MARKETING PARADOXES OF THE MODERN VITICULTURE MARKET IN UKRAINE

Keywords: viticulture, viticulture market, demand, consumption, supply, marketing

Abstract

The article is devoted to the issue of studying the realities, problems and prospects of the viticulture market in Ukraine. The author emphasizes the significant role of cultural and historical factors in the development of the industry. The author proposes a dualistic research methodology, which involves, on the one hand, a marketing approach, where any processes, phenomena and characteristics should be compared according to the criteria of the practice of integrated use of the «4P» tools (price, product, promotion and distribution), and, on the other hand, the classical paradigm of interpreting the market institution in accordance with classical political economy theories, market laws, etc. The author substantiates the expediency of analyzing this market by the dynamics of the socially significant share of products – table grapes, its drying products and juice products, primarily as indicators of the quality of life of society. The current market for viticulture products in Ukraine is a version of traditional, large-scale production focused on wine and other alcohol-containing products. Hence the more than significant deformation between demand for socially important viticultural products and supply. The fact of complete disregard for the needs of real demand in the 1990s and later, as market relations were established, can rightly be attributed to the effects of «market failure». The results of the research showed rather paradoxical signs of a clear imbalance in this market. This imbalance lies in the incompatible mismatch between the existing demand for products and the structure and range of supply. Hence, the domestic market of viticulture products is characterized by the following marketing paradoxes: 1) there is unjustifiably little grape production; 2) what is produced is mainly used for wine and spirits; 3) market imbalances in the form of huge demand for table grapes against the background of low-productive and deformed supply have been a well-established trend for decades and centuries in the absence of adequate market mechanisms. The prospects for the industry will primarily lie in the development of table grape culture in Ukraine. The prospects for further research are primarily to study the reasons for this «market failure», to substantiate in more detail the reserves and growth potential of the industry, alternative market forms, etc. This will allow to develop a correct optimization program.

References

Petty W. Mankind and Political Arithmetic. CreateSpace Independent Publishing Platform. 2015. 94 p.

Сміт А. Добробут націй. Дослідження про природу та причини добробуту націй. Київ: Port-Royal, 2001. 594 с.

Ricardo D. On the principles of political economy and taxation. MJP Publishers. 2019. 286 p.

Say J.-B. A Treatise on Political Economy. CreateSpace Independent Publishing Platform. 2013. 492 p.

Say J.-B. Traite deconomic politique. Paris: Deterville, 1819, vol. 2. P. 32.

Bastiat F. The Law. Martino Fine Books. 2011. 78 p.

Soto H. The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else. Basic Books. 2003. 288 p.

Soros G. The Crisis of Global Capitalism: Open Society Endangered. New York: Public Affairs, 1998. 245 p.

McCarthy E. J. Basic Marketing: A Managerial Approach. Home Wood. IL: Irvin, 1960. 392 р.

Красовська О. Ю. Теоретичні засади концепції «маркетинг-мікс». Бізнес-навігатор. 2018. Вип. 3-2 (46). С. 12-15.

Kaplan R. S., Norton D. P. Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review. 1996. Vol. 74. № 1. Р. 75-85.

Токар К. С. Теоретичні основи комплексу маркетингу при формуванні конкурентоспроможності підприємства. Сталий розвиток економіки. 2024. № 1(48). С. 273-280.

Лупенко Ю. А. Сучасні тенденції розвитку ринку продукції виноградарства в Україні. Напої. Технології та інновації. Садівництво та виноградарство. 2016. № 1-2. С. 28-29.

Буркінський Б. В., Бревнов А. А., Лазарєва Є. В. Економічні проблеми виноградарства та виноробства: монографія. За ред. Б. В. Буркінського; НАНУ, Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень. Харків: Бурун Книга, 2008. 223 с.

Черемісіна С. Г. Функціонування виноградно-виноробного підкомплексу: теорія, методика, практика: монографія. Сімферополь: Таврія, 2004. 456 с.

Власов В. В., Штірбу А. В., Сахацький Н. П. Основні проблеми галузі виноградарства України. Виноградарство і виноробство: міжвідомчий тематичний науковий збірник. Одеса: ННЦ «ІВіВ ім. В. Є. Таїрова». 2015. Вип. 52. С. 35-41.

Власов В. В., Шерер В. А. Виноградарство – проблеми залишаються. ВиноГрад. 2011. № 3 (38). С. 42-44.

Власов В. В. Виноградарство Північного Причорномор’я. Нові проблеми і завдання. Виноград. Вино. 2014. № 5-6. С. 6-9.

Луканін О. С. Стан українського виноробства: аналіз і висновки. Виноград. Вино. 2008. № 4. С. 5-7.

Лупенко Ю.О. Сучасні тенденції розвитку ринку продукції виноградарства в Україні. Виноградарство і виноробство: міжвідомчий тематичний науковий збірник. Одеса: ННЦ «ІВіВ ім. В. Є. Таїрова», 2015. Вип. 52. С. 119-122.

Громадська спілка «Асоціація садівників, виноградарів та виноробів України». URL: https://www.ukrsadvinprom.com/ (дата звернення 05.01.2025).

Статистичний щорічник України 2022. За ред. І.Є.Вернера. Київ: Державна служба статистики України, 2023. 378 с.

Молдова вирощує найбільше в світі винограду на душу населення. URL: https://agrotimes.ua/ovochi-sad/moldova-vyroshhuye-najbilshe-v-sviti-vynogradu-na-dushu-naselennya/ (дата звернення 05.01.2025).

Petty W. (2015). Mankind and Political Arithmetic. CreateSpace Independent Publishing Platform. 94 p. (English).

Smit A. (2001). Dobrobut natsii. Doslidzhennia pro pryrodu ta prychyny dobrobutu natsii. Kyiv: Port-Royal. 594 р. (in Ukrainian).

Ricardo D. (2019). On the principles of political economy and taxation. MJP Publishers. 286 p. (English).

Say J.-B. (2013). A Treatise on Political Economy. CreateSpace Independent Publishing Platform. 492 p. (English).

Say J.-B. (1819). Traite deconomic politique. Paris: Deterville, vol. 2. P. 32.

Bastiat F. (2011). The Law. Martino Fine Books. 78 p. (English).

Soto H. (2003). The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else. Basic Books. 288 p. (English).

Soros G. (1998). The Crisis of Global Capitalism: Open Society Endangered. New York: Public Affairs. 245 p. (English).

McCarthy E. J. (1960). Basic Marketing: A Managerial Approach. Home Wood. IL: Irvin. 392 р. (English).

Krasovska O. Iu. (2018). Teoretychni zasady kontseptsii «marketynh-miks» [Theoretical foundations of the «marketing mix» concept]. Biznes-navihator. Vyp. 3-2 (46). рр. 12-15.

Kaplan R. S., Norton D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system . Harvard Business Review. Vol. 74. № 1. рр. 75-85.

Tokar K. S. (2024). Teoretychni osnovy kompleksu marketynhu pry formuvanni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Theoretical foundations of the marketing complex in the formation of enterprise competitiveness]. Stalyi rozvytok ekonomiky. Vol. 1(48). pp. 273-280.

Lupenko Yu. A. (2016). Suchasni tendentsii rozvytku rynku produktsii vynohradarstva v Ukraini [Current trends in the development of the viticulture market in Ukraine]. Napoi. Tekhnolohii ta innovatsii. Sadivnytstvo ta vynohradarstvo. Vol. 1-2. pp. 28-29.

Burkinskyi B.V., Brevnov A.A., Lazarieva Ye.V. (208). Ekonomichni problemy vynohradarstva ta vynorobstva: monohrafiia [Economic issues of viticulture and winemaking]. Za red. B.V. Burkinskoho; NANU, Instytut problem rynku ta ekonomiko-ekolohichnykh doslidzhen. Kharkiv: Burun Knyha, 223 p. (in Ukrainian)

Cheremisina S. H. (2004). Funktsionuvannia vynohradno-vynorobnoho pidkompleksu: teoriia, metodyka, praktyka: monohrafiia [Functioning of the grape and wine subcomplex: theory, methodology, practice]. Simferopol: Tavriia, 456 p. (in Ukrainian).

Vlasov V. V., Shtirbu A. V., Sakhatskyi N. P. (2015). Osnovni problemy haluzi vynohradarstva Ukrainy [The main problems of the Ukrainian viticulture industry]. Vynohradarstvo i vynorobstvo: mizhvidomchyi tematychnyi naukovyi zbirnyk. Odesa: NNTs «IViV im. V. Ye. Tairova». Vyp. 52. pp. 35-41.

Vlasov V. V., Sherer V. A. (2011). Vynohradarstvo – problemy zalyshaiutsia [Viticulture – problems remain]. VynoHrad. Vol. (38). pp. 42-44.

Vlasov V. V. (2014). Vynohradarstvo Pivnichnoho Prychornomoria. Novi problemy i zavdannia [Viticulture of the Northern Black Sea Region. New problems and tasks.]. Vynohrad. Vyno. Vol. 5-6. pp. 6-9.

Lukanin O. S. (2008). Stan ukrainskoho vynorobstva: analiz i vysnovky [The state of Ukrainian winemaking: analysis and conclusions]. Vynohrad. Vyno. Vol. 4. pp. 5-7.

Lupenko Yu. O. (2015). Suchasni tendentsii rozvytku rynku produktsii vynohradarstva v Ukraini [Current trends in the development of the viticulture market in Ukraine]. Vynohradarstvo i vynorobstvo: mizhvidomchyi tematychnyi naukovyi zbirnyk. Odesa: NNTs «IViV im. V. Ye. Tairova». Vyp. 52. pp. 119-122.

Hromadska spilka «Asotsiatsiia sadivnykiv, vynohradariv ta vynorobiv Ukrainy» [Public Union “Association of Gardeners, Winegrowers and Winemakers of Ukraine”]. URL: https://www.ukrsadvinprom.com/ (accessed January 05, 2025).

Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy 2022. (2023). Za red. I.Ie.Vernera. Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. 378 р.

Moldova vyroshchuie naibilshe v sviti vynohradu na dushu naselennia [Moldova grows the world's largest grapes per capita]. URL: https://agrotimes.ua/ovochi-sad/moldova-vyroshhuye-najbilshe-v-sviti-vynogradu-na-dushu-naselennya/ (accessed January 05, 2025).

Article views: 3
PDF Downloads: 1
Published
2024-12-30
How to Cite
Tokar, K. (2024). MARKETING PARADOXES OF THE MODERN VITICULTURE MARKET IN UKRAINE. Economy and Society, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-87
Section
MARKETING