THE FUNCTIONS OF SOCIAL NETWORKS ON THE PROMOTION OF THE TOURISM DESTINATIONS OF LVIV REGION
Abstract
In today's world, social networks play an important role in many areas of life, including tourism. For tourist destinations, social networks have become a powerful promotion tool with a wide range of functions that allow attracting new audiences, informing about tourism opportunities, forming a positive image and increasing competitiveness. The purpose of the study is to analyze the functions of social networks in the promotion of tourist destinations in the Lviv region. The research is based on a quantitative and qualitative analysis of the content published on the pages of the tourist destinations of the Lviv region selected by the authors in the Facebook and Instagram social networks. It reveals how different social media platforms are used to showcase diverse tourism offerings, including historical sites, natural landscapes, and cultural events. The scientific works of Ukrainian scientists that studied wide range of topics connected with the promotion of tourism were also analyzed to make the results of this research more complete. This study identifies and investigates promotional influence of three main functions of social networks: informational-communicative, marketing-promotional, image-building and of few supportive functions of social networks: social-integration, analytic-research, coordination-logistic, and education-enlightening. The main trends in the use of social networks for the promotion of tourism are identified, and the factors affecting the effectiveness of such promotion are also determined. The practical significance of the research lies in developing recommendations for optimizing social media strategies in tourism destination marketing. The findings can be applied by regional tourism organizations, destination marketing organizations, and tourism businesses to enhance their social media presence and improve communication with potential visitors. The conclusions summarize the results of the research and formulate the main recommendations regarding the functions of social networks in the promotion of tourist destinations in the Lviv region.
References
Головчук Ю., Мороз С., Цесьців Д. Управління туристичними дестинаціями: інноваційні маркетингові підходи. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-12-02 (дата звернення: 12.01.2025р.)
Куруджи Ю., Холодний Г., Холодна Ю. Використання цифрового маркетингу для розвитку туристичної сфери в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство. 2023. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8 (дата звернення: 12.01.2025р.)
Шостак В., Москвич О. Креативний маркетинг у розвитку туристичних дестинацій. Економіка та суспільство. 2024.
URL:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-10
Степанець І., Гринюк Д., Савицька Н. Соціальні мережі як інструмент ефективної комунікації між стейкхолдерами туристичної індустрії в кризовий період. Економіка та суспільство. 2022. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-36 (дата звернення: 13.01.2025р.)
Дьяченко Р., Тонких О. Соціальні медіа як ефективний інструмент реклами туристичних і готельних послуг. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 3. С. 111-116. URL:https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26864 (дата звернення: 13.01.2025р.)
Cheung M. L., Pires G., Rosenberger P. J. The influence of perceived social media marketing elements on consumer-brand engagement and brand knowledge. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2020. Vol. 32/3. Р. 695–720.
URL:https://researchdb.hsu.edu.hk/assets/upload/19500/APJML_SMM_and_brand_engagement_FINAL.pdf (дата звернення: 13.01.2025р.)
Академічний тлумачний словник української мови. URL: https://sum.in.ua/s/funkcija (дата звернення: 14.01.2025р.)
International Recommendations for Tourism Statistics 2008. URL: https://unstats.un.org/unsd/publication/Seriesm/SeriesM_83rev1e.pdf#page=24
(дата звернення: 14.01.2025р.).
Ковальчук І. Туристичний потенціал львівської області та її курортних поселень. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: географія. 2023. № 2. С. 49-57.
URL:http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/31373/1/KOVALCHUK.pdf
Остапчук С., Закомолдіна А. Роль соціальних мереж у сучасному медіапросторі. Матеріали Х конгресу «Авіація в XXI столітті» – «Безпека в авіації та космічні технології». – Київ: Національний авіаційний університет. 2022. – С.148-150.
Pavlenchyk N., Pavlenchyk A., Skrynkovskyy R., Tsyuh S. The influence of management creativity on the optimality of management decisions over time: An innovative aspect. Journal of Eastern European and Central Asian Research. 2023. Vol. 10(3). P. 498–514. URL: https://ieeca.org/journal/index.php/JEECAR/article/view/1318
(дата звернення: 28.11.2024).
Офіційна туристична сторінка міста Львів в мережі Facebook. URL: https://www.facebook.com/lvivtravel (дата звернення: 14.01.2025).
Офіційна туристична сторінка міста Львів в мережі Instagram. URL: https://www.instagram.com/lviv.travel (дата звернення: 14.01.2025).
Сторінка Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького в мережі Facebook.
URL: https://www.facebook.com/lvivartgallery (дата звернення: 14.01.2025).
Сторінка Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького в мережі Instagram. (дата звернення: 14.01.2025).
URL: https://www.instagram.com/lvivartgallery (дата звернення: 14.01.2025).
Сторінка Національного природного парку "Сколівські Бескиди" в мережі Facebook.
URL: https://www.facebook.com/skolebeskydy (дата звернення: 14.01.2025).
Сторінка Національного природного парку "Сколівські Бескиди" в мережі Instagram.
URL: https://www.instagram.com/npp._skolivskybeskydy (дата звернення: 14.01.2025).
Сторінка «Яворівського» національного природного парку в мережі Facebook.
URL: https://www.facebook.com/Yavorivskyinpp (дата звернення: 14.01.2025).
Cторінка «Яворівського» національного природного парку в мережі Instagram.
URL: https://www.instagram.com/yavorivskiynpp (дата звернення: 14.01.2025).
Веб-сайт Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького URL: https://lvivgallery.org.ua/museums/palac-potockyh
Паска М., Радзімовська О., Гузенко І., Гузенко А., Холявка В. Інновації в готельно-ресторанній індустрії. Humanities Studies. 2022. URL:
http://humstudies.com.ua/article/view/266506/262517 (дата звернення: 15.01.2025).
Holovchuk Y., Moroz S., Tsestiv D. Upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy: innovatsiini marketynhovi pidkhody [Management of tourist destinations: innovative marketing approaches]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia. 2022. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-12-02 (access date: 11/26/2024) [in Ukrainian].
Kurudzhi Yu., Kholodnyi G., Kholodna Yu. Vykorystannia tsyfrovoho marketynhu dlia rozvytku turystychnoi sfery v umovakh suchasnykh vyklykiv [The use of digital marketing for the development of the tourism sector in the conditions of modern challenges]. Ekonomika ta suspilstvo. 2023. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8 (access date: 11/26/2024) [in Ukrainian].
Shostak V., Moskvich O. Kreatyvnyi marketynh u rozvytku turystychnykh destynatsii [Creative marketing in the development of tourist destinations]. Ekonomika ta suspilstvo. 2024.
URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-10 [in Ukrainian].
Stepanets I., Hrynyuk D., Savytska N. Sotsialni merezhi yak instrument efektyvnoi komunikatsii mizh steikkholderamy turystychnoi industrii v kryzovyi period [Social networks as a tool for effective communication between stakeholders of the tourism industry in a crisis period]. Ekonomika ta suspilstvo. 2022. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-36 (date of access: 11/27/2024) [in Ukrainian].
Dyachenko R., Tonkikh O. Sotsialni media yak efektyvnyi instrument reklamy turystychnykh i hotelnykh posluh [Social media as an effective tool for advertising tourist and hotel services]. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia. 2023. No. 3. P. 111-116. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26864 (date of application: 11/27/2024) [in Ukrainian].
Cheung M. L., Pires G., Rosenberger P. J. The influence of perceived social media marketing elements on consumer-brand engagement and brand knowledge. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2020. Vol. 32/3. R. 695–720.
URL: https://researchdb.hsu.edu.hk/assets/upload/19500/APJML_SMM_and_brand_engagement_FINAL.pdf (access date: 11/27/2024)
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Academic explanatory dictionary of the Ukrainian language]. URL: https://sum.in.ua/s/funkija (date of application: 11/29/2024) [in Ukrainian].
International Recommendations for Tourism Statistics 2008. URL: https://unstats.un.org/unsd/publication/Seriesm/SeriesM_83rev1e.pdf#page=24
(date of application: 27.11.2024).
Kovalchuk I. Turystychnyi potentsial lvivskoi oblasti ta yii kurortnykh poselen [Tourist potential of the Lviv region and its resort settlements]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: heohrafiia. 2023. No. 2. P. 49-57.
URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/31373/1/KOVALCHUK.pdf [in Ukrainian].
Ostapchuk S., Zakomoldina A. Rol sotsialnykh merezh u suchasnomu mediaprostori [The role of social networks in the modern media space]. Materialy X konhresu «Aviatsiia v XXI stolitti» – «Bezpeka v aviatsii ta kosmichni tekhnolohii». – Kyiv: Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. 2022. – P.148-150. [in Ukrainian].
Pavlenchyk N., Pavlenchyk A., Skrynkovskyy R., Tsyuh S. The influence of management creativity on the optimality of management decisions over time: An innovative aspect. Journal of Eastern European and Central Asian Research. 2023. Vol. 10(3). P. 498–514. URL: https://ieeca.org/journal/index.php/JEECAR/article/view/1318
(date of application: 28.11.2024).
The official tourist page of the city of Lviv on the Facebook network. URL: https://www.facebook.com/lvivtravel (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].
The official tourist page of the city of Lviv on the Instagram network. URL: https://www.instagram.com/lviv.travel (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].
Page of the Lviv National Art Gallery named after B.H. Woznytskyi on Facebook. [in Ukrainian].
URL: https://www.facebook.com/lvivartgallery (access date: 11/28/2024).
Page of the Lviv National Art Gallery named after B.H. Woznytskyi on the Instagram network. (date of application: 28.11.2024). [in Ukrainian].
URL: https://www.instagram.com/lvivartgallery (access date: 11/28/2024).
Page of the National Nature Park "Skolivski Beskydy" on the Facebook network. [in Ukrainian].
URL: https://www.facebook.com/skolebeskydy (access date: 11/28/2024).
Page of the National Nature Park "Skolivski Beskydy" on the Instagram network. [in Ukrainian].
URL: https://www.instagram.com/npp._skolivskybeskydy (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].
Page of Yavorivsky national nature park on Facebook.
URL: https://www.facebook.com/Yavorivskyinpp (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].
Page of Yavorivsky National Nature Park on Instagram.
URL: https://www.instagram.com/yavorivskiynpp (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].
Website of the Lviv National Art Gallery named after B.H. Voznytsky. URL: https://lvivgallery.org.ua/museums/palac-potockyh [in Ukrainian].
Paska M., Radzimovska O., Guzenko I., Guzenko A., Kholyavka V. Innovatsii v hotelno-restorannii industrii [Innovations in the hotel and restaurant industry]. Humanities Studies. 2022. URL:
http://humstudies.com.ua/article/view/266506/262517 (access date: 11/28/2024). [in Ukrainian].

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.