OF APPLICATION OF INNOVATIVE BUSINESS MODEL OF DEVELOPMENT OF ENTERPRISES, IS ON COMPETITION MARKETS
Abstract
The article is devoted to topical issues of innovative development of domestic enterprises through the formation of business models that ensure long-term success and achievement of strategic goals. The study analyses approaches to building and applying business models, taking into account industry affiliation, available resource potential and own competitive capabilities. It systemises the tools for combining technological and economic components of enterprise development and elements of building innovative business models. The features of a business model as an integrating innovation, in particular, the technology of its formation with the aim of increasing the competitiveness of business, are investigated. This publication outlines the range of issues that are priorities for the effective use of innovation potential and ensuring strategic business development and sustainable economic growth.
References
Волощук Ю.О., Волощук В.Р. Формування інноваційної бізнес-моделі підприємств. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 46. С. 23-30
Ганущак-Єфіменко Л.М. Бізнес-модель управління інноваційно-активними підприємствами на ринку. Актуальні проблеми економіки. 2020. № 7. С. 81-93
Джеджула В.В., Єпіфанова І.Ю., Цвик О.Г. Інноваційна діяльність як чинник конкурентоспроможності підприємств. Інвестиції: практика та досвід. № 4. 2017. С. 5-8
Отенко І. Формування бізнес-моделі інноваційного розвитку підприємства. Збірник наукових праць Черкаського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 37 (3). С. 40-45
Панасенко Д.А. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та функціональна характеристики. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2017. № 727. С. 270-276
Портер М. Стратегія конкуренції: методика аналізу галузей і діяльності конкурентів [пер. з англ. А. Олійника, Р. Скальського] Київ: Основи. 1998. 398 с.
Сливоцький А. Міграція капіталу: Як у замислах на кілька років випередити своїх конкурентів. пер. з англ. Київ. Пульсари. 2001. 296 с.
Чухрай Н.І. Бізнес-модель як джерело інноваційного зростання. Управлінські інновації. 2012. Вип. 1. С. 21-33
Швиданенко Г.О., Ревуцька Н.В. Формування бізнес-моделі підприємства: навч. посіб. К. КНЕУ. 2013. 423 с
Voloshchuk Yu.O., Voloshchuk V.R. (2020). Formuvannia innovatsiinoi biznes-modeli pidpryiemstv [Formation of an innovative business model of enterprises]. Infrastruktura rynku, no. 46, p. 23–30.
Hanushchak-Yefimenko L.M. (2020). Biznes-model upravlinnia innovatsiino-aktyvnymy pidpryiemstvamy na rynku [Business model of management of innovatively active enterprises in the market]. Aktualni problemy ekonomiky, no. 7, p. 81–93.
Dzhedzhula V.V., Yepifanova I.Iu., Tsvyk O.H. (2017). Innovatsiina diialnist yak chynnyk konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Innovative activity as a factor of competitiveness of enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 4, p. 5–8.
Otenko I. (2014). Formuvannia biznes-modeli innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Formation of a business model of innovative development of an enterprise]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, no. 37 (3), p. 40–45.
Panasenko D.A. (2017). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sutnist ta funktsionalna kharakterystyky [Competency of an enterprise: essence and functional characteristics]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika", no. 727, p. 270–276.
Porter M. (1998). Stratehiia konkurentsii: metodyka analizu haluzei i diialnosti konkurentiv [per. z anhl. A. Oliinyka, R. Skalskoho] [Competitive strategy: a methodology for analyzing industries and competitors' activities]. Kyiv : Osnovy, 398 p.
Slyvotskyi A. (2001). Mihratsiia kapitalu: Yak u zamyslakh na kilka rokiv vyperedyty svoikh konkurentiv / per. z anhl. [Capital migration: how to get a few years ahead of your competitors in your plans]. Kyiv : Pulsary, 296 p.
Chukhrai N.I. (2012). Biznes-model yak dzherelo innovatsiinoho zrostannia [Business model as a source of innovative growth]. Upravlinski innovatsii, no. 1, p. 21–33.
Shvydanenko H.O., Revutska N.V. (2013). Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva: navch. posib. [Forming an enterprise business model: a tutorial]. Kyiv : KNEU, 423 p.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.