CREATION OF A COMPANY DEVELOPMENT STRATEGY IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT
Abstract
The article describes the main tasks and basic conditions of strategic planning. The stages of strategic planning are presented and an effective process of strategic development planning, divided into these stages, is proposed. The author considers a strategic plan that allows planning from the perspective of tomorrow, an adaptive process that results in constant adjustment of management decisions and constant monitoring of their implementation. It is shown that for strategic planning to be effective, it is necessary to have a complete understanding of the future state of the region and a clear picture of possible prospects. The schematic structure of the strategic plan for the socio-economic development of agricultural enterprises is developed and presented. The article presents a corporate strategy, which is formed when a company is diversified, i.e., operates in several markets; a business strategy or competitive strategy, which determines how each division of the company will achieve a competitive advantage in a particular market; and the main functional strategies, which include marketing, production, finance, human resources and development. The author provides the basic principles of resource strategy development, which are social orientation, comprehensive and systematic approach, favorable geographical location and climatic conditions of the region, availability of natural, labor, financial, production and information resources, balanced use of the total resource potential, reproduction and limited resources that ensure growth of economic indicators, development of industries that can play a significant role in ensuring national and regional interests. The author shows the structure of competitive strategy, which includes strategies for creating competitive advantages, strategies for protecting the competitive position of a firm and strategies for competitive behavior. The author presents three main competitive approaches to business strategy development: striving to be a low-cost producer by achieving differentiation based on such advantages as quality, productivity, service, style, technological superiority and high value; focusing on a small niche in the market by achieving better performance than competitors and meeting specific customer needs; focusing on a large niche in the market by achieving better performance than competitors and meeting specific customer needs.
References
Василенко В. О., Ткаченко Т. І. Стратегічне управління підприємством : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 400 с.
Герасимчук З.В., Вахович І.М. Організаційно-економічні механізми формування та реалізації стратегії регіонального розвитку. Монографія. Луцьк: Луцький державний технічний університет, 2002. 248с.
Кіяшко Є. В. Проблеми і необхідність впровадження в сучасних умовах стратегічного планування на підприємствах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2009. № 3. Т. 1. С. 174–178.
Ковтун О. І. Стратегія підприємства : навч. посіб. Львів : “Новий світ – 2000”, 2006. 388 с.
Костецька Н. І., Лотиш О. Я. Економічна сутність стратегії підприємства. Економіка: проблеми теорії та практики. 2009. Випуск 251. Т. 4. С. 1045–1052.
Мараховська К. А., Мараховська Т. О. Особливості використання зарубіжного досвіду стратегічного планування на українських підприємствах. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Випуск 4(51). С. 93–97.
Старостіна А.О., Мартов С.Є. Регіональний маркетинг: сутність та особливості становлення в Україні. Маркетинг в Україні. 2004. N8. С. 55–57.
Ускова Т.В., Барабанов А.С. Територіальний маркетинг як інструмент соціально-економічного розвитку регіону. Економічні та соціальні зміни в регіоні: факти, тенденції, прогнози. 2008.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.
Vasylenko V. O., Tkachenko T. I. (2004) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom [Strategic management of the enterprise]. navch. Posib, Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury, 400 p.
Herasymchuk Z.V., Vakhovych I.M. (2002) Orhanizatsiino-ekonomichni mekhanizmy formuvannia ta realizatsii stratehii rehionalnoho rozvytku [Organizational and economic mechanisms for the formation and implementation of a regional development strategy], Monohrafiia, Lutsk: Lutskyi derzhavnyi tekhnichnyi universytet, 248 p.
Kiiashko Ye. V. (2009) Problemy i neobkhidnist vprovadzhennia v suchasnykh umovakh stratehichnoho planuvannia na pidpryiemstvakh [Problems and necessity of implementation of strategic planning at enterprises in modern conditions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, Ekonomichni nauky, № 3, T. 1, pp. 174–178.
Kovtun O. I. (2006) Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy], navch. Posib, Lviv, “Novyi svit – 2000”, 388 p.
Kostetska N. I., Lotysh O. Y. (2009) Ekonomichna sutnist stratehii pidpryiemstva [Economic essence of the enterprise strategy]. Ekonomika: problemy teorii ta praktyky, vol. 251, T. 4, pp. 1045–1052.
Marakhovska K. A., Marakhovska T. O. (2013) Osoblyvosti vykorystannia zarubizhnoho dosvidu stratehichnoho planuvannia na ukrainskykh pidpryiemstvakh [Peculiarities of using foreign experience in strategic planning at Ukrainian enterprises]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic research, vol. 4(51), pp. 93–97.
Starostina A.O., Martov S.I. (2004) Rehionalnyi marketynh: sutnist ta osoblyvosti stanovlennia v Ukraini [Regional marketing: the essence and peculiarities of its development in Ukraine]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, N8, pp. 55–57.
Uskova T.V., Barabanov A.S. (2008) Terytorialnyi marketynh yak instrument sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Territorial marketing as a tool for socio-economic development of the region]. Ekonomichni ta sotsialni zminy v rehioni: fakty, tendentsii, prohnozy – Economic and social changes in the region: facts, trends, forecasts.
Shershnova Z. Y. (2004) Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. pidruchnyk. Kyiv, KNEU, 699 p.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.