ORGANIZATION OF MANAGEMENT ACCOUNTING OF COSTS FOR MARKETING COMMUNICATIONS IN HORTICULTURE ENTERPRISES
Abstract
The publication highlights current issues of management accounting of costs for marketing communications in horticulture. Research was conducted taking into account the activities of horticultural enterprises in conditions of uncertainty and martial law. We identified the need for the formation of sustainable strategies for the development of horticulture enterprises, since the trends of their development and access to foreign markets are obvious. At the same time, it is determined that a big role in the growth of the gardening business belongs to marketing communications. Marketing communications are considered at the local level, that is, at the enterprise level. A number of scientific publications by scientists were analyzed and a classification of various approaches to the category apparatus, definitions and concepts of "marketing communications" was carried out. New approaches to the classification of costs for marketing communications in horticulture, taking into account innovative technologies, are proposed. New methods of estimating costs for marketing communications in horticulture in terms of operational and strategic purposes are described. Such methods will make it possible to determine the effectiveness of the implementation of innovative methods of marketing communications in real time and for the long term. The system of accounting accounts has been improved to reflect the costs of marketing communications, taking into account their operational and strategic purpose. The proposed system of accounts will allow the accumulation of information for local analysis at the level of operational activity, as well as for the formation of new strategies for the development of horticulture enterprises. New approaches to the methods of distribution of marketing communication costs by responsibility centers will allow to analyze the performance of middle-level managers for the purposes of managing enterprises in the industry. New directions and perspectives of research on management accounting of costs for marketing communications in the field of horticulture are outlined.
References
Банасько Т.М. Проблемні питання бухгалтерського обліку маркетингових витрат. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Економіка і менеджмент. 2015. № 12. С. 239–242.
Бахарєва Я.В. Облік, оподаткування та аналіз при здійсненні операцій, що пов’язані з маркетинговою діяльністю підприємств. URL: https://magazine.faaf.org.ua/oblik-opodatkuvannya-ta-analiz-pri-zdiysnenni-operaciy-scho-pov-yazani-z-marketingovoyu-diyalnistyu-pidpriemstv.html (дата звернення: 10.05.2024).
Бахчиванжи, Л. Напрями удосконалення маркетингового менеджменту агропромислових підприємств. Економіка та суспільство, 2020. (22). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-89
Васильченко Л.С. Сутність та сучасні тенденції розвитку маркетингових комунікацій підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2019. Випуск 48-2. С. 27–30. http://bses.in.ua/journals/2019/48_2_2019/6.pdf
Гречаник, О., Хлєбнікова, Т., & Темченко, О. Digital-маркетинг як інструмент антикризового розвитку підприємств. 2022. Економіка та суспільство.№ 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78
Засадний Б.А., Башкін І.Е. Особливості та шляхи удосконалення обліку витрат на маркетингову діяльність. Молодий вчений. 2019. № 3 (2).
С. 428–431. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-9
Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій № 291 від 30 лист. 1999 р. Верховна Рада України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99
Левків Г., Мельник Н., & Куп’як Н. Маркетинг менеджмент для агропромислових підприємств в контексті виходу на міжнародні ринки: загрози нового часу. 2024. Економіка та суспільство. №61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-15
Лукан О.М. Облік і аналіз витрат маркетингової діяльності. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.09. Житомир, 2017. 261 с.
Макаренко Н., & Онопрієнко І. Статистичні методи в маркетинговому аудиті та контролі аграрного підприємства. Економіка та суспільство. 2022. №43. DOI:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-19
Маркетингові послуги: податковий та бухгалтерський облік
URL: https://buh.ligazakon.net/analitycs/166213_marketingov-poslugi-podatkoviy-ta-bukhgalterskiy-oblk (дата звернення: 12.05.2024)
Обіход, С., Матвеєв, М., & Бойко, В. Digital-маркетинг в умовах цифровізації сучасних бізнес-процесів. Економіка та суспільство. 2023. №50. DOI:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-76
Правдюк Н.Л. Облікове забезпечення управління маркетинговою стратегією підприємства. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2019. № 2. С. 100–115.
Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями). URL : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
Сичова О., Осипенко Н., & Петрішина Т. Цифровий маркетинг як інструмент сталого розвитку бізнесу. 2023. Економіка та суспільство. №50. DOI:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-32
Узагальнююча податкова консультація щодо віднесення витрат на оплату маркетингових та рекламних послуг до складу витрат, затверджена наказом ДПСУ від 15.02.2012 р. № 123
Lizbetinova, L., Starchon, P., Lorincova, S., Weberova, D., & Prusa, P. (2019). Application of cluster analysis in marketing communications in small and medium-sized enterprises: An empirical study in the Slovak Republic. Sustainability, 11(8), 2302 [in English]
Banasko T.M. (2015) Problemni pytannia bukhhalterskoho obliku marketynhovykh vytrat [Problematic issues of accounting of marketing expenses]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Ekonomika i menedzhment. no.12. pp. 239–242.
Bakharieva Ya.V. Oblik, opodatkuvannia ta analiz pry zdiisnenni operatsii, shcho poviazani z marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstv [Accounting, taxation and analysis when carrying out operations related to the marketing activities of enterprises]. Available at: https://magazine.faaf.org.ua/oblik-opodatkuvannya-ta-analiz-pri-zdiysnenni-operaciy-scho-pov-yazani-z-marketingovoyu-diyalnistyu-pidpriemstv.html (accessed 10.05.2024).
Bakhchyvanzhy L. (2020). Napriamy udoskonalennia marketynhovoho menedzhmentu ahropromyslovykh pidpryiemstv [Directions for improving the marketing management of agro-industrial enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-89
Vasylchenko L.S. (2019) Sutnist ta suchasni tendentsii rozvytku marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva [The essence and modern trends in the development of marketing communications of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. vol. 48-2. pp. 27–30. Available at: http://bses.in.ua/journals/2019/48_2_2019/6.pdf
Hrechanyk O., Khliebnikova T., & Temchenko O. (2022) Digital-marketynh yak instrument antykryzovoho rozvytku pidpryiemstv [Digital marketing as a tool for anti-crisis development of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78
Zasadnyi B.A., Bashkin I.E. (2019) Osoblyvosti ta shliakhy udoskonalennia obliku vytrat na marketynhovu diialnist [Peculiarities and ways of improving the accounting of costs for marketing activities]. Molodyi vchenyi. vol, 3 (2). pp. 428–431. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-9
Instruktsiia pro zastosuvannia Planu rakhunkiv bukhhalterskoho obliku aktyviv, kapitalu, zoboviazan i hospodarskykh operatsii pidpryiemstv i orhanizatsii № 291 vid 30 lyst. 1999 r. Verkhovna Rada Ukrainy [Instruction on the application of the Plan of accounts for the accounting of assets, capital, liabilities and economic operations of enterprises and organizations No. 291 dated November 30. 1999 Verkhovna Rada of Ukraine]. Available at: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99
Levkiv H., Melnyk N., & Kupiak N. (2024) Marketynh menedzhment dlia ahropromyslovykh pidpryiemstv v konteksti vykhodu na mizhnarodni rynky: zahrozy novoho chasu [Marketing management for agro-industrial enterprises in the context of entering international markets: threats of the new era]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-15
Lukan O.M. (2017) Oblik i analiz vytrat marketynhovoi diialnosti [Accounting and analysis of costs of marketing activities]. dys. ... kand. ekon. nauk: 08.00.09. Zhytomyr, 261 p.
Makarenko N., & Onopriienko I. (2022) Statystychni metody v marketynhovomu audyti ta kontroli ahrarnoho pidpryiemstva [Statistical methods in marketing audit and control of an agricultural enterprise.]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-19
Marketynhovi posluhy: podatkovyi ta bukhhalterskyi oblik [Marketing services: tax and accounting]. Available at: https://buh.ligazakon.net/analitycs/166213_marketingov-poslugi-podatkoviy-ta-bukhgalterskiy-oblk (accessed: 12.05.2024)
Obikhod S., Matveiev M., & Boiko V. (2023) Digital-marketynh v umovakh tsyfrovizatsii suchasnykh biznes-protsesiv [Digital marketing in conditions of digitization of modern business processes]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-76
Pravdiuk N.L. (2019) Oblikove zabezpechennia upravlinnia marketynhovoiu stratehiieiu pidpryiemstva [Accounting management of the enterprise's marketing strategy.]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky. vol. 2. pp. 100–115.
Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.10 r. № 2755-VI (zi zminamy ta dopovnenniamy) [Tax Code of Ukraine dated 02.12.10 No. 2755-VI (with amendments and additions)]. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
Sychova O., Osypenko N., & Petrishyna T. (2023) Tsyfrovyi marketynh yak instrument staloho rozvytku biznesu [Digital marketing as a tool for sustainable business development.]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-32
Uzahalniuiucha podatkova konsultatsiia shchodo vidnesennia vytrat na oplatu marketynhovykh ta reklamnykh posluh do skladu vytrat, zatverdzhena nakazom DPSU vid 15.02.2012 r. № 123 [Summarizing the data of the consultation on the allocation of costs for the payment of marketing and advertising services to cost structures, approved by the order of the State Security Service of Ukraine dated February 15, 2012 No. 123].
17. Lizbetinova, L., Starchon, P., Lorincova, S., Weberova, D., & Prusa, P. (2019). Application of cluster analysis in marketing communications in small and medium-sized enterprises: An empirical study in the Slovak Republic. Sustainability, 11(8), 2302 [in English]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.