BRAND – A TOOL FOR MARKETING MANAGEMENT OF THE COMPANY'S IMAGE

Keywords: brand, marketing management, media companies, media content, trademark, brand platform, competitiveness

Abstract

The article examines the brand as a marketing tool for managing the company's image. The brand is considered as an idea of value for the consumer, which is offered by the company to meet his needs, a scalable and sustainable message that resonates with the company as it grows and expands. The article examines the definitions of “trademark”, “trade mark” and “brand”, which are closely related but not identical. The most common definitions and types of company brand are considered. The author distinguishes media content as a fundamentally new, specific product and the result of the development of society's informatization. Media companies, as producers of specific content, make a profit by distributing it and providing advertising and marketing services to other companies. The media market is considered as a platform for dissemination of political, economic, cultural, scientific, and entertainment information, as well as for creation of relevant content. The brand of a media company helps to stand out among others, builds trust and loyalty of the audience, contributes to the success of the company and has a great impact on the image. A media company's brand helps to stand out among others, builds trust and loyalty of the audience, contributes to the company's success, and has a great impact on its image. The features of a media brand are highlighted, based on the classification available in the scientific literature, as well as the rational and irrational components. It is noted that the perception of a brand as an intangible substance, namely, a feeling, a symbol, emotional benefits, etc. is incorrect in the context of accelerating transformational processes in the economy. In today's conditions of a company's operation and development, a brand is an important intangible resource, a tool capable of influencing the company's image and, at the same time, improving its financial position and contributing to increased competitiveness in the market. Special attention is paid to the functions of the brand as a marketing tool of the company. The role of the brand for the manufacturer and the consumer is investigated. Conclusions are drawn about the brand as a management tool with a great, almost unlimited potential.

References

Пащенко О.П. Теоретичні та практичні аспекти бренд-менеджменту підприємств ресторанного господарства. Економіка та управління підприємствами. Випуск 1(18) 2020. С. 126-131.

Буняк Н.М. Особливості бренд-орієнтованого управління сучасним підприємством. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 43. С. 125-130.

Карачина Н. П., Дихніч Д. П., Самофалова М. О. Термінологічний взаємозв’язок категорій в системі брендингу. Сталий розвиток економіки. № 2 (49), 2024. С. 325-330.

Струтинська І.В. Бренд-менеджмент: теорія і практика : навч. Посібник. Тернопіль: Прінт-офіс, 2015. 204 с.

Цивільний Кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2003. №№ 40-44, ст. 356. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

В чому різниця у поняттях Бренд, Торгова марка і Товарний знак? Gold Web Solutions. [Електронний ресурс]. 01. 10. 2019 URL: https://goldwebsolutions.com/uk/blog/5-golovnix-vidminnostej-brendu-vid-torgovoyi-marki/ (дата звернення 30.01.2025).

Малтиз В.В., Вовченко В.Д., Дмитро М. Панфьоров Д.М. ДНК та піраміда бренду як складові маркетингових інструментів впливу на поведінку споживачів. Актуальні проблеми економіки. № 10 (268), 2023. С. 31-38.

Бренд та торгова марка — у чому різниця? Тернополяни. [Електронний ресурс]. 11. 10. 2023. URL: https://ternopoliany.te.ua/biznes-ta-finansy/85673-brend-ta-torgova-marka-u-chomu-riznicya# (дата звернення 27.12.2024)

Ярмак В. Ю. Поняття бренду та його співвідношення з поняттям торговельної марки. Problems of legality. 2018. Issue 141. С. 214-222.

Руснак А. В., Надточій І. І., Гриценюк В. В. Сутність брендингу та його роль у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. №12. 2019 р. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2019/158.pdf

Князєва Т. Застосування комплексного підходу при формуванні позитивного іміджу бренду. Соціально-економічні відносини в цифровому суспільстві. Том 2 (48). 2023. С. 62-72.

Тімаревська А. Джерело ідей, натхнення і мотивації для креаторів. Блог Depositphotos URL: https://blog.depositphotos.com/ua/vidi-brendingu.html (дата звернення 06.01.2025 р.).

Данько H. I., Риндич A. C. Розробка туристичного бренду міста Харкова. Вісник ХНУ імені В.Н.Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2019. №9. С. 179–189.

Бренд платформа – дієвий інструмент для позиціонування бізнесу. WEZOM. [Електронний ресурс]. URL: https://wezom.com.ua/ua/blog/brend-platforma (дата звернення 23.12.2024)

Шаманська О. І., Саветін В. Г., Марчук Ю. А. Брендинг як напрямок маркетингової діяльності підприємства. Ефективна економіка. №2. 2013 р. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1846

П’янкова, О. В. Бренди та торгові марки: сутність понять, функції, класифікація. / О. В. П’янкова // Аспекти соціально-економічного розвитку транзитивної економіки: кол. моногр. Умань, 2012. ч. 2. С. 204-214.

Веселов В. Що таке брендінг і навіщо він потрібен. SendPulse. [електронний ресурс]. URL: https://sendpulse.ua/blog/what-is-branding#shho-take-brending (Дата звернення 24.12.2024).

Амосов О. Ю., Діденко Н. В. Брендинг як основний інструмент маркетингу в Україні. Інвестиції: практика та досвід. № 12/2015. С. 10-12.

Журило В.В., Чепурний С.Е., Сойма С.С. Вплив брендингу на рішення споживачів: аналіз важливих аспектів та тенденцій. Економіка та суспільство. 2023. № 56. URL: http://surl.li/pzaom (дата звернення: 26.12.2024).

Pashchenko O.P. Teoretychni ta praktychni aspekty brend-menedzhmentu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vypusk 1(18) 2020. S. 126-131.

Buniak N.M. Osoblyvosti brend-oriientovanoho upravlinnia suchasnym pidpryiemstvom. Infrastruktura rynku. 2020. Vypusk 43. S. 125–130.

Karachyna N. P., Dykhnich D. P., Samofalova M. O. Terminolohichnyi vzaiemozviazok katehorii v systemi brendynhu. Stalyi rozvytok ekonomiky. № 2 (49), 2024. S. 325-330.

Strutynska I.V. Brend-menedzhment: teoriia i praktyka : navch. Posibnyk. Ternopil: Print-ofis, 2015. 204 s.

Tsyvilnyi Kodeks Ukrainy. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2003. №№ 40-44, st.356. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

V chomu riznytsia u poniattiakh Brend, Torhova marka i Tovarnyi znak? Gold Web Solutions. [Elektronnyi resurs]. 01. 10. 2019 URL: https://goldwebsolutions.com/uk/blog/5-golovnix-vidminnostej-brendu-vid-torgovoyi-marki/ (data zvernennia 30.01.2025).

Maltyz V.V., Vovchenko V.D., Dmytro M. Panforov D.M. DNK ta piramida brendu yak skladovi marketynhovykh instrumentiv vplyvu na povedinku spozhyvachiv. Aktualni problemy ekonomiky. № 10 (268), 2023. S. 31-38.

Brend ta torhova marka — u chomu riznytsia? Ternopoliany. [Elektronnyi resurs]. 11. 10. 2023. URL: https://ternopoliany.te.ua/biznes-ta-finansy/85673-brend-ta-torgova-marka-u-chomu-riznicya# (data zvernennia 27.12.2024)

Iarmak V. Yu. Poniattia brendu ta yoho spivvidnoshennia z poniattiam torhovelnoi marky. Problems of legality. 2018. Issue 141. S. 214-222.

Rusnak A. V., Nadtochii I. I., Hrytseniuk V. V. Sutnist brendynhu ta yoho rol u zabezpechenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika. №12. 2019 r. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2019/158.pdf

Kniazieva T. Zastosuvannia kompleksnoho pidkhodu pry formuvanni pozytyvnoho imidzhu brendu. Sotsialno-ekonomichni vidnosyny v tsyfrovomu suspilstvi. Tom 2 (48). 2023. S. 62-72.

Timarevska A. Dzherelo idei, natkhnennia i motyvatsii dlia kreatoriv. Bloh Depositphotos URL: https://blog.depositphotos.com/ua/vidi-brendingu.html (data zvernennia 06.01.2025 r.).

Danko H. I., Ryndych A. C. Rozrobka turystychnoho brendu mista Kharkova. Visnyk KhNU imeni V.N.Karazina. Seriia «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm». 2019. №9. S. 179–189.

Brend platforma – diievyi instrument dlia pozytsionuvannia biznesu. WEZOM. [Elektronnyi resurs]. URL: https://wezom.com.ua/ua/blog/brend-platforma (data zvernennia 23.12.2024)

Shamanska O. I., Savetin V. H., Marchuk Yu. A. Brendynh yak napriamok marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika. №2. 2013 r. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1846

Piankova, O. V. Brendy ta torhovi marky: sutnist poniat, funktsii, klasyfikatsiia. / O. V. Piankova // Aspekty sotsialno-ekonomichnoho rozvytku tranzytyvnoi ekonomiky : kol. monohr. Uman, 2012. ch. 2. S. 204-214.

Veselov V. Shcho take brendinh i navishcho vin potriben. SendPulse. [elektronnyi resurs]. URL: https://sendpulse.ua/blog/what-is-branding#shho-take-brending (Data zvernennia 24.12.2024).

Amosov O. Yu., Didenko N. V. Brendynh yak osnovnyi instrument marketynhu v Ukraini. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 12/2015. S. 10-12.

Zhurylo V.V., Chepurnyi S.E., Soima S.S. Vplyv brendynhu na rishennia spozhyvachiv: analiz vazhlyvykh aspektiv ta tendentsii. Ekonomika ta suspilstvo. 2023. № 56. URL: http://surl.li/pzaom (data zvernennia: 26.12.2024).

Article views: 6
PDF Downloads: 4
Published
2024-12-30
How to Cite
Barkov, I. (2024). BRAND – A TOOL FOR MARKETING MANAGEMENT OF THE COMPANY’S IMAGE. Economy and Society, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-29
Section
MARKETING