-metropoliteniv/vagoni-metro (accessed: 01/25/2025).
Post by Ukrzaliznytsia about the electric train EPL9T. URL: https://www.facebook.com/Ukrzaliznytsia/posts/6117664344933969?ref=embed_post
Tram. Rolling stock. Tatra-T3. URL: https://gortransport.kharkov.ua/ps_models/49 (accessed: 01/25/2025).
Products of the tram manufacturer "Electron". URL: http://eltrans.electron.ua/trammodels_1524 (accessed: 01/25/2025).
Trolleybuses ElectroLAZ-12 (LAZ E183). URL: https://lvivzaet-in-ua.translate.goog/interes/rukh_sklad_trolley/electrolaz-12/?_x_tr_sl=uk&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc&_x_tr_sch=http (accessed: 01/25/2025).
Trolleybus LAZ E-301A1. URL: https://old.dsbt.gov.ua/uk/storinka/troleybus-laz-e-301a1 (accessed: 01/25/2025).
City bus Bogdan A-09202 2008 release - technical parameters and description. URL: https://bus-truck.com.ua/avtobusy/katalog/miskyy-avtobus-bohdan-a-09202-2008-roku-vypusku-tehnichni-parametry-ta-opys (accessed: 01/25/2025).
Bus LAZ A-183 "CityLAZ". URL: https://gortransport.kharkov.ua/ps_models/182/ (accessed: 01/25/2025).
LAZ-A292D1 (A292N1). URL: http://old.kievbus.info/buses/80-a292.html (accessed: 01/25/2025).
How the first light rail transit line in the USSR appeared in Kyiv. Historical photos. URL: https://www.autoconsulting.ua/article.php?sid=35059 (accessed: 01/25/2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.