FORMATION OF THE MARKETING MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE

Keywords: marketing management, marketing handling, the system of marketing management, marketing, management

Abstract

In modern terms of aggressive competition, it is almost impossible to carry out effective economic activity without a competent construction of the marketing management system. Reducing trade barriers around the world creates favorable conditions for increasing product diversity, giving consumers more choice. In such conditions, marketing becomes a necessary part of the enterprise activity, able to meet the demand for products on the market. The purpose of the article is a thorough analysis of the theoretical aspects of marketing activities and improve marketing model of system management. Methods of induction and deduction, logical, comparative, system analysis were used in the process of writing the article. The article is devoted to the theoretical aspects of the formation of the marketing management system of the enterprise, among which special attention was paid to the principles of marketing management. In the course of the research the analysis of modern tendencies of management of marketing activity of the enterprise was carried out. The result of the study was the development of an improved model of formation of the marketing management system of the enterprise, which was depicted schematically, which allowed to demonstrate the need for an integrated approach to this process. In addition to the principles of marketing management, approaches to marketing management and marketing management functions were also considered in more detail. Also, attention was focused on the importance of analysis both in the process of forming a marketing management system and for further effective work of the already formed system, and adjusting its work. It was concluded that to ensure the sustainable and effective functioning of marketing in the enterprise it is necessary to form and use a perfect model of marketing management. Forming a perfect system of enterprise marketing management is a complex process that needs to be comprehensive, consistent with the principles of marketing, and provide the ability to perform marketing functions.

References

Шульга Л.В., Терещенко І.О., Горілей В.Ю. Система маркетингового менеджменту підприємства. Агросвіт. 2019. №18. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/18_2019/10.pdf

Курбацька Л. М. Маркетинг в системі управління підприємством. Ефективна економіка. 2013. № 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_5_84

Коноплянникова М.А Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. №17. С 332-336. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf

Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія. Видавництво ФОП Вишемирський В. С., 2018. 516 с. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15760/Kovshova_Marketynhovyi_menedzhment_teoriia_metodolohiia_praktyka.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Морохова В.О. Маркетинговий менеджмент. Луцьк : Бізнес, 2010. URL: http://elib.lutsk-ntu.com.ua/book/fb/mm/2011/11-80/Lection/Ch_1.htm

Маркетинговий менеджмент : навч. посібник. За ред. Штефанича Д. А. Тернопіль : Економічна думка, 2015. 241 с.

Самокиша А.М. Управління діяльністю підприємства через організацію маркетингового менеджменту. Наука у контексті сучасних глобалізаційних процесів. Том 8. Полтава, 2017. С. 13–14.

Ковшова І.О. Організація маркетингового менеджменту на підприємстві. Економіка і суспільство. Мукачівський державний університет. 2017. №11. С. 244–249. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/11_ukr/41.pdf

Краус К.М. Управління маркетингом малого торговельного бізнесу: концепції, організація, домінанти розвитку : [монографія]. Полтава : Дивосвіт, 2013. 163 с.

Сидорук Ю.А. Маркетинговий менеджмент на підприємстві: теоретичні засади. Ефективна економіка. 2013. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2485

Швагірева В., Донець А., Неумоіна К. Маркетинговий метод підвищення конкурентоспроможності підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2014. № 8. С. 209–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nv_2014_8_23

Shulha L.V., Tereshchenko I.O., Horilei V.Yu. (2019) Systema marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstva [The system of marketing management of the enterprise]. Ahrosvit. №18. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/18_2019/10.pdf

Kurbatska L.M. (2013) Marketynh v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Marketing in the enterprise management system]. Efficient economy. № 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_5_84

Konopliannykova M.A (2017) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu: poniattia, pryntsypy, pidkhody [Marketing management: concepts, principles, approaches]. Global and national economic problems. №17. S. 332–336. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf

Kovshova I.O. (2018) Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia [Marketing management: theory, methodology, practice: monograph]. FOP Vyshemirsky V.S Publishing House. 516 p. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15760/Kovshova_Marketynhovyi_menedzhment_teoriia_metodolohiia_praktyka.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Morokhova V.O. (2010) Marketynhovyi menedzhment [Marketing Management]. Lutsk. Business. URL: http://elib.lutsk-ntu.com.ua/book/fb/mm/2011/11-80/Lection/Ch_1.htm

Marketynhovyi menedzhment. Navch. Posibnyk [Marketing management. Teaching. Manual]. Za red. Shtefanycha D.A. Ternopil: Economic Thought, 2015. 241 p.

Samokysha A.M. (2017) Upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva cherez orhanizatsiiu marketynhovoho menedzhmentu [Management of the enterprise through the organization of marketing management]. Science in the context of modern globalization processes. Tom 8. Poltava, pp. 13–14.

Kovshova I.O. (2017) Orhanizatsiia marketynhovoho menedzhmentu na pidpryiemstvi [Organization of marketing management at the enterprise]. Economy and society. № 11. S. 244–249. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/11_ukr/41.pdf

Kraus K.M. (2013) Upravlinnia marketynhom maloho torhovelnoho biznesu: kontseptsii, orhanizatsiia, dominanty rozvytku [Marketing management of small trade business: concepts, organization, dominants of development]. Poltava: Dyvosvit, 163 p.

Sydoruk Yu.A. (2013) Marketynhovyi menedzhment na pidpryiemstvi: teoretychni zasady [Marketing management in the enterprise: theoretical principles]. Efficient economy. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2485

Shvahireva V., Donets A., Neumoina K. (2014) Marketynhovyi metod pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Marketing method of increasing the competitiveness of the enterprise]. Scientific Bulletin of Odessa National Economic University. № 8. Pp. 209–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nv_2014_8_23

Article views: 339
PDF Downloads: 424
Published
2021-05-25
How to Cite
Kravchenko, O., Kravchenko, O., & Shuba, A. (2021). FORMATION OF THE MARKETING MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (27). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-27-36
Section
MANAGEMENT