MORPHOLOGICAL ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF DISTRIBUTION ACTIVITIES IN UKRAINE: PECULIARITIES FOR TECHNICALLY COMPLEX GOODS

Keywords: distribution, sales, logistics, morphological analysis, technically complex products

Abstract

The article is devoted to the issues of morphological analysis of terminology in the processes of development of distribution activities in Ukraine. The key aspect is the peculiarities of distribution of technically complex goods. In the context of globalization of the economies of different countries, active integration of Ukraine's economy into the European economy in particular, and the global economic space in general, the importance of official importers, distributors of well-known global trademarks, brands, etc. in the domestic markets is steadily increasing. The perfect organization of marketing activities of distributors of well-known world trademarks in the domestic market is of particular relevance, especially for technically complex goods. The article uses morphological analysis for analysis. Based on the analysis of scientific approaches, the article uses the method of morphological analysis to distinguish the interpretation of distribution from macro-, micro-, entrepreneurial, logistics, marketing positions, as well as from the positions of the supplier and the direct distributor. The structure of formation of the distribution system for technically complex goods is proposed. The distribution of technically complex goods should be considered as a science of material flow management, as a branch of economic science, or as a practical activity. The diverse approaches are explained by the different positions from which this category is considered: the positions of a marketer, a manager for planning and production management, a specialist in transportation and forwarding of goods, etc. The formation of a distribution system for technically complex goods should be approached in a comprehensive manner, since consumer attitudes toward the brand will be determined by the impressions of communication with selected distributors. Distribution of technically complex goods should be considered as a whole science of material flow management and as a practical activity. Its main goal should be to maximize convenience, accessibility, customer service, cost reduction, supply chain optimization, etc.

References

Гайванович Н.В. Система дистрибуції: сутність, структура та види формалізації відносин. Підприємництво і торгівля. 2017. № 21. С. 106–110.

Герасимяк Н.В. Холістичний маркетинг як нова парадигма розвитку маркетингу. Ефективна економіка. 2012. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1280

Даниленко І. Основні шляхи розвитку сучасної дистрибуції. logist.fm. 2021. URL: https://logist.fm/publications/osnovni-shlyahi-rozvitku-suchasnoyi-distribuciyi

Дибчук Л.В., Пчелянська Г.О. Маркетингового-логістична модель дистрибуції на продовольчому ринку. Проблеми економіки. 2019. № 3. C. 54–60.

Дибчук Л.В. Формування інтегрованої системи дистрибуції товарів і послуг. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 6 (1). С. 85–89.

Економічний енциклопедичний словник: у 2–х т. Т.1. Мочерний С.В., Ларіна Я.С., Устенко О.А., Юрій С.І. Львів: Світ, 2005. 616 с.

Жуков С.А. Дистрибуція та координація каналів розподілу з елементами маркетинг-міксу. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна. 2019. № 2 (21). С. 48–56.

Завербний А.С., Залізна Л.В., Жук О.О. Інформаційне забезпечення системи управління експортно-імпортною діяльністю на засадах функціонального підходу. Економіка та суспільство. 2024. № 62. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4039

Завербний А.С. Збутова діяльність як складова частина комунікаційної політики промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 4. С. 318–321.

Костишина А.І. Теоретичні основи сутності системи дистрибуції в сучасних умовах. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. № 3 (23). С. 399–403.

Котлер Ф. Маркетинг від А до Я. 80 концепцій, які варто знати кожному менеджеру, пер. з англ. Сіпігін О. Київ : Альпіна Паблішер, 2021. 251 с.

Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. Маркетинговий менеджмент: Підручник. Київ : Видавництво «Хімджест», 2008. 720 с.

Крикавський Є.В., Косар Н.С., Чубала А.А. Маркетингова політика розподілу: навч. посібник. Львів : В-во Львівської політехніки, 2009. 232 с.

Лабурцева О.І., Яцишина Л.К. Маркетингові засади організації дистрибуції та сервісу. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 6. T. 2. C. 73–79.

Ліпич Л., Хілуха О., Кушнір М., Волинець І. Логістика дистрибуції як інструмент підвищення ефективності підприємницької діяльності. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2023. Том 2. № 34. С. 113–123.

Лозинський В.Т., Міщук І.П. Формування сучасних систем дистрибуції товарів: проблеми теорії і практики. Логістика: зб. наук. пр. Львів : В-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка». 2010. № 690. С. 95–103.

Маркович В.В. Соціально-економічна ефективність транскордонного співробітництва України в умовах європейської інтеграції. дис… канд. екон. наук: 08.00.02. Львів, 2017. 211 с.

Пилипчук В.П., Данніков О.В. Управління продажем: навч. посібник. Київ : КНЕУ, 2011. 627 с.

Савич О.П. Удосконалення системи продажу автомобілів на глобальному ринку. Технологічний аудит и резерви виробництва. 2015. № 5/5(25). С. 36–40.

Сафоненко А. Сервісне обслуговування у системі формування лояльності споживача. Маркетинг в Україні. 2009. № 1. С. 15–18.

Чухрай Н.І., Гірна О.Б. Формування ланцюгів поставок: питання теорії і практики : монографія. Львів : Інтелект-Захід, 2007. 231 с.

Czubala A. Dystrybucja produktów. Wydanie II zmienione. Warszawa: Polskie Wydaw-nictwo Ekonomiczne, 2001. 248 s.

Beichert M., Bayerl A., Goldenberg J., Lanz A. Revenue Generation Through Influencer Marketing. Journal of Marketing. 2024. Vol. 88 (4), pp. 40–63. URL: https://journals.sagepub.com/home/JMX

Haivanovych, N.V. (2017). Systema dystrybutsii: sutnist, struktura ta vydy formalizatsii vidnosyn [Distribution system: essence, structure and types of formalization of relations]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, 21, рр. 106–110. (in Ukrainian)

Herasymiak, N.V. (2012). Kholistychnyi marketynh yak nova paradyhma rozvytku marketynhu [Holistic marketing as a new paradigm of marketing development]. Efektyvna ekonomika. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1280

Danylenko, I. (2021). Osnovni shliakhy rozvytku suchasnoi dystrybutsii [The main ways of modern distribution development]. logist.fm. Available at: https://logist.fm/publications/osnovni-shlyahi-rozvitku-suchasnoyi-distribuciyi

Dybchuk, L.V., Pchelianska, H.O. (2019). Marketynhovoho-lohistychna model dystrybutsii na prodovolchomu rynku [Marketing and logistics model of distribution in the food market]. Problemy ekonomiky. 3. рр. 54–60. (in Ukrainian)

Dybchuk, L.V. (2017). Formuvannia intehrovanoi systemy dystrybutsii tovariv i posluh [Creating an integrated distribution system for goods and services]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 6 (1). рр. 85–89. (in Ukrainian)

Ekonomichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Economic encyclopedic dictionary]. T.1. Mochernyi, S.V., Larina, Ya.S., Ustenko, O.A., Yurii, S.I. (2005). Lviv: Svit. 616 с. (in Ukrainian)

Zhukov, S.A. (2019). Dystrybutsiia ta koordynatsiia kanaliv rozpodilu z elementamy marketynh-miksu [Distribution and coordination of distribution channels with elements of the marketing mix]. Naukovi pratsi DonNTU. Seriia: ekonomichna. 2 (21). рр. 48–56. (in Ukrainian)

Zaverbnyi, A.S., Zalizna, L.V., Zhuk, O.O. (2024). Informatsiine zabezpechennia systemy upravlinnia eksportno-importnoiu diialnistiu na zasadakh funktsionalnoho pidkhodu [Information support of the export-import activity management system based on the functional approach]. Ekonomika ta suspilstvo. 62. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4039

Zaverbnyi, A.S. (2018). Zbutova diialnist yak skladova chastyna komunikatsiinoi polityky promyslovoho pidpryiemstva [Sales activity as a component of the communication policy of an industrial enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 4. рр. 318–321. (in Ukrainian)

Kostyshyna, A.I. (2016). Teoretychni osnovy sutnosti systemy dystrybutsii v suchasnykh umovakh [Theoretical foundations of the essence of the distribution system in modern conditions]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. 3 (23) рр. 399–403.

Kotler, F. (2021). Marketynh vid A do Ya. 80 kontseptsii, yaki varto znaty kozhnomu menedzheru [Marketing from A to Z. 80 concepts that every manager should know], per. z anhl. Sipihin O. Kyiv: Alpina Pablisher. 251 p. (in Ukrainian)

Kotler, F., Keller, K.L., Pavlenko, A.F. (2008). Marketynhovyi menedzhment: Pidruchnyk [Marketing management: Textbook]. Kyiv: Vydavnytstvo «Khimdzhest». 720 p. (in Ukrainian)

Krykavskyi, Ye.V., Kosar, N.S., Chubala, A.A. (2009). Marketynhova polityka rozpodilu: navch. posibnyk [Marketing policy of distribution: a textbook]. Lviv: V-vo Lvivskoi politekhniky. 232 p. (in Ukrainian)

Laburtseva, O.I., Yatsyshyna, L.K. (2011). Marketynhovi zasady orhanizatsii dystrybutsii ta servisu [Marketing principles of distribution and service organization]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 6. T. 2. pp. 73–79. (in Ukrainian)

Lipych, L., Khilukha, O., Kushnir, M., Volynets, I. (2023). Lohistyka dystrybutsii yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti pidpryiemnytskoi diialnosti. [Distribution logistics as a tool for improving the efficiency of entrepreneurial activity]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. 2. 34. pp. 113–123. (in Ukrainian)

Lozynskyi, V.T., Mishchuk, I.P. (2010). Formuvannia suchasnykh system dystrybutsii tovariv: problemy teorii i praktyky [Formation of modern systems of distribution of goods: problems of theory and practice]. Lohistyka. Lviv: V-vo Nats. un-tu Lvivska politekhnika. 690. рр. 95–103. (in Ukrainian)

Markovych, V.V. (2017). Sotsialno-ekonomichna efektyvnist transkordonnoho spivrobitnytstva Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Socio-economic efficiency of cross-border cooperation of Ukraine in the conditions of European integration]. dys… kand. ekon. nauk: 08.00.02. Lviv. 211 р.

Pylypchuk, V.P., Dannikov, O.V. (2011). Upravlinnia prodazhem: navch. posibnyk [Sales management: a textbook]. Kyiv: KNEU. 627 р. (in Ukrainian)

Savych, O.P. (2015). Udoskonalennia systemy prodazhu avtomobiliv na hlobalnomu rynku [Improving the system of car sales on the global market]. Tekhnolohichnyi audyt y rezervy vyrobnytstva. 5/5. рр. 36–40. (in Ukrainian)

Safonenko, A. (2009). Servisne obsluhovuvannia u systemi formuvannia loialnosti spozhyvacha [Service in the system of formation of consumer loyalty]. Marketynh v Ukraini. 1. рр. 15–18. (in Ukrainian)

Chukhrai, N.I., Hirna, O.B. (2007). Formuvannia lantsiuhiv postavok: pytannia teorii i praktyky: monohrafiia [Formation of supply chains: issues of theory and practice: monograph]. Lviv: Intelekt-Zakhid. 231 р. (in Ukrainian)

Czubala A. (2001). Dystrybucja produktów. Wydanie II zmienione. Warszawa: Polskie Wydaw-nictwo Ekonomiczne, 248 s.

Beichert M., Bayerl A., Goldenberg J., Lanz A. (2024). Revenue Generation Through Influencer Marketing. Journal of Marketing. 88 (4). pp. 40–63. Available at: https://journals.sagepub.com/home/JMX

Article views: 5
PDF Downloads: 7
Published
2024-10-28
How to Cite
Brecko, Y. (2024). MORPHOLOGICAL ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF DISTRIBUTION ACTIVITIES IN UKRAINE: PECULIARITIES FOR TECHNICALLY COMPLEX GOODS. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-36
Section
MANAGEMENT