INNOVATIVE APPROACHES TO THE TECHNOLOGY OF TOURISM ENTERPRISES IN THE FORMATION OF A COMPETITIVE PRODUCT: RISKS AND OPPORTUNITIES
Abstract
The article identifies the key role of accumulation, development and practical application of knowledge as one of the main assets in the process of forming an innovative tourism product. The need to create a knowledge system that integrates scientific and technical developments, modern trends in tourism development and the experience of successful enterprises is emphasized. A set of measures is proposed to increase the efficiency of using innovative processes in the development, implementation and promotion of tourism products. These measures include the development of digital technologies, cooperation with research institutions, involvement of marketing experts and development of customer-oriented solutions. Particular attention is paid to the use of modern sales channels to popularize innovative products and create a positive image of tourism enterprises. The article also visualizes the conceptual S-shaped curve of the life cycle of an innovative tourism product. It demonstrates the key stages: implementation, growth, market saturation and decline. This model allows you to predict the effectiveness of innovations, determine the optimal time for launching new tourism products or modernizing existing ones. The main risks associated with the use of innovations in tourism are considered, such as high development costs, unpredictability of market reactions and technological barriers, incorrectly determined market capacity, too high a tour price, unsuccessful advertising campaign or incorrect assessment of competitors in the industry. However, it is worth noting that, despite the fact that the risks associated with the implementation of an innovative product are quite high, the benefits obtained from successful implementation are no less significant. A number of methods for minimizing these risks are proposed, including the adaptation of business processes, flexible resource management and the implementation of market trend monitoring systems. The article demonstrates the importance of innovations as a driving force for the development of tourism enterprises and increasing their competitiveness.
References
Лущик М.В., Витрикуш П.М. Сучасні аспекти теоретичних досліджень туристичного ринку. Інфраструктура ринку. 2022. № 67. С. 126–135.
Бондаренко Л.А. Туризм як пріоритетний напрям соціально-економічного розвитку територій України в умовах євроінтеграції: монографія / Л.А. Бондаренко, М-во освіти і науки України. Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». Дніпро : «АРТО ПРИНТ», 2024. 242 с.
Бондаренко Л.А. Концептуальна модель конкурентного забезпечення туристичних регіонів України в післявоєнний період. Вісник Національного технічного університету «ХПІ» (економічні науки). Харків : НТУ «ХПІ». 2023. № 6. С. 84–88. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.6.84
Джинджоян В.В., Тесленко Т.В., Горб К.М. Інноваційні технології в туризмі та гостинності: навчальний посібник. Київ : Видавництво «Каравела», 2022. 340 с.
Жукович А.І. Інновації в туризмі: основні теоретичні та практичні аспекти. Наука та наукознавство. 2017. № 2 (95). URL: https://sofs.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/NNZ_2017_2_6.pdf
Ткаченко Т.І., Мельниченко С.В., Бойко М.Г. та ін. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу: монографія / За заг. ред. А.А. Мазаракі. Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. С. 59.
Іванова З.О. Концепція удосконалення інструментарію управління розвитком туристичної привабливості вітчизняних територій. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 8. С. 183–186.
Lushchyk M.V., Vytrykush P.M. (2022). Suchasni aspekty teoretychnykh doslidzhen turystychnoho rynku [Modern aspects of theoretical research on the tourism market]. Infrastruktura rynku, no 67, p. 126–135.
Bondarenko L.A. (2024). Turyzm yak priorytetnyi napriam sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii Ukrainy v umovakh yevrointehratsii: monohrafiia [Tourism as a priority direction of socio-economic development of the territories of Ukraine in the context of European integration: monograph] / L.A. Bondarenko, M-vo osvity i nauky Ukrainy. Nats. tekhn. un-t «Dniprovska politekhnika». Dnipro : «ARTO PRYNT», 242 p.
Bondarenko L.A. (2023). Kontseptualna model konkurentnoho zabezpechennia turystychnykh rehioniv Ukrainy v pisliavoiennyi period [Conceptual model of competitive support of tourist regions of Ukraine in the post-war period]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI» (ekonomichni nauky). Kharkiv : NTU «KhPI». No 6, p. 84–88. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.6.84
Dzhyndzhoian V.V., Teslenko T.V., Horb K.M. (2022). Innovatsiini tekhnolohii v turyzmi ta hostynnosti: navchalnyi posibnyk [Innovative technologies in tourism and hospitality: a textbook]. Kyiv : Vydavnytstvo «Karavela», 340 p.
Zhukovych A.I. (2017). Innovatsii v turyzmi: osnovni teoretychni ta praktychni aspekty [Innovations in tourism: basic theoretical and practical aspects]. Nauka ta naukoznavstvo, no 2 (95). URL: https://sofs.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/NNZ_2017_2_6.pdf
Tkachenko T.I., Melnychenko S.V., Boiko M.H. ta in. (2010). Stratehichnyi rozvytok turystychnoho biznesu: monohrafiia [Strategic development of tourism business: a monograph] / Za zah. red. A.A. Mazaraki. Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, p. 59.
Ivanova Z.O. (2014). Kontseptsiia udoskonalennia instrumentariiu upravlinnia rozvytkom turystychnoi pryvablyvosti vitchyznianykh terytorii [The concept of improving the management tools for the development of the tourist attractiveness of domestic territories]. Aktualni problemy ekonomiky, no 8, p. 183–186.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.