DIAGNOSTICS OF THE EFFICIENCY OF COMMERCIAL ACTIVITY OF UKRAINIAN NETWORK RETAIL
Abstract
The article is concerned with studying the essence of network retail and diagnosing the efficiency of network retail. The paper establishes that network retail is a set of retail enterprises united by a single marketing policy, logistics links, retail brand, which are managed from a single centre to carry out activities for the sale of goods and provision of trade services to the population in order to obtain a commercial result. The publication identifies the strengths and weaknesses of the domestic chain retail. The article presents a rating of the largest Ukrainian grocery chains by the number of sales outlets and regional coverage in dynamics. The diagnostics of the effectiveness of commercial activities of Ukrainian grocery chain retailers for 2021-2023 is carried out. The calculation of the commercial performance indicators of grocery chains made it possible to conclude that the income of the surveyed retailers increased in 2023 compared to 2021, but not all companies made a profit. It was found that the retailers with the largest regional coverage, namely ATB-Market LLC and Silpo LLC, which operated in the territories that currently have the status of temporarily occupied and frontline areas, have difficulties adapting to doing business in the war. The grocery chains located in the western part of Ukraine, due to the displacement of the population due to the hostilities and more stable business conditions, were able to generate a financial result in the form of profit (Clover Stores LLC, (Sim23, Simi chains), Lvivholod Trading and Production Company LLC (Rukavychka , Pid Bokom chains)). The necessity of diagnostics of efficiency of commercial activity of network retail with consideration of determination of the safety level of activity is substantiated, which will ensure the process of managing information on the availability of margin between the expected and break-even level of income. The study identifies the current trends in the development of network retail on the basis of a customer-oriented approach, taking into account modern trade formats, with the use of innovations to improve the management of a trading enterprise and adapt trade activities to changing business conditions.
References
Апопій В. В. Актуальні проблеми розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво : збірник наукових праць: редакц. кол.: Апопій В. В., Куцик П. О., Семак Б. Б. та ін. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії. 2015. Вип. 18. С. 5–11.
Бала В. В. Розрахунок точки беззбитковості як необхідна умова для визначення інвестиційної привабливості підприємства. Ефективна економіка. 2011. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=818 (дата звернення: 27.05.2024).
Братчик А. Д. Аналіз ринку роздрібної торгівлі: мережевий ритейл України. Молодіжний економічний вісник ХНЕУ ім. С. Кузнеця. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця. 2020. № 9. С. 29–32 . URL: http://surl.li/ufzhq (дата звернення: 02.06.2024).
Височин І. В. Адаптивний розвиток мережевого ритейлу в умовах євроінтеграції України. Економіка та суспільство. 2023. № 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-48 (дата звернення: 02.06.2024).
Ковальська Л. Л., Дмитрук А. В. Мережевий ритейл: сутність та особливості розвитку у воєнний період. Економічний форум. 2023. № 4. С. 3–9. URL: http://surl.li/uhwlb (дата звернення: 05.06.2024).
Лабунець В. О., Ступчук С. М. Індикатори оцінки рівня ефективності комерційної діяльності підприємств. Економічні студії. 2018. № 1(19). С. 46–49. URL: http://surl.li/uhwlm (дата звернення: 25.05.2024).
Нагорський В. Кращі HR-практики в ритейлі: мережа магазинів Novus. Асоціація рітейлерів України. URL: http://surl.li/uhwnp (дата звернення: 02.06.2024).
Наумова Т. А., Кирильєва Л. О., Лемешко Я. І. Трансформація ринку мережевого ритейлу України в умовах глобальних криз та війни. Економіка та суспільство. 2023. № 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-136 (дата звернення: 02.06.2024).
Митрошина Н. Тренди ритейлу: які інновації змінять ринок у 2024 році. Офіційний сайт Торгсофт. URL: https://torgsoft.ua/articles/stati/trendy-rytejlu-2023/ (дата звернення: 05.06.2024).
Поручинська І. В., Поручинський В. І., Слащук А. М. Сучасні тенденції розвитку мережевого ритейлу: український та світовий досвід. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Економічні науки. 2023. Випуск 2 (69). URL: http://surl.li/uiacn (дата звернення: 03.06.2024).
Прасад А. Прямі збитки українських ритейлерів через війну сягнули понад $2,4 млрд. – дослідження УРТЦ. Журнал Forbes Ukraine. URL: http://surl.li/tmqnx (дата звернення: 05.06.2024).
Терещенко С. І., Гримайло О. В. Інноваційні форми організації роздрібної торгівлі. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Цифрова трансформація та диджитал технології для сталого розвитку всіх галузей сучасної освіти, науки і практики». 2023. С. 281–285. URL: http://surl.li/uiadc (дата звернення: 02.06.2024).
Українська Рада Торгових Центрів (УРТЦ). Продуктові ритейлери України підписали меморандум для підтримки вітчизняних виробників. URL: http://surl.li/tmqgg (дата звернення: 07.06.2024).
Українська асоціація маркетингу. Топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпами відкриттів у 2023 році. URL: http://surl.li/ufzrc (дата звернення: 28.05.2024).
Цурська Б. Зміни формату підприємств ритейлу під впливом факторів макро-маркетингового середовища. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Том 2. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/2022-312-62-27.pdf. (дата звернення: 27.05.2024).
Шаріпов О. Виторг «АТБ» сягнув рекордних 181 млрд. грн. у 2023 році. Fozzy Group, METRO і Varus показали скромніші результати. Журнал Forbes Ukraine. URL: http://surl.li/ufzmv (дата звернення: 05.06.2024).
Clarity Project. Фінансова звітність юридичних осіб. URL: https://clarity-project.info/ (дата звернення: 25.05.2024).
Apopii V. V. (2015). Aktualni problemy rozvytku vnutrishnoi torhivli Ukrainy [Actual problems of the development of internal trade of Ukraine]. Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo : zbirnyk naukovykh prats: redakts. kol.: Apopii V.V., Kutsyk P. O., Semak B. B. ta in. Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi komertsiinoi akademii, Vol. 18. pp. 5–11.
Bala V. V. (2011). Rozrakhunok tochky bezzbytkovosti yak neobkhidna umova dlia vyznachennia investytsiinoi pryvablyvosti pidpryiemstva [Calculation of the point of break-even as the necessary condition for definition of investment appeal of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, vol. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=818 (accessed May 27, 2024).
Bratchyk A. D. (2020). Analiz rynku rozdribnoi torhivli: merezhevyi ryteil Ukrainy [Analysis of the retail market: network retail of Ukraine]. Molodizhnyi ekonomichnyi visnyk KhNEU im. S. Kuznetsia. Kharkiv : KhNEU im. S. Kuznetsia. 9, pp. 29–32. Available at: http://surl.li/ufzhq (accessed June 02, 2024).
Vysochyn I. V. (2023). Adaptyvnyi rozvytok merezhevoho ryteilu v umovakh yevrointehratsii Ukrainy [Adaptive development of online retail in the conditions of european integration of ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-48 (accessed June 02, 2024).
Kovalska L. L., Dmytruk A. V. (2023). Merezhevyi ryteil: sutnist ta osoblyvosti rozvytku u voiennyi period [Network retail: essence and peculiarities of development in the wartime period]. Ekonomichnyi forum, vol. 4, pp. 3–9. Available at: http://surl.li/uhwlb (accessed June 05, 2024).
Labunets V. O., Stupchuk S. M. (2018). Indykatory otsinky rivnia efektyvnosti komertsiinoi diialnosti pidpryiemstv [Indicators of evaluation of efficiency level of commercial activity of enterprises]. Ekonomichni studii, vol. 1(19), pp. 46–49. Available at: http://surl.li/uhwlm (accessed May 25, 2024).
Nahorskyi V. (2019). Krashchi HR-praktyky v ryteili: merezha mahazyniv Novus [Best HR practices in retail: Novus chain of stores]. Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy. Available at: http://surl.li/uhwnp (accessed June 02, 2024).
Naumova T. A., Kyrylieva L. O., Lemeshko Ya. I. (2023). Transformatsiia rynku merezhevoho ryteilu Ukrainy v umovakh hlobalnykh kryz ta viiny [Transformation of Ukraine network retail market in the conditions of global crises and war]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 56. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-136 (accessed June 02, 2024).
Mytroshyna N. (2023). Trendy ryteilu: yaki innovatsii zminiat rynok u 2024 rotsi. [Retail trends: what innovations will change the market in 2024]. Ofitsiinyi sait Torhsoft. Available at: https://torgsoft.ua/articles/stati/trendy-rytejlu-2023/ (accessed June 05, 2024).
Poruchynska I. V., Poruchynskyi V. I., Slashchuk A. M. Suchasni tendentsii rozvytku merezhevoho ryteilu: ukrainskyi ta svitovyi dosvid. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Ekonomichni nauky. Vol. 2 (69). Available at: http://surl.li/uiacn (accessed June 03, 2024).
Prasad A. (2024). Priami zbytky ukrainskykh ryteileriv cherez viinu siahnuly ponad $2,4 mlrd. – doslidzhennia URTT [Direct losses of Ukrainian retailers reached more than $2.4 billion – research of UCSC]. Zhurnal Forbes Ukraine. Available at: http://surl.li/tmqnx (accessed June 05, 2024).
Tereshchenko S. I., Hrymailo O. V. (2023). Innovatsiini formy orhanizatsii rozdribnoi torhivli [Innovative forms of retail]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Tsyfrova transformatsiia ta dydzhytal tekhnolohii dlia staloho rozvytku vsikh haluzei suchasnoi osvity, nauky i praktyky». pp. 281–285. Available at: http://surl.li/uiadc (accessed June 02, 2024).
Ukrainska Rada Torhovykh Tsentriv (UCSC). Produktovi ryteilery Ukrainy pidpysaly memorandum dlia pidtrymky vitchyznianykh vyrobnykiv [Product retailers of Ukraine signed a memorandum of support of domestic manufacturers]. Available at: http://surl.li/tmqgg (accessed June 07, 2024).
Ukrainska asotsiatsiia marketynhu (2023). Top-10 ukrainskykh produktovykh merezh za kilkistiu mahazyniv i tempamy vidkryttiv u 2023 rotsi [Top 10 Ukrainian grocery chains by the number of stores and pace of openings in 2023]. Available at: http://surl.li/ufzrc (accessed May 28, 2024).
Tsurska B. (2022). Zminy formatu pidpryiemstv ryteilu pid vplyvom faktoriv makro-marketynhovoho seredovyshcha [Changes in the format of retail enterprises under the influence of factors of the macro-marketing environment]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, № 6, vol. 2. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/2022-312-62-27.pdf. (accessed May 27, 2024).
Sharipov O. (2024). Vytorh «ATB» siahnuv rekordnykh 181 mlrd hrn u 2023 rotsi. Fozzy Group, METRO i Varus pokazaly skromnishi rezultaty [Revenue of ATB reached record 181 billions UAH in 2023. Fozzy Group, METRO and Varus showed more modest results]. Zhurnal Forbes Ukraine. Available at: http://surl.li/ufzmv (accessed June 05, 2024).
Clarity Project. Finansova zvitnist yurydychnykh osib [Financial reporting of enterprises]. Available at: https://clarity-project.info/ (accessed May 25, 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.