METHODOLOGICAL ASPECTS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF BUSINESS PROCESSES OF ENTERPRISES
Abstract
The article considers the innovative development of business processes of enterprises. Dynamism and complexity of the external environment of management require enterprises to a certain model of behavior through the implementation of innovative changes in the main business processes. It is found that the business process of innovative development is understood as such processes that provide the main development or improvement of the enterprise's activities, which allows creating a chain of value in the main and auxiliary processes at a new level of relevant indicators. It is important to establish and implement a fundamentally new strategic system for managing innovative development of an enterprise, which includes active search, formation and development of innovative opportunities, creation and use of strategic opportunities on the basis of an adequate theoretical base, new conceptual ideas, approaches, methodological tools.
References
Shatsʹka, Z. YA. (2017), “Transformation of the enterprise management system in the period of global changes”, Efektyvna ekonomika, vol. 12, avail¬able at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6029 (Accessed 24.01.2025)
Yakushev, O. (2020), “Innovative technologies in the management of business processes of enterprises in the field of hotel, restaurant and tourist services”, Restorannyi i hotelʹnyi konsaltynh. Innovatsii, vol. 3(2), pp. 195-208, avail¬able at: https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696(Accessed 26.01.2025)
Koliadenko, S. V. (2016), “Digital economy: prerequisites and stages of formation in Ukraine and the world”, Finansy. Menedzhment: aktualʹni pytannia nauky i praktyky, pp.105-112.
Instytut Tsyfrovoi Transformatsii: informatsiinyi portal [Institute of Digital Transformation website], avail¬able at: https://www.imena.ua/blog/digital-transformation-readiness/ (Accessed 01.02.2025).
Honcharenko, O. and Balats'kyj, O. (2024), “Innovative principles of transformation of business models in agricultural production”, Ekonomika ta suspil'stvo, vol. (59).
Lihonenko, L., Khripko, A., & Domansʹkyi A. (2018), “Content and mechanism of digitalization strategy formation in business organizations”, Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Ekonomichni nauky. vol. 22 (62), pp. 21-24.
Meshko, N. P., Sazonetsʹ, O. M., & Dzhusov, O. A. (2012), “Strategies of high-tech development in the conditions of globalization: national and corporate aspects”, Donetsʹk: Yuho-Vostok, Ukraine
Hudzʹ, O., Fedyunin, S., & Shcherbyna, V. (2019), “Digitalization as a competitive advantage of enterprises”, Ekonomika. Menedzhment. Biznes, vol. 3 (29), pp. 18-24.
Jamwal A., Agrawal R., Sharma M., Giallanza A (2021), Industry 4.0 technologies for manufacturing sustainability: a systematic review and future research directions, Applied Sciences 2021, vol. 11(12), 5725.
Dr. Michael Grieves, John Vickers: Digital Twin: Mitigating Unpredictable, Undesirable Emer- gent Behavior in Complex Systems (Excerpt) – Florida Institute of Technology / NASA, August 2016, 7 p.
Шацька З. Я. Трансформація системи управління підприємством в період глобальних змін. Ефективна економіка. 2017. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6029
Якушев O. Інноваційні технології в управлінні бізнес-процесами підприємств сфери готельно-ресторанних та туристичних послуг. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2020. №3(2). С. 195–208. URL: https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696
Коляденко С. В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні та світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2016. № 6. С. 105-112.
Лігоненко Л., Хріпко А., Доманський А. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Економічні науки. 2018. Випуск № 22 (62). Т. 2. С. 21-24.
Гончаренко О., Балацький О. (2024), Інноваційні засади трансформації бізнес-моделей в аграрному виробництві. Економіка та суспільство, № (59). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-117
Мешко Н. П., Сазонець О. М., Джусов О. А. Стратегії високотехнологічного розвитку в умовах глобалізації: національний та корпоративний аспекти: монографія. Донецьк: Юго-Восток, 2012. 470 c.
Гудзь О., Федюнін С., Щербина В. Діджиталізація, як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. №3 (29). С. 18-24.
Інститут Цифрової Трансформації: інформаційний портал. URL: https://www.imena.ua/ blog/digital-transformation-readiness/
Jamwal A., Agrawal R., Sharma M., Giallanza A (2021), Industry 4.0 technologies for manufacturing sustainability: a systematic review and future research directions, Applied Sciences 2021, 11(12), 5725.
Dr. Michael Grieves, John Vickers: Digital Twin: Mitigating Unpredictable, Undesirable Emer- gent Behavior in Complex Systems (Excerpt) – Florida Institute of Technology / NASA, August 2016, 7 p.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.