INNOVATIVE FACTORS OF BRAND MARKETING GROWTH AND DECLINE: AN ANALYTICAL REVIEW

Keywords: branding, marketing, innovation, brand development, brand decline, brand life cycle

Abstract

In the article an in-depth analysis of the main factors that influence the development and decline of brands in the conditions of the modern, rapidly changing market is carried out. In particular, the influence of global and local trends on the competitiveness of brands, such as economic fluctuations, globalization, technological innovations, as well as changes in consumer behavior, is considered. Special attention is paid to external factors, including the development of digital technologies, automation of marketing processes, artificial intelligence, big data analytics and social networks, which significantly affect the construction of communications with consumers and management of brand capital. The work also focuses on internal factors, such as the effectiveness of management strategies, investments in brand development, product and service quality, marketing positioning, and innovative management approaches. The role of social responsibility, sustainable development and environmental trends, which increasingly influence the image of brands and their perception by consumers, is separately investigated. The article offers practical examples of successful brands that, thanks to timely adaptation to new market conditions, were able not only to maintain their positions, but also to significantly increase their market share thanks to innovative scaling strategies. Examples of brands that failed due to insufficient flexibility or management errors in crisis conditions are also analyzed. The findings of the study show that for the sustainable growth of brands, it is necessary to constantly monitor market trends, actively implement innovations, invest in brand development and effectively manage brand equity. Ignoring these factors can lead to the loss of competitive advantages and even to the complete decline of the brand. The article is a valuable resource for brand management professionals, marketers and researchers looking for modern approaches to maintaining and developing brands in the face of innovative changes.

References

Салюк А. П., Холодний Г. О. Формування бренда підприємства: фактори впливу та особливості. Бізнесінформ. 2018. № 9. С. 265–271.

Богоявленський О. В., Гриб С. В., Шеховцов С. С. Формування бренду промислового підприємства, орієнтованого на зовнішньоекономічну діяльність. Інфраструктура ринку. 2019. № 32. С. 75–81.

Заінчковська М. М., Корогодова О. О. Вплив транснаціональних компаній на розвиток емерджентних економік (на прикладі Республіки Корея). Підприємництво та інновації. 2019. № 8. С. 34–39.

Formisano M., Pauwels K., Zarantonello L. A broader view on brands’ growth and decline. International Journal of Market Research. 2019. № 62 (2).

Trinh G. T., Anesbury Z. W. An Investigation of Variation in Brand Growth and Decline across Categories. International Journal of Market Research. 2015. № 57(3). Pp. 347–356.

Chernatony L., Malcolm McDonald M., Wallace E. Creating Powerful Brands, Fourth edition. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann, 2011. 483 p.

Chukurna O.P. Brand positioning strategy on the basis of quality perception: different markets B2B and B2C. Економіка: реалії часу. 2017. № 1 (29). С. 135–142.

Микитюк П. П. Інноваційний менеджмент: підруч. Тернопіль : Екон. думка ТНЕУ, 2019. 518 с.

Муллер М. В., Муллер М. О. Брендинг як інструмент стратегічного маркетингового управління: теорія та практика. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/2863/1/Стаття%20брендинг%20Муллер.pdf

Лопушинська О. В. Сутність і напрями розвитку підприємства: теоретичний аспект. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2017. № 5 (84). С. 87–92.

Ястремська О. М., Тімонін К. О. Бренд підприємства як важливий економічний ресурс: процес формування. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2012. № 5. С. 195–202.

Брадулов П. О. Засоби маркетингових комунікацій на основі інтернет-маркетингу. URL: https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/49-dev-yatnadtsyata-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/439-zasobi-marketingovikh-komunikatsij-na-osnovi-internet-marketingu

Кудренко Н. В., Редзюк Т. Ю., Муравська Т. М. Обґрунтування цінової політики підприємства. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 210–214.

Звіт незалежного аудитора учасникам ТОВ «Нова Пошта». 2023. URL: https://static.novaposhta.ua/sitecard/misc/doc/Фінансова%20звітність%202023.pdf

Звіт незалежного аудитора учасникам ТОВ «Нова Пошта». 2021. URL: https://static.novaposhta.ua/sitecard/misc/doc/Фінансова%20звітність%202021.pdf

Історія популярності та занепаду компанії Nokia. URL: https://itech.co.ua/novyny/istoriia-populiarnosti-ta-zanepadu-kompanii-nokia/

Saliuk A. P. & Kholodnyi H. O. (2018). Formuvannia brenda pidpryiemstva: faktory vplyvu ta osoblyvosti [Formation of an enterprise brand: factors of influence and features]. Biznesinform – Businessinform, vol. 9, pp. 265–271.

Bohoiavlenskyi O. V., Hryb S. V. & Shekhovtsov S. S. (2019). Formuvannia brendu promyslovoho pidpryiemstva, oriientovanoho na zovnishnoekonomichnu diialnist [Building the brand of an industrial enterprise focused on foreign economic activity]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, vol. 32, pp. 75–81.

Zainchkovska M. M. & Korohodova O. O. (2019). Vplyv transnatsionalnykh kompanii na rozvytok emerdzhentnykh ekonomik (na prykladi Respubliky Koreia) [The Impact of Transnational Companies on the Development of Emerging Economies (on the Example of the Republic of Korea)]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii – Entrepreneurship and innovation, vol. 8, pp. 34–39.

Formisano M., Pauwels K. & Zarantonello L. (2019). A broader view on brands growth and decline. International Journal of Market Research, vol. 62 (2).

Trinh G. T. & Anesbury Z. W. (2015). An Investigation of Variation in Brand Growth and Decline across Categories. International Journal of Market Research, vol. 57(3), pp. 347–356.

Chernatony L., Malcolm McDonald M. & Wallace E. (2011). Creating Powerful Brands, Fourth edition. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann.

Chukurna O.P. (2017). Brand positioning strategy on the basis of quality perception: different markets B2B and B2C. Ekonomika: realii chasu – Economy: the realities of the times, vol. 1 (29), pp. 135–142.

Mykytiuk P. P. (2019). Innovatsiinyi menedzhment: pidruch. [Innovative management: a textbook]. Ternopil: Ekon. dumka TNEU.

Muller M. V. & Muller M. O. (2017). Brendynh yak instrument statehichnoho marketynhovoho upravlinnia: teoriia ta praktyka [Branding as a tool for strategic marketing management: theory and practice]. Available at: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/2863/1/Stattia%20brendynh%20Muller.pdf

Lopushynska O. V. (2017). Sutnist i napriamy rozvytku pidpryiemstva: teoretychnyi aspekt [Essence and directions of enterprise development: theoretical aspect]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade, vol. 5 (84), pp. 87–92.

Iastremska O. M. & Timonin K. O. (2012). Brend pidpryiemstva yak vazhlyvyi ekonomichnyi resurs: protses formuvannia [Enterprise brand as an important economic resource: the process of formation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia – Bulletin of the National University of Water and Environmental Engineering, vol. 5, pp. 195–202.

Bradulov P. O. (2019). Zasoby marketynhovykh komunikatsii na osnovi internet-marketynhu [Marketing communications tools based on Internet marketing]. Available at: https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/49-dev-yatnadtsyata-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/439-zasobi-marketingovikh-komunikatsij-na-osnovi-internet-marketingu

Kudrenko N. V., Redziuk T. Yu. & Muravska T. M. (2017). Obgruntuvannia tsinovoi polityky pidpryiemstva [Justification of the companys pricing policy]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, vol. 13, pp. 210–214.

Zvit nezalezhnoho audytora. (2023). Zvit nezalezhnoho audytora uchasnykam TOV «Nova Poshta». 2023 [Report of the independent auditor to the shareholders of Nova Poshta LLC. 2023]. Available at: https://static.novaposhta.ua/sitecard/misc/doc/Finansova%20zvitnist%202023.pdf

Zvit nezalezhnoho audytora. (2021). Zvit nezalezhnoho audytora uchasnykam TOV «Nova Poshta» [Report of the independent auditor to the shareholders of Nova Poshta LLC]. 2021. Available at: https://static.novaposhta.ua/sitecard/misc/doc/Finansova%20zvitnist%202021.pdf

ITech. (2023). Istoriia populiarnosti ta zanepadu kompanii Nokia [The story of Nokias rise and fall]. Available at: https://itech.co.ua/novyny/istoriia-populiarnosti-ta-zanepadu-kompanii-nokia/

Article views: 2
PDF Downloads: 0
Published
2024-09-30
How to Cite
Ishchenko, M., Adamovska, V., & Porosla, P. (2024). INNOVATIVE FACTORS OF BRAND MARKETING GROWTH AND DECLINE: AN ANALYTICAL REVIEW. Economy and Society, (67). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-63
Section
MARKETING