DYNAMICS OF E-COMMERCE IN THE NETWORK ECONOMY: GLOBAL AND NATIONAL DIMENSION
Abstract
The article is devoted to the generalization of modern trends in the development of e-commerce in the world and the assessment of the level of theoretical understanding of these trends in domestic and foreign scientific literature. The conclusion is substantiated that e-commerce, as well as trade activity in the traditional sense, is a dual process: on the one hand, it is reduced to the physical movement of goods (services) from the supplier to the consumer through existing trade networks, and at the same time it is carried out between individual subjects of a commercial transaction. Therefore, its effectiveness is determined both by the technological reliability of the relevant trade networks and the reliability of the behaviour of partners regarding the conscientious fulfilment of mutual obligations. Thus, the virtual environment of e-commerce forms a special role of trust in the institutional environment of this sphere. The modern development of e-commerce in the world is characterized by the following trends: an increase in the share of the population that purchases goods via the Internet in the total population of the country; growth in the share of transactions for the purchase of goods via the Internet in the total volume of retail trade; concentration of e-commerce transactions on leading global trading platforms; increased uncertainty in the development of e-commerce due to information asymmetry; introduction of artificial intelligence algorithms in e-commerce. We consider the following areas for its improvement in modern conditions: —introduction of innovative technologies into the field of e-commerce (artificial intelligence, automation); —development of digital infrastructure and payment methods; —development and implementation of strategies to increase consumer confidence in online shopping; —improvement of state policy to stimulate e-commerce. The dynamics of e-commerce are complex, therefore they should be studied comprehensively, taking into account its dual nature and the mutual influence of the technical and technological form and the socio-economic content of all processes occurring in it.
References
Щитов Д. М., Жадько К. С., Мормуль М. Ф. Теоретичні основи електронної комерції: сутність, структура, класифікація. Ефективна економіка. 2024. № 8. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.16 (дата звернення: 11.12.2024).
Садчикова І., Тарасенко А., Дубина М. Теоретичне обґрунтування сутності поняття «електронна комерція». Економіка та суспільство. 2023. № 53. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36 (дата звернення: 06.12.2024).
Якоб Є. Й. Концепція електронної торгівлі в сучасній міжнародній економічній науці. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 1 (10). С. 164–168.
Ilchuk, M. M., Kyrychenko, A. V., and Vodnitskyi, M. V. Development of e-Commerce in Ukrai-ne in the War and Post-War Conditions. Science and Innovation. 2023. Vol. 19. № 3. P. 3–14. URL: https://doi.org/10.15407/scine19.03.003 (дата звернення: 06.12.2024).
Іпполітова І. Я. Перспективи розвитку електронної торгівлі в Україні в умовах цифровізації економіки. Економіка та суспільство. 2023. Вип. № 47. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18 (дата звернення: 06.12.2024)
Крилов Д. В. Розвиток електронної комерції в Україні в сучасних умовах. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 12. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02 (дата звернення: 06.12.2024).
Проскуріна Н., Конєва А. Сучасний стан та перспективи розвитку електронної комерції в Україні. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки. 2024. № (4 (60). С. 52-55.
Заяць О. І., Капко Я. Є. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893
Якоб Є. Проблеми розвитку міжнародної електронної торгівлі. Економіка та суспільство. 2023. № 54. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-32 (дата звернення: 11.12.2024).
Заяць О. І., Якоб Є. Й. Найбільші ринки електронної торгівлі в глобальному господарстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2023. Вип. 47. C. 30-35.
Тягунова Н. М., Тягунова З. О. Електронна комерція як складова глобальної торгівлі. Міжнародне економічне співробітництво: аналіз стану, реалії і проблеми. 2024. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-70 (дата звернення: 06.12.2024).
Жуковська В., Климанський В. Трансформація бізнес-процесів на підприємстві електронної торгівлі: вплив цифрових технологій. Економіка та суспільство. 2024. № 66. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-69 (дата звернення: 11.12.2024).
Durán A. Трансформація електронної комерції: сила автоматизації. У швидкоплинному світі електронної комерції автоматизація стала наріжним каменем успіху. Серпень 26. 2024. URL: https://masterbase.com/uk/%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%86%D1%96%D1%97/%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80-%D0%B1%D0%B0%D0%B7%D0%B0 (дата звернення: 11.12.2024).
Слободзяник Р. В. Розвиток логістики електронної комерції в Україні. Міжнародне економічне співробітництво: аналіз стану, реалії і проблеми. 2024. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-60 (дата звернення: 06.12.2024).
Цимбалюк І. Що таке електронна платіжна система, як працює, які переваги та недоліки? 13 серпня 2023. URL: https://rates.fm/ua-uk/payment-systems/sho-take-elektronna-platizhna-sistema-yak-pracyuye-yaki-perevagi-ta-nedoliki/ (дата звернення: 11.12.2024).
Пука М. П. Становлення та розвиток законодавства України щодо електронної торгівлі: історико-правовий аспект. Європейські перспективи. 2024. № 3. С. 203–209.
Макаренко Н., Луценко Ю.В. Кібезлочинність у сфері електронної торгівлі як прояв кримінального професіоналізму. Право.ua. 2023. № 3. С. 59–65. URL: https://doi.org/10.32782/law.ua.2023.3.9 (дата звернення: 11.12.2024).
Основні моделі продажів: що таке B2C, B2B, B2G, C2C та C2B. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/main-sales-models/ (дата звернення: 11.12.2024).
Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fourth International Conference, 2023. Editor Martínez-López F. J. Springer Nature, 2023. 314 p.
Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fifth International Conference, 2024. Editors Martínez-López F. J., Martinez L.F., Brüggemann Ph. Springer, 2024. 327 p.
Nicolas-Sans R., Bustos Díaz J. Amazon, AliExpress and eBay. ESIC Digital Economy and Innovation Journal, 2022. Vol. 1, no. 2. P. 2-14. URL: https://doi.org/10.55234/edeij-1-2-049 (дата звернення: 11.12.2024).
Gai Sh. Ecommerce Reimagined: Retail and Ecommerce in China. Palgrave Macmillan, 2022. 188 p.
Ginn T. How to Grow Your eCommerce Business: The Essential Guide to Building a Successful Multi-Channel Online Business with Google, Shopify, eBay, Amazon & Facebook. Vendlab Publishing, 2022. 326 р.
Zapletalová Š., Starzyczná H. Customer Behaviour in eCommerce: Case Studies from the Online Grocery Market. Springer, 2023. 119 p.
Cohan P. S. Goliath Strikes Back: How Traditional Retailers Are Winning Back Customers from Ecommerce Startups. Apress, 2020. 175 p.
Saporta G., Maraney Sh. Practical Fraud Prevention: Fraud and AML Analytics for Fintech and eCommerce, Using SQL and Python. O'Reilly Media, 2022. 394 p.
Heinemann G. B2B eCommerce: Basics, Business Models and Best Practices in Business-to-Business Online Trade. Springer Nature, 2022. 218 p.
Hill R. Shopify Ecommerce Mastery: Uncover the Secrets to Make Money Without Spending a Single Penny on Inventory. 2021. 112 р.
Симоненко К. Глобальна електронна комерція: ключові цифри та тренди e-commerce 2024. URL: https://rau.ua/novyni/trendi-e-com-2024/
European E-Commerce Report 2024. 91 p. URL: https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2024/10/CMI2024_Complete_light_v1.pdf
Shchytov D. M., Zhadko K. S., Mormul M. F. (2024) Teoretychni osnovy elektronnoi komertsii: sutnist, struktura, klasyfikatsiia [Theoretical foundations of electronic commerce: essence, structure, classification]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, № 8. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.16 (accessed: 11.12.2024).
Sadchykova I., Tarasenko A., Dubyna M. (2023) Teoretychne obgruntuvannia sutnosti poniattia «elektronna komertsiia» [Theoretical substantiation of the essence of the concept of "electronic commerce"]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, № 53. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36 (accessed: 06.12.2024).
Iakob Ye. Y. (2024) Kontseptsiia elektronnoi torhivli v suchasnii mizhnarodnii ekonomichnii nautsi [The concept of electronic commerce in modern international economics]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital economy and economic security, № 1 (10), pp. 164–168.
Ilchuk, M. M., Kyrychenko, A. V., and Vodnitskyi, M. V. (2023). Development of e-Commerce in Ukraine in the War and Post-War Conditions. Science and Innovation, Vol. 19, № 3, pp. 3–14. Available at: https://doi.org/10.15407/scine19.03.003 (accessed: 06.12.2024).
Ippolitova I. Ya. (2023) Perspektyvy rozvytku elektronnoi torhivli v Ukraini v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Prospects for the development of electronic commerce in Ukraine in the context of digitalization of the economy]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Vol. № 47. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18 (accessed: 06.12.2024)
Krylov D. V. (2024) Rozvytok elektronnoi komertsii v Ukraini v suchasnykh umovakh [Development of e-commerce in Ukraine in modern conditions.]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia – Problems of modern transformations. Series: economics and management. № 12. Available at: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02 (accessed: 06.12.2024).
Proskurina N., Konieva A. (2024) Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku elektronnoi komertsii v Ukraini [Current status and prospects for the development of e-commerce in Ukraine]. Finansovi stratehii innovatsiinoho rozvytku ekonomiky – Financial strategies for innovative development of the economy. № 4 (60). pp. 52-55.
Zaiats O. I., Kapko Ya. Ye. (2023) Suchasni tendentsii rozvytku elektronnoi komertsii [Current trends in the development of e-commerce]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Vol. 55. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893 (accessed: 11.12.2024).
Iakob Ye. (2023) Problemy rozvytku mizhnarodnoi elektronnoi torhivli. [Problems of development of international electronic commerce]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. № 54. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-32 (accessed: 11.12.2024).
Zaiats O. I., Yakob Ye. Y. (2023) Naibilshi rynky elektronnoi torhivli v hlobalnomu hospodarstvi [The largest e-commerce markets in the global economy] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International Economic Relations and the World Economy. Vol. 47. pp. 30-35.
Tiahunova N. M., Tiahunova Z. O. (2024) Elektronna komertsiia yak skladova hlobalnoi torhivli [Electronic commerce as a component of global trade]. Mizhnarodne ekonomichne spivrobitnytstvo: analiz stanu, realii i problemy– International economic cooperation: analysis of the state, realities and problems. Available at: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-70 (accessed: 06.12.2024).
Zhukovska V., Klymanskyi V. (2024) Transformatsiia biznes-protsesiv na pidpryiemstvi elektronnoi torhivli: vplyv tsyfrovykh tekhnolohii [Business Process Transformation in an E-Commerce Enterprise: The Impact of Digital Technologies]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. № 66. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-69 (accessed: 11.12.2024).
Durán A. (2024) Transformatsiia elektronnoi komertsii: syla avtomatyzatsii. U shvydkoplynnomu sviti elektronnoi komertsii avtomatyzatsiia stala narizhnym kamenem uspikhu [Transforming e-commerce: The power of automation. In the fast-paced world of e-commerce, automation has become the cornerstone of success]. August 26. 2024. Available at: https://masterbase.com/uk/%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%86%D1%96%D1%97/%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80-%D0%B1%D0%B0%D0%B7%D0%B0 (accessed: 11.12.2024).
Slobodzianyk R. V. (2024) Rozvytok lohistyky elektronnoi komertsii v Ukraini [Development of e-commerce logistics in Ukraine]. Mizhnarodne ekonomichne spivrobitnytstvo: analiz stanu, realii i problemy– International economic cooperation: analysis of the state, realities and problems. Available at: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-60 (accessed: 06.12.2024).
Tsymbaliuk I. (2023) Shcho take elektronna platizhna systema, yak pratsiuie, yaki perevahy ta nedoliky? [What is an electronic payment system, how does it work, what are its advantages and disadvantages?] August 13, 2023. Available at: https://rates.fm/ua-uk/payment-systems/sho-take-elektronna-platizhna-sistema-yak-pracyuye-yaki-perevagi-ta-nedoliki/ (accessed: 11.12.2024).
Puka M. P. (2024) Stanovlennia ta rozvytok zakonodavstva Ukrainy shchodo elektronnoi torhivli: istoryko-pravovyi aspekt [Formation and development of Ukrainian legislation on electronic commerce: historical and legal aspects] Yevropeiski perspektyvy– European perspectives. 2024. № 3. pp. 203–209.
Makarenko N., Lutsenko Yu.V. (2023) Kibezlochynnist u sferi elektronnoi torhivli yak proiav kryminalnoho profesionalizmu [Cybercrime in the field of electronic commerce as a manifestation of criminal professionalism]. Pravo.ua– Pravo.ua. № 3. pp. 59–65. Available at: https://doi.org/10.32782/law.ua.2023.3.9 (accessed: 11.12.2024).
Osnovni modeli prodazhiv: shcho take B2C, B2B, B2G, C2C ta C2B (2024) [Basic sales models: what are B2C, B2B, B2G, C2C and C2B]. Available at: https://horoshop.ua/ua/blog/main-sales-models/ (accessed: 11.12.2024).
Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fourth International Conference, 2023 (2023). Editor Martínez-López F. J. Springer Nature, 2023. 314 p.
Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fifth International Conference, 2024 (2024). Editors Martínez-López F. J., Martinez L.F., Brüggemann Ph. Springer, 2024. 327 p.
Nicolas-Sans R., Bustos Díaz J. Amazon, AliExpress and eBay (2022). ESIC Digital Economy and Innovation Journal Vol. 1, no. 2. pp. 2-14. Available at: https://doi.org/10.55234/edeij-1-2-049 (accessed: 11.12.2024).
Gai Sh. (2022). Ecommerce Reimagined: Retail and Ecommerce in China. Palgrave Macmillan. 188 p.
Ginn T. (2022). How to Grow Your eCommerce Business: The Essential Guide to Building a Successful Multi-Channel Online Business with Google, Shopify, eBay, Amazon & Facebook. Vendlab Publishing. 326 р.
Zapletalová Š., Starzyczná H. (2023). Customer Behaviour in eCommerce: Case Studies from the Online Grocery Market. Springer. 119 p.
Cohan P. S. (2020). Goliath Strikes Back: How Traditional Retailers Are Winning Back Customers from Ecommerce Startups. Apress. 175 p.
Saporta G., Maraney Sh. (2022). Practical Fraud Prevention: Fraud and AML Analytics for Fintech and eCommerce, Using SQL and Python. O'Reilly Media. 394 p.
Heinemann G. (2022). B2B eCommerce: Basics, Business Models and Best Practices in Business-to-Business Online Trade. Springer Nature. 218 p.
Hill R. (2021). Shopify Ecommerce Mastery: Uncover the Secrets to Make Money Without Spending a Single Penny on Inventory. 112 р.
Symonenko K. Hlobalna elektronna komertsiia: kliuchovi tsyfry ta trendy e-commerce 2024 (2024) [Global e-commerce: key figures and e-commerce trends]. Available at: https://rau.ua/novyni/trendi-e-com-2024/ (accessed: 11.12.2024).
European E-Commerce Report 2024 (2024). 91 p. Available at: https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2024/10/CMI2024_Complete_light_v1.pdf (accessed: 11.12.2024).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.