USE OF MANAGEMENT IN THE EDUCATIONAL SERVICES MARKET
Abstract
The article presents the features of developing the educational services market in Ukraine in modern conditions. The negative consequences of military actions on the educational process are revealed. Considerable attention is paid to analyzing the dynamics of the population in age groups studying in various educational institutions. It is established that the main number of modern students in higher education institutions is made up of representatives of Generation Z. The importance of interaction with representatives of the Alpha generation is also emphasized, since shortly this generation will form the demand for higher education. The need to form unique brands for higher education institutions is proven to ensure recognition in the educational services market and ensure competitiveness. The main elements of the brand that higher education institutions should use in the process of implementing effective marketing strategies are presented. The feasibility of using marketing management to promote a higher education institution and educational programs in the market, as well as to ensure the effectiveness of communications with the target audience, is proven. The process of managing marketing activities is complex and includes planning based on scientifically sound principles, promoting a higher education institution and its educational programs in the market, and ensuring effective communication with the target audience. The need to use digital marketing tools in the process of managing the image of a higher education institution is substantiated. Continuously conducting a comprehensive analysis of the educational services market to identify current needs and adjust the marketing strategy following modern conditions. Using effective communication tools, particularly in the digital environment, to establish interaction with the target audience. Marketing management involves the use of relevant content that allows one to interact with the target audience in the digital environment and demonstrate the competitive advantages of the relevant higher education institution.
References
Бабко Н. М. Управління репутацією ЗВО: маркетинговий аспект. Економіко-правові дискусії: матеріали ІIІ Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. студентів, аспірантів та науковців, 30 квітня 2022 р. Кропивницький: ЛА НАУ, 2022. С. 156-158. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.sfa.org.ua/bitstream/123456789/1797/1/Economic_and_legal_discussions_30042022.pdf
Богашко О. Л. Маркетинговий менеджмент закладу вищої освіти. Маркетинг в умовах розвитку цифрових технологій : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (м. Луцьк, 30 жовтня 2020 р). Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2020. С. 19-22. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/Petlin-Marketynh-v-umovakh-roz-tsyfr-tekhn-2020-stattya.pdf
Борисенко О. С., Шевченко А. В., Фісун Ю. В., Крапко О. М. Маркетинговий менеджмент: навчальний посібник // за заг. ред. О. С. Борисенко, А. В. Шевченко, Ю. В. Фісун, О. М. Крапко. – К.: НАУ, 2022. – 204 с. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56295
Буняк Н. М. Маркетинговий менеджмент: навч. посіб. – Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі України, 2022. – 180 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23306
Колосок А. М. Менеджмент та маркетинг у сфері освіти. Актуальні проблеми педагогіки, соціальної роботи та соціального забезпечення: матеріали ХV міжнародної науково-практичної конференції. Волинський національний університет імені Лесі Українки, 16 травня 2024 р., Луцьк, 2024. С. 51-53. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24447
Пономаренко В. С. Розвиток вищої освіти в Україні: аспекти менеджменту та маркетингу: монографія / В. С. Пономаренко. – Харків : Майдан, 2020. – 530 с. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/23962
Просіна О. В., Ануфрієва О. Л. Маркетингова компетентність керівників гуртків та її розвиток у межах демократично-перетворювальної технології управління системою освітньої діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2021. – Вип. 79(2). – С. 68-72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2021_79(2)__16
Стадник В.В., Красовська Г.О., Фурман А.В. Технології та інструменти маркетингменеджменту у формуванні стратегії розвитку закладів освіти. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Т. 7, № 2. С. 368-374. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/12992
Вища та фахова передвища освіта в Україні. – Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
Жегус О. В., Михайлова М. В., Чміль Г. Л. Особливості формування бренду закладу вищої освіти. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. C. 111-114. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/25-18.pdf
Цифрова економіка : підручник / Т. І. Олешко, Н. В. Касьянова, С. Ф. Смерічевський та ін. – К. : НАУ, 2022. – 200 с. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/5412
Babko N. M. (2022). Upravlinnia reputatsiieiu ZVO: marketynhovyi aspect [HEI reputation management: marketing aspect]. Ekonomiko-pravovi dyskusii: materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. studentiv, aspirantiv ta naukovtsiv, 30 kvitnia 2022 r. Kropyvnytskyi: LA NAU. pp. 156-158. Available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.sfa.org.ua/bitstream/123456789/1797/1/Economic_and_legal_discussions_30042022.pdf (in Ukrainian)
Bohashko O. L. (2020). Marketynhovyi menedzhment zakladu vyshchoi osvity [Marketing management of a higher education institution]. Marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovykh tekhnolohii : materialy III Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. (m. Lutsk, 30 zhovtnia 2020 r). Lutsk : IVV Lutskoho NTU. pp. 19-22. Available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/Petlin-Marketynh-v-umovakh-roz-tsyfr-tekhn-2020-stattya.pdf (in Ukrainian)
Borysenko O. S., Shevchenko A. V., Fisun Yu. V., Krapko O. M. (2022). Marketynhovyi menedzhment [Marketing management] : navchalnyi posibnyk // za zah. red. O. S. Borysenko, A. V. Shevchenko, Yu. V. Fisun, O. M. Krapko. – K.: NAU. – 204 p. Available at: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56295 (in Ukrainian)
Buniak N. M. (2022). Marketynhovyi menedzhment [Marketing management] : navch. posib. – Lutsk : Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainy. – 180 p. Available at: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23306 (in Ukrainian)
Kolosok A. M. (2024). Menedzhment ta marketynh u sferi osvity [Management and marketing in education]. Aktualni problemy pedahohiky, sotsialnoi roboty ta sotsialnoho zabezpechennia: materialy KhV mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky, 16 travnia 2024 r., Lutsk. pp. 51-53. Available at: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24447 (in Ukrainian)
Ponomarenko V. S. (2020). Rozvytok vyshchoi osvity v Ukraini: aspekty menedzhmentu ta marketynhu [Development of higher education in Ukraine: management and marketing aspects]: monohrafiia / V. S. Ponomarenko. – Kharkiv : Maidan. – 530 p. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/23962 (in Ukrainian)
Prosina O. V., Anufriieva O. L. (2021). Marketynhova kompetentnist kerivnykiv hurtkiv ta yii rozvytok u mezhakh demokratychno-peretvoriuvalnoi tekhnolohii upravlinnia systemoiu osvitnoi diialnosti [Marketing competence of group leaders and its development within the framework of democratic-transformative technology of managing the educational activity system]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. – Vyp. 79(2). – pp. 68-72. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2021_79(2)__16 (in Ukrainian)
Stadnyk V. V., Krasovska H. O., Furman A. V. (2022). Tekhnolohii ta instrumenty marketynhmenedzhmentu u formuvanni stratehii rozvytku zakladiv osvity [Technologies and tools of marketing management in the formation of the development strategy of educational institutions]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky. T. 7, № 2. pp. 368-374. Available at: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/12992 (in Ukrainian)
Vyshcha ta fakhova peredvyshcha osvita v Ukraini [Higher and professional pre-higher education in Ukraine]. – Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (in Ukrainian)
Zhehus O. V., Mykhailova M. V., Chmil H. L. (2019). Osoblyvosti formuvannia brendu zakladu vyshchoi osvity [Features of forming a brand of a higher education institution]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. № 5. pp. 111-114. Available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/25-18.pdf (in Ukrainian)
Oleshko T. I. , Kasianova N. V. , Smerichevskyi S. F. ta in. (2022). Tsyfrova ekonomika [Digital economy] : pidruchnyk / – K. : NAU. – 200 p. Available at: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/54129 (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.