FORMATION OF EFFECTIVE MARKETING STRATEGIES BY ENTERPRISES IN THE CONSTRUCTION INDUSTRY IN THE CONDITIONS OF POST-WAR RECONSTRUCTION
Abstract
The article examines the features of the formation of effective marketing strategies by construction industry enterprises in the conditions of post-war recovery. It is established that in the conditions of military operations and the recovery of Ukraine after the war, the activities of construction industry enterprises acquire certain specifics. This is due to the increase in the level of uncertainty and risks, increased competition, as well as increased consumer requirements for the quality of products and services. The effective work of construction enterprises in such conditions depends not only on the optimization of internal processes, but also on their ability to adapt to constant changes in the external environment. In these circumstances, there is a need to move away from traditional approaches to management and rethink the key objectives of companies' activities. An analysis of the current state of the construction industry has been conducted and the specifics of its functioning in the conditions of post-war recovery have been investigated using SWOT analysis. Based on the results of the SWOT analysis, combining strengths and weaknesses, as well as opportunities and threats, it is possible to form effective marketing strategies aimed at developing strategic partnerships and alliances, innovative technologies and sustainable development, the use of flexible pricing policies and cost optimization, active communication and branding in crisis conditions, diversification of areas of activity, digitalization of business processes and marketing communications. These strategies allow construction companies in Ukraine to adapt to martial law conditions and minimize risks, while simultaneously using available opportunities for growth and development. Existing approaches to developing marketing strategies in the construction industry, their strengths and weaknesses have been studied. Key factors influencing the formation of marketing strategies during the period of economic recovery have been identified, among which the level of danger of the region is a significant factor. The practical significance of the publication lies in the formation of customer-oriented strategies that take into account changing consumer needs in modern conditions, will ensure increased competitiveness and efficiency of construction enterprises depending on the degree of danger of the regions of Ukraine.
References
Багорка М.О., Устік Т.В., Юрченко Н.І. Формування маркетингової стратегії та шляхи її імплементації в систему управління аграрних підприємств. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: Економіка та управління. 2023. Вип. 7. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-10 (дата звернення 02.12.2024 р.)
Євтушенко Г.В., Суза А.В., Харькова В.Є. Особливості сучасних маркетингових стратегій українських підприємств. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2019. № 40. C. 75–81. URL: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-40-10 (дата звернення 01.12.2024 р.)
Крикавський В. Є., Савіна Н. Б. Імплементація маркетингу 3.0 в бізнес-стратегію сталого розвитку підприємств будівельної галузі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство.2019. Вип. 26(1). С. 104-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(1)__22. (дата звернення 14.12.2024 р.)
Марченко С. М., Захарченко П. В. Промисловий маркетинг у будівництві: навчальний посібник. Київ: КНУБА, 2023. 240 с.
Овсієнко, Н. (2021). Особливості маркетингової діяльності підприємств будівельної галузі. Економіка та суспільство, (26). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (дата звернення 20.12.2024 р.)
Пачева Н.О., Лутай Л.А. Стратегічний маркетинг у воєнний та післявоєнний час. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-24 (дата звернення 11.12.2024 р.)
Степанова, К., & Мурашко, І. (2024). Стратегічний маркетинг в діяльності вітчизняних підприємств у воєнних та післявоєнних умовах. Сталий розвиток економіки, (3(50), 211-216. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-31 (дата звернення 23.12.2024 р.)
Шевченко Т.М., Шевченко О.А. Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.12.4 (дата звернення 21.11.2024 р.)
Статистика повітряних тривог. URL: https://air-alarms.in.ua (дата звернення: 01.12.2024).
Bahorka M.O., Ustik T.V., Yurchenko N.I. (2023) Formuvannia marketynhovoi stratehii ta shliakhy yii implementatsii v systemu upravlinnia ahrarnykh pidpryiemstv. [Formation of a marketing strategy and ways of its implementation in the management system of agricultural enterprises] Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia. Vyp. 7. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-10 (accessed December 02, 2024). (in Ukrainian)
Ievtushenko H.V., Suza A.V., Kharkova V.Ie. (2019) Osoblyvosti suchasnykh marketynhovykh stratehii ukrainskykh pidpryiemstv. [Features of modern marketing strategies of Ukrainian enterprises] Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. no. 40. pp. 75–81. URL: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-40-10 (accessed December 01.2024). (in Ukrainian)
Krykavskyi V. Ye., Savina N. B. (2019) Implementatsiia marketynhu 3.0 v biznes-stratehiiu staloho rozvytku pidpryiemstv budivelnoi haluzi. [Implementation of Marketing 3.0 into the business strategy for sustainable development of construction industry enterprises] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Vyp. 26(1). pp. 104-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_26(1)__22. (accessed December 14.2024)
Marchenko S. M., Zakharchenko P. V. (2023) Promyslovyi marketynh u budivnytstvi: navchalnyi posibnyk. Kyiv: KNUBA,. 240 p.
Ovsiienko, N. (2021). Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv budivelnoi haluzi. [Peculiarities of marketing activities of construction industry enterprises] Ekonomika ta suspilstvo, (26). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (accessed December 20.2024). (in Ukrainian)
Pacheva N. O., Lutai L. A. (2023) Stratehichnyi marketynh u voiennyi ta pisliavoiennyi chas [Strategic marketing in war and post-war times]. Ekonomika ta suspilstvo, issue 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-24 (accessed December 01.2024). (in Ukrainian)
Stepanova, K., & Murashko, I. (2024). Stratehichnyi marketynh v diialnosti vitchyznianykh pidpryiemstv u voiennykh ta pisliavoiennykh umovakh. [Strategic marketing in the activities of domestic enterprises in military and post-military conditions] Stalyi rozvytok ekonomiky, (3(50), pp. 211-216. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-31 (accessed December 23.2024). (in Ukrainian)
Shevchenko, T. M. Shevchenko, O. A. (2020) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: formuvannia ta rozvytok v umovakh rynkovykh vidnosyn natsionalnoi ekonomiky [Marketing strategy of the enterprise: formation and development in the conditionsof market relations of the national economy]. Efektyvna ekonomika, no. 12. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.12.4 (accessed December 01.2024). (in Ukrainian)
Statystyka povitrianykh tryvoh. URL: https://air-alarms.in.ua (accessed December 01.2024). (in Ukrainian).