INCREASING CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE PERSPECTIVE OF INTELLECTUAL CAPITAL DEVELOPMENT

Keywords: social responsibility, intellectual capital, enterprises, social initiatives, post-war reconstruction

Abstract

The article states that determining the role and increasing the level of social responsibility of domestic enterprises in the context of the development of intellectual capital in the digital economy and post-war recovery is extremely important and relevant, since it supports the harmonization of business interests with the social and environmental requirements of society. The essential features of corporate social responsibility have been clarified, which allowed us to determine the criteria, indicators and a system of indicators for assessing the level of corporate social responsibility, a comparative analysis of the practice of domestic enterprises in terms of their adherence to the principles and strategies of social responsibility in the pre-war period and during the war was conducted. In particular, it was established that mainly domestic enterprises are increasingly aware of their role in social development and invest resources in volunteering and financing the Armed Forces of Ukraine, assistance to temporarily displaced persons. improving the lives of local communities. Existing problems have been identified in increasing social responsibility in the context of the development of intellectual capital and various factors influencing these processes, the intensity of which should be taken into account. It was found that corporate social responsibility is a multidimensional phenomenon that depends on a set of internal and external effects that interact with the development of intellectual capital. Key tasks are substantiated and barriers to increasing corporate social responsibility are outlined. It is emphasized that increasing corporate social responsibility not only opens up new opportunities for the development of intellectual capital, but can also become an important factor for their long-term success, as it increases production efficiency; forms a favorable social climate; promotes coordination of interactions; promotes social cohesion of the team; supports the reputation and development of human capital; increases customer loyalty; reduces social, economic, and environmental threats; promotes customer orientation and economical resource consumption; supports the cultivation of inclusion.

References

Акімова І., Марцінків А., Осінкіна О. Соціальна відповідальність українського бізнесу: результати опитування. Київ : КІТ, 2010. 55 с.

Баюра Д. Корпоративна соціальна відповідальність у системі корпоративного управління. Україна: аспекти праці. 2009. № 1. С. 21–25.

Брич В.Я., Смачило І.І. Соціальна відповідальність вітчизняних підприємств. Технологічний аудит та резерви виробництва. 2014. № 5(2). С. 36–39.

Володимир О., Бажанова Н. Соціальні виклики та соціальна відповідальність бізнесу у воєнний час. Соціально-економічні проблеми і держава. 2022. Вип. 27, вип. 2. С. 45–62. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22vomucv.pdf

Гудзь О.Є., Петькун С.М. Зміна траєкторії соціальної відповідальності держави в реаліях цифрових трансформацій. Multidisciplinární mezinárodní vědecký magazín “Věda a perspektivy” je registrován v České republice. Státní registrační číslo u Ministerstva kultury ČR: E 24142. № 9(28) 2023. str. 424. С. 264‒276. DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-9(28)-264-276

Гудзь О.Є., Петькун С.М. Соціальна відповідальність бізнесу в цифровій державі: нові ціннісні орієнтири в пост воєнних умовах. Наукові перспективи 2023. № 7 (37). С. 140–143.

Дєліні М., Аксентюк М. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни. Економіка та суспільство. 2024. № 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-65

Лазоренко Л.В. Корпоративна соціальна відповідальність як інноваційна стратегія бізнесу. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Сер.: Економіка і менеджмент. 2013. № 1. С. 89–96.

Миськів Г.В., Пасінович І.І. Сталий розвиток і соціальна відповідальність в умовах війни в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2023. Вип. 7, № 1. С. 21–36. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.01.021

Серікова О.М. Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни в Україні: національний і глобальний виміри. БізнесІнформ. 2022. № 6. С. 94–100.

Чала Ю.В. Соціальна відповідальність підприємств як основа інноваційного розвитку сучасної економіки. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2014. Вип. 40. С. 275–285.

Червінська, Л., Червінська, Т., Каліна, І., Коваль, М., Шуляр, Н., & Чернишов, О. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2023. № 6 (53), 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187

Glasgow J. Corporate Social Responsibility in 2024. May 10, 2024. URL: https://philanthropia.io/blog/csr-explained.

Social responsibility of business in the conditions of war (2022). Factum Group Ukraine. URL: https://factumua.com/report.html

Akimova I., Martsinkiv A. & Osinkina O. (2010) Sotsialna vidpovidalnist ukrainskoho biznesu: rezultaty opytuvannia [Social responsibility of Ukrainian business: survey results]. Kyiv: KIT. 55 р. (in Ukrainian)

Baiura D. (2009) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist u systemi korporatyvnoho upravlinnia [Corporate social responsibility in the corporate governance system]. Ukraina: aspekty pratsi. No 1. Pp. 21–25. (in Ukrainian)

Brych V.Ya. & Smachylo I.I. (2014) Sotsialna vidpovidalnist vitchyznianykh pidpryiemstv [Social responsibility of domestic enterprises]. Tekhnolohichnyi audyt ta rezervy vyrobnytstva. No 5(2). Рр. 36–39. (in Ukrainian)

Volodymyr O. & Bazhanova N. (2022) Sotsialni vyklyky ta sotsialna vidpovidalnist biznesu u voiennyi chas [Social challenges and social responsibility of business in wartime]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, Vyp. 27, No 2, Рр. 45–62. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22v (in Ukrainian)

Hudz O.Ye. & Petkun S.M. (2023) Zmina traiektorii sotsialnoi vidpovidalnosti derzhavy v realiiakh tsyfrovykh transformatsii [Changing the trajectory of the state's social responsibility in the realities of digital transformations]. Multidisciplinární mezinárodní vědecký magazín “Věda a perspektivy” je registrován v České republice. Státní registrační číslo u Ministerstva kultury ČR: E 24142. No 9(28). 424 р. Рр. 264‒276. URL: DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-9(28)-264-276 (in Ukrainian)

Hudz O.Ie. & Petkun S.M. (2023) Sotsialna vidpovidalnist biznesu v tsyfrovii derzhavi: novi tsinnisni oriientyry v post voiennykh umovakh [Social responsibility of business in a digital state: new value orientations in post-war conditions]. Naukovi perspektyvy. No 7 (37). Рр. 140–143. (in Ukrainian)

Dielini M. & Aksentiuk M. (2024) Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh viiny. [Social responsibility of business in times of war]. Ekonomika ta suspilstvo. No 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-65 (in Ukrainian)

Lazorenko L.V. (2013) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak innovatsiina stratehiia biznesu [Corporate social responsibility as an innovative business strategy]. Visnyk Skhidnoievropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu. Ser.: Ekonomika i menedzhment. No 1. Рр. 89–96. (in Ukrainian)

Mysʹkiv, H.V. & Pasinovych, I.I. (2023) Stalyy rozvytok i sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ v umovakh viyny v Ukrayini [Sustainable development and social responsibility in the conditions of war in Ukraine]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Seriya «Problemy ekonomiky ta upravlinnya». Vyp. 7, No 1. Рp. 21–36. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.01.021 (in Ukrainian)

Serikova, O.M. (2023) Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu v umovakh viyny v Ukrayini: natsionalʹnyy i hlobalʹnyy vymiry [Corporate social responsibility of business in the conditions of war in Ukraine: national and global dimensions]. BiznesInform. No 6. Рp. 94–100. (in Ukrainian)

Chala Yu.V. (2014) Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv yak osnova innovatsiinoho rozvytku suchasnoi ekonomiky [Corporate social responsibility as the basis for innovative development of the modern economy]. Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy. Vyp. 40. Рр. 275–285. (in Ukrainian)

Chervinska L., Chervinska T., Kalina I., Koval M., Shulyar N., & Chernyshov, O. (2023). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu v umovakh viyny [Social responsibility of business in times of war]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. No 6 (53), 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187 (in Ukrainian)

Glasgow J. (2024) Corporate Social Responsibility in 2024. May 10, 2024. URL: https://philanthropia.io/blog/csr-explained.

Social responsibility of business in the conditions of war (2022). Factum Group Ukraine. URL: https://factumua.com/report.html

Article views: 9
PDF Downloads: 3
Published
2024-10-28
How to Cite
Cherniavskyi, I. (2024). INCREASING CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE PERSPECTIVE OF INTELLECTUAL CAPITAL DEVELOPMENT. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-131
Section
MANAGEMENT