THE INFLUENCE OF DESIGN ON THE COMPETITIVENESS OF HOTELS AND TOURIST AND RECREATION COMPLEXES IN THE CONTEXT OF MARKETING STRATEGIES

Keywords: design, hotel, tourist and recreational complex, competitiveness, marketing strategies, tourists, visitors

Abstract

The article examines the role of designing hotel and tourist-recreational complexes in increasing their competitiveness, in particular through the influence on marketing strategies. In today’s hospitality industry, design is a powerful tool for attracting customers and ensuring their loyalty. The uniqueness, aesthetics and thoughtfulness of the interior allow the accommodation facility to stand out from the competition and satisfy the needs of the modern consumer, for whom products are not only high-quality service, but also a comfortable atmosphere. Thanks to thoughtful design, hotel and tourist-recreation complexes are able to influence the emotional state of guests and form positive associations, which contributes to repeated visits and recommendations. An increase in the number of visits to an accommodation facility thanks to the design has a positive effect on its economic condition.

References

Tretiak, Yu. V., Kuznetsova, I. O., & Syvodid, M. M. (2017). Osoblyvosti formuvannia interieriv apartamentiv hoteliv za dopomohoiu kolorystychnykh zasobiv [Features of interior design of hotel apartments using coloristic tools]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (48), 457–464. (in Ukrainian)

Tymchuk, S., & Neshchadym, L. (2022). Analiz vplyvu dyzainu hotelnykh ta turystychno-rekreatsiinykh kompleksiv na ekonomichnu efektyvnist pidpryiemstv sfery obsluhovuvannia turystiv [Analysis of the impact of design on the economic efficiency of hotel and tourism-recreation complexes in the hospitality industry]. Upravlinnia rozvytkom sfery hostynnosti: rehionalnyi aspekt : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, Chernivtsi, 95–99. Available at: https://lib.udau.edu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/7836fb2f-9403-4ce8-89fb-5dda619c4d54/content (in Ukrainian)

Dranytskyi, Yu. (2015). Dyzain interieriv suchasnykh hotelnykh kompleksiv Ukrainy: kontseptualni pidkhody do proektuvannia [Interior design of modern hotel complexes in Ukraine: Conceptual approaches to design]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, (26), 180–187. Available at: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/26/21.pdf (in Ukrainian)

Wittmann-Wurzer, A. J., & Zech, N. (2019). What are the determinants of European hotel room design 2030? Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 11(2), 155–165. DOI: https://doi.org/10.1108/WHATT-11-2018-0076

Zubiaga, M., Sopelana, A., Gandini, A., Aliaga, H. M., & Kalvet, T. (2024). Sustainable cultural tourism: Proposal for a comparative indicator-based framework in European destinations. Sustainability, 16. DOI: https://doi.org/10.3390/su16052062

Tarasova, K., Kononenko, H., & Yantovska, O. (2022). Osoblyvosti zastosuvannia koloru ta svitla v arkhitekturi ta dyzaini, yikh vplyv na liudynu [Features of color and light application in architecture and design and their impact on humans]. International Science Journal of Engineering & Agriculture, 1(5), 23–30. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjea.20220105.04 (in Ukrainian)

Adamenko, S., Ralko, M., Bulatov, V., & Semenenko, A. (2020). Vplyv dyzainu ofisnoho interieru na psykholohichnyi stan pratsivnykiv [Impact of office interior design on employees psychological state]. Tekhnichna estetyka i dyzain, (17), 58–73. DOI: https://doi.org/10.32347/2221-9293.2020.17.58-73 (in Ukrainian)

Drukarnia. (n.d.). Psykholohiia v dyzaini [Psychology in design]. Available at: https://drukarnia.com.ua/articles/psikhologiya-v-dizaini-inzb3 (in Ukrainian)

Bazeliuk, N. L. (2019). Forma yak zasib stvorennia khudozhnoho obrazu v art-dyzaini [Form as a means of creating an artistic image in art design]. Art and Design, (3), 40–47. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.3.4 (in Ukrainian)

Pylypchuk, O. D., & Hora, A. S. (2023). Sposoby peredachi vplyvu artobiektiv na emotsii ta nastroi liudei v interieri [Methods of transmitting the impact of art objects on peoples emotions and moods in the interior]. Kulturno-mystetske seredovyshche: tvorchist ta tekhnolohii : materialy XV Vseukr. nauk.-prakt. konf., Kyiv, 112–113. Available at: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/Akademiia/Vydannia/konferentsii/Zbirka_tez_19_10_23.pdf#page=112 (in Ukrainian)

Третьяк Ю.В., Кузнецова І.О., Сиводід М.М. Особливості формування інтер’єрів апартаментів готелів за допомогою колористичних засобів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. Випуск 48. С. 457–464.

Тимчук С., Нещадим Л. Аналіз впливу дизайну готельних та туристичнорекреаційних комплексів на економічну ефективність підприємств сфери обслуговування туристів. Управління розвитком сфери гостинності: регіональний аспект : матеріали Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції, м. Чернівці, 5 травня 2022 р. Чернівці : Технодрук, 2022. С. 95–99. URL: https://lib.udau.edu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/7836fb2f-9403-4ce8-89fb-5dda619c4d54/content

Драницький Ю. Дизайн інтер’єрів сучасних готельних комплексів України: концептуальні підходи до проектування. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. № 26. С. 180–187. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/26/21.pdf

Wittmann-Wurzer AJ, Zech N. What are the determinants of European hotel room design 2030?. Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2019. Vol. 11 № 2. P. 155–165. DOI: https://doi.org/10.1108/WHATT-11-2018-0076

Zubiaga M., Sopelana A., Gandini A., Aliaga H. M., Kalvet T., Sustainable cultural tourism: proposal for a comparative indicator-based framework in European destinations. Sustainability. 2024. № 16. DOI: https://doi.org/10.3390/su16052062

Тарасова К., Кононенко Г., Янтовська О. (2022). Особливості застосування кольору та світла в архітектурі та дизайні, їх вплив на людину. International Science Journal of Engineering & Agriculture. 2022. № 1(5). С. 23–30. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjea.20220105.04

Адаменко С., Ралко М., Булатов В., Семененко А. Вплив дизайну офісного інтер’єру на психологічний стан працівників. Технічна естетика і дизайн. 2020. № 17. С. 58–73. DOI: https://doi.org/10.32347/2221-9293.2020.17.58-73

Друкарня. Психологія в дизайні. URL: https://drukarnia.com.ua/articles/psikhologiya-v-dizaini-inzb3

Базелюк Н. Л. Форма як засіб створення художнього образу в арт-дизайні. Art and Design. 2019. Вип. № 3. С. 40–47. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.3.4

Пилипчук О. Д., Гора А. С. Способи передачі впливу артоб’єктів на емоції та настрій людей в інтер’єрі. Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології : матеріали XV Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 19 жовтня 2023 р.). Київ : НАКККіМ, 2023. С. 112–113. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/Akademiia/Vydannia/konferentsii/Zbirka_tez_19_10_23.pdf#page=112

Article views: 11
PDF Downloads: 4
Published
2024-10-28
How to Cite
Barvinok, N. (2024). THE INFLUENCE OF DESIGN ON THE COMPETITIVENESS OF HOTELS AND TOURIST AND RECREATION COMPLEXES IN THE CONTEXT OF MARKETING STRATEGIES. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-4
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS