THE INFLUENCE OF THE DIGITAL ECOSYSTEM ON THE FORMATION OF THE MARKETING CONCEPT OF THE ENTERPRISE'S
Abstract
It is shown that the introduction of a new marketing concept will contribute to the growth of the enterprise's competitiveness in the long term, at the same time, it requires the creation of a modern marketing system at the enterprise using digital technologies. In the process of analyzing the fundamental components of Industry 5.0, the advantages and effectiveness of the new marketing concept for domestic enterprises, in particular their employees and potential consumers, were determined. The authors show that in the new digital ecosystem, not only production technologies are changing, but also marketing concepts, which are now focused on people (consumers), social and environmental aspects in the organization of production through an innovative technological way of solving a certain problem. the problem of the consumer, bringing production closer to the consumer. The introduction of a new marketing concept increases the economic stability of the enterprise in a new competitive environment. The dualism of the new marketing concept was revealed: 1) in-depth analysis of market trends and orientation of production to its requirements; 2) creation of real conditions for the enterprise's impact on the market, existing demand and expansion of the circle of consumers. It is shown that the innovations of Industry 5.0 affected not only changes in the production system of the enterprise, but also changes in the value system of the consumer of its products, perception and lifestyle on the scale of human civilization, which formed a new competitive environment. in the field of exchange. The problems of digital transformation of Ukrainian enterprises are revealed, including: institutional, infrastructural, ecosystem, behavioral. The conclusions of the article emphasize the importance of digitization of the marketing activities of the enterprise in the conditions of rapid socio-cultural changes and the intensifying struggle for consumers in the buyer's market. This approach will help to more effectively use the complex system of the "metauniverse" (the merging of the physical and virtual worlds) in all channels and tools to connect potential customers directly to the production process setting and become potential consumers of the enterprise's products.
References
Войтко С.В., Скоробогатова Н.Є., Коновалова Н.С. Еволюційні передумови розвитку smart citi на засадах Society 5.0. «Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2023. № 26. С. 31–36. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/ (дата звернення: 12.04.2024).
Гончарук І.В. Тенденції розвитку багатосторонніх ринків в умовах четвертої промислової революції. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2018. Вип. 2 (14). C. 7–10. URL: https://dspace.znu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/.pdfl (дата звернення: 25.06.2024).
Гражевська Н., Чигиринський А. Розвиток підприємницьких цифрових екосистем як чинник повоєнного відновлення економіки України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2022. № 2 (219). С. 17–24. URL: http://bulletin-econom.univ.kiev.ua (дата звернення: 12.04.2024).
Квітка С. Цифрові трансформації як сучасний тренд періодичного циклу розвитку суспільства. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. Спецвипуск. 2020. С. 131–134. URL: https://ir.nmu.org.ua/jspui/bitstream/2017.pdf (дата звернення: 29. 06. 2024)
Князев С. И. Европейский опыт развития смарт-промышленности. Економіка промисловості. 2020. № 2(90). С. 27–53. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/16765 (дата звернення: 24.02.2024).
Нагара М. Б. Прогресивні бізнес-моделі: домінування цінностей Індустрії 5,0. Економіка та суспільство. 2022. Вип. № 45. URL: https://economyandsociety.in.ua/i. (дата звернення: 18.03.2024).
Панченко О.В., Ліснічук О.А., Солодовчук Н.О. Дослідження маркетингової діяльності в процесі розвитку підприємства. Причорноморські економічні студії. 2023. Випуск 80. С. 99–104. URL: http://bses.in.ua/journals/2023/80_2023/18.pdf (дата звернення: 16.05.2024).
Струтинська І., Козбур Г. Основні стимули цифрових трансформацій малого та середнього бізнесу України. Матеріали наукової конференції Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя, Тернопіль, 2019. С. 73–74. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/ (дата звернення: 26.06.2024).
Цифрова трансформація економіки України в умовах війни. НІСД. Січень 2024 року. URL: https://niss.gov.ua/news/ (дата звернення: 16.05.2024).
Юрчак О. Про Індустрію 5.0 – чому це стає актуальним для України. INDUSTRY4UKRAINE. 16 Червня, 2023. URL: https://www.industry4ukraine.net/publications/ (дата звернення: 08.07.2024).
Юхименко П.І., Леоненко П.М. Історія економіки та економічної думки: підручник. Київ : Знання-Прес, 2011. 646 с.
Юхименко П.І., Батажок С.Г., Янович Н.В. Перехід до «зеленої» економіки: світовий досвід та українські реалії. Економіка та управління АПК: Збірник наукових праць. 2023. № 2 (185). С. 29–44.
AVEVA World Digital Now On Demand. October 23-26, 2023. San Francisco: URL: https://www.avevaworld.com (дата звернення: 27.06.2024).
Breque M. Industry 5.0: towards a sustainable, human-centric and resilient European industry / M. Breque, L. De Nul, A. Petridis. European Commission. 2021. URL: https://msu.euramet.org/current_calls/documents/EC_Industry5.0.pdf. (дата звернення: 26.03.2024).
Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe // European Commission. URL: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/ (дата звернення: 07.06.2024).
Industry 5.0: Purpose-Driven Technology Adoption for People and the Planet. Momenta: Website. 2022. URL: https://www.momenta.one/hubfs/Resources/ (дата звернення: 06.07.2024).
Ishchuk S.O. Core Trends in the Development of the Industrial Sector in the Ukrainian Regions. Статистика України. 2019. № 1(84). С. 78–90. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/. (дата звернення: 14.05.2024).
Joel Alves, Tânia M. Lima, Tânia M. Lima. Is Industry 5.0 a Human-Centred Approach? A Systematic Review. Processes 2023, № 11(1), 193. URL: https://www.mdpi.com/2227-9717/11/1/193 (дата звернення: 05.07.2024).
Key lessons from national industry 4.0 policy initiatives in Europe. European Commission: Website. 2017. EC URL: https://ec.europa.eu/growth/toolsdatabases/dem/ (дата звернення: 06.03.2024)
Maija Breque, Lars De Nul, Athanasios Petridis. Industry 5.0. Towards a sustainable, human-centric and resilient European industry. European Union, 2021. 48 p. URL: https://eurocid.mne.gov.pt/sites/.pdf (дата звернення: 18.06.2024)
Waheed, A., Alharthi, M., Khan, S. Z. and Usman, M. (2022). Role of Industry 5.0 in leveraging the Business Performance: Investigating Impact of Shared-Economy on Firms’ Performance with Intervening Role of i5.0 Technologies. SAGE Open, 2022. 12(2). 14 p. DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221094608 (дата звернення: 26.06.2024)
Voitko, S.V., Skorobogatova, N.E. and Konovalova, N.S. (2023). Evolutionary prerequisites for smart city development based on society 5.0, "Economic Bulletin of NTUU "Kyiv Polytechnic Institute", Vol. 26, pp. 31–36. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/ (accessed 12 April 2024).
Honcharuk I.V. (2018). Trends in the development of multilateral markets in the conditions of the fourth industrial revolution, Economic Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy. Zaporizhzhia, Issue 2 (14), pp. 7–10. URL: https://dspace.znu.edu.ua/xmlui/bitstream/ (accessed 25 May 2024).
Grazhevska N., Chygyrinskyi A. (2022). The development of business digital ecosystems as a factor in the post-war recovery of Ukraine's economy. BULLETIN of Taras Shevchenko Kyiv National University. ECONOMY. No. 2 (219). P. 17–24. URL: http://bulletin-econom.univ.kiev.ua (accessed 12 April 2024).
Kvitka, S. (2020). Digital transformations as a modern trend of the periodic cycle of social development. Collection of scientific works of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. Special issue, pp. 131–134. URL: https://ir.nmu.org.ua/jspui/bitstream/ (accessed 29 June 2024)
Knyazev, S. I. (2020). Evropeyskyi opyt razvitiya smart industry. Economy of industry. Vol. 2(90), pp 27-53. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/16765 (accessed 24 February 2024).
Nagara, M. B. (2022). Progressive business models: the dominance of the values of Industry 5.0. Economy and society. Vol. 45. URL: https://economyandsociety.in.ua/ (accessed 18 March 2024).
Panchenko, O.V., Lisnichuk, O.A., and Solodovchuk, N.O. (2023). Research of marketing activities in the process of enterprise development. Black Sea Economic Studies, Issue 80, pp. 99–104. URL: http://bses.in.ua/journals/2023/80_2023/18.pdf (accessed 05 June 2024).
Strutynska, I., and Kozbur, G. (2019). The main incentives for digital transformations of small and medium-sized businesses in Ukraine. Materials of the scientific conference of Ternopil. National Technical University named after Ivan Pulyu, Ternopil, pp. 73–74. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/28144/2 (accessed 26 June 2024).
Digital transformation of the economy of Ukraine in the conditions of war (2024). NISD. January. URL: https://niss.gov.ua/news/ (accessed 16 May 2024).
Yurchak, O. (2023). About Industry 5.0 – why it is becoming relevant for Ukraine. INDUSTRY4 UKRAINE. June 16, URL: https://www.industry4ukraine.net/ (accessed 08 July 2024).
Yukhymenko, P.I. and Leonenko, P.M. (2011). History of economics and economic thought: a textbook. Znannia-Press, Kyiv, 2011.Yukhymenko, P.I. and Leonenko, P.M. (2011). Istoriya ekonomiky ta ekonomichnoyi dumky: pidruchnyk [History of economics and economic thought)]. Kyiv: Znannya-Pres. Ukraine.
Yukhymenko, P.I., Batazhok, S.G. and Yanovych, N.V. (2023). Transition to a "green" economy: world experience and Ukrainian realities, Economy and management of agro-industrial complex: Collection of scientific papers. Vol. 2 (185), Bila Tserkva: BNAU, pp. 29–44.
AVEVA World Digital Now On Demand (2023). October 23-26, San Francisco: URL: https://www.avevaworld.com (accessed 27 June 2024).
Breque, M., Nul D. and Petridis A. (2021) Industry 5.0: towards a sustainable, human-centric and resilient European industry, European Commission. URL: https://msu.euramet.org/current (accessed 26 March 2024).
Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe (2022). European Commission URL: https://research-and-innovation.ec (accessed 07 June 2024).
Industry 5.0: Purpose-Driven Technology Adoption for People and the Planet (2022). Momenta Website. URL: https://www.momenta.one/hubfs/Resources/ (accessed 06 July 2024).
Ishchuk, S. (2019) Core Trends in the Development of the Industrial Sector in the Ukrainian Regions. Statistics of Ukraine, Vol. 1 (84), pp. 78–90. URL: https://su-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/236/212 (accessed 14 May 2024).
Alves, J., Lima, T., Lima, M. (2023) Is Industry 5.0 a Human-Centred Approach? A Systematic Review. Processes № 11(1), 193. URL: https://www.mdpi.com/2227-9717/11/1/193 (accessed 05 July 2024).
Key lessons from national industry 4.0 policy initiatives in Europe (2017). European Commission, Website. EC URL: https://ec.europa.eu/growth/toolsdatabases/ (accessed 06 May 2024).
Breque, M. and Nul, L., (2021) Athanasios Petridis. Industry 5.0. Towards a sustainable, human-centric and resilient European industry. European Union, 48 p. URL: https://eurocid.mne.gov.pt/sites/default/ (accessed 18 June 2024).
Waheed, A., Alharthi, M., Khan, S. and Usman, M. (2022). Role of Industry 5.0 in leveraging the Business Performance: Investigating Impact of Shared-Economy on Firms’ Performance with Intervening Role of i5.0 Technologies. SAGE Open, 12(2). 14 p. DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221094608 (accessed 26 June 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.