UNIFIED MODEL OF THE PROCESS APPROACH IMPLEMENTATION TO MANAGEMENT
Abstract
The article is devoted to topical issues regarding the essence, elements and features of the use of the process approach to the management of any economic entities at the local, regional and state level in modern conditions of economic development. The authors analyzed the existing approaches to management, namely functional, systemic, situational and process, identified specific features of each of these approaches and identified shortcomings in the field of management of each of them. The article also examines the essence of the concept of "process approach", indicates the adjacent categories within which the development of the studied category took place, and also defines the specifics of the development of the corresponding approach. The features of using the process approach to management are determinedas a network of interrelated business processes, focused on the final result, valuable for the end consumer. The article lists the key elements of the process approach, among which the main ones are "input", "process", "output", "management", "process supplier", "process client" and defined features of the interaction of the relevant elements among themselves. The essence of the concept of "business process" was analyzed, a typical classification of business processes was provided, the essential characteristics of typical business processes were determined, and extended classifications of business processes were additionally analyzed. Two different approaches to the implementation of the process approach are described, their features and differences in the business process identification system are determined. The peculiarities of the implementation of process management according to each of the described approaches are determined, the stages of the implementation of the process approach are provided. The authors have developed and proposed a unified model for the implementation of the process approach, which isa step-by-step plan for the implementation (improvement) of the system of processes in any sphere of the economy, which takes into account the initial state and needs of the object of management, combines different approaches to the implementation of the process approach, thereby generalizing the possible options for the development of events and makes it possible to calculate the final results in a qualitative and quantitative measurement.
References
Чернодубова Е.В., Мартинов А.А. Переваги функціонального підходу до управління витратами і доходами підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. № 22. С. 860–864 URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4156 (дата звернення: 18.04.2024).
Харченко В.А. Системний підхід до стратегічного управління підприємством. Економічний вісник Донбасу. Менеджмент. 2013. № 1(31). С. 157–160.
Запара Л.А. Основні підходи до управління: еволюція і перспективи. Агросвіт. 2015. № 20. C. 16–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/agrosvit_2015_20_4 (дата звернення: 20.04.2024).
Кононова І. В. Аналіз підходів до управління підприємством у сучасних умовах. Прометей : Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки. 2013. № 1 (40). С. 146 – 151.
Hammer, M. and Champy, J. (1993) Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. Harper Collins, New York.
Process Management: A Guide for the Design of Business Processes / Becker J., Kugeler M., Rosemann M. (eds.). Berlin : Springer-Verlag, 2011. 596 р.
Willaert P., Van den Bergh J., Willems J., Deschoolmeester D. The Process-Oriented Organisation: A Holistic View. Developing a Framework for Business Process Orientation Maturity. In : International Conference on Business Process Management. Part of the Lecture Notes in Computer Science. 2007. Vol. 4714. P. 1–15.
Harrington H.J. Business Process Improvement (New York: McGraw-Hill, 1991)
Системи yправління якістю. Вимоги: ДСTУ ISO 9001:2001. – Hа змінy ДСTУ ISO 9001:95, ДСTУ ISO 9002:95, ДСTУ ISO 9003:95. – К. : Держстандарт України, 2001. 13 с.
Козенков Д.Є., Альошина Т.В., Гайдук І.В. Процесний підхід до управління підприємством. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1325 (дата звернення: 23.04.2024).
Прокопенко М. О. Удосконалення класифікації бізнес-процесів промислових підприємств. Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.202. (дата звернення: 30.04.2024).
Денисенко Л. О., Шацька С. Є. Концептуальні засади класифікації бізнес-процесів, як основи формування бізнес-системи організації. Ефективна економіка. № 11, 2012. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1558 (дата звернення: 26.04.2024).
Чорнобай Л. І., Дума О. І. Бізнес-процеси підприємства: класифікація та структурно-ієрархічна модель. Економічний аналіз : зб. наук. Праць. Тернопільський національний економічний університет; редкол. : В. А. Дерій (голов. ред.) та ін. Тернопіль : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, 2015. Том 22. № 2. С. 171–182.
Криворучко О. М., Сукач Ю. О. Етапи впровадження процесного підходу до управління підприємствами. Економіка транспортного комплексу. 2014. Вип. 24. С. 5–20.
Філіна С. В. Концептуальні засади впровадження процесного менеджменту на торговельних підприємствах споживчої кооперації. Бізнес Інформ. 2019. № 10. С. 260–265. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001105887 (дата звернення: 23.04.2024).
Chernodubova E.V., Martynov A.A. (2018) Perevahy funktsionalnoho pidkhodu do upravlinnia vytratamy i dokhodamy pidpryiemstva [Advantages of a functional approach to managing expenses and income of an enterprise]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and national economic problems, vol. 22, рр. 860–864 Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4156 (accessed: 18.04.2024).
Kharchenko V.A. (2013) Systemnyi pidkhid do stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom [A systematic approach to strategic business management]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu. Menedzhment – Economic Herald of Donbass. Management, vol. 1 (31), pp. 157–160.
Zapara L.A. (2015) Osnovni pidkhody do upravlinnia: evoliutsiia i perspektyvy [Basic approaches to management: evolution and prospects]. Ahrosvit- Agroworld. vol. 20. pp. 16–22. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/agrosvit_2015_20_4 (accessed: 20.04.2024).
Kononova I. V. (2013) Analiz pidkhodiv do upravlinnia pidpryiemstvom u suchasnykh umovakh. [Analysis of approaches to business management in current minds]. Prometei : Stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh rynkovoi ekonomiky- Prometheus: Strategies for enterprise development in market economy conditions, vol. 1 (40), pp. 146–151.
Hammer, M. and Champy, J. (1993) Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. Harper Collins, New York.
Process Management: A Guide for the Design of Business Processes / Becker J., Kugeler M., Rosemann M. (eds.). Berlin : Springer-Verlag, 2011. 596 p.
Willaert P., Van den Bergh J., Willems J., Deschoolmeester D. (2007) The Process-Oriented Organisation: A Holistic View. Developing a Framework for Business Process Orientation Maturity. In : International Conference on Business Process Management. Part of the Lecture Notes in Computer Science, vol. 4714, pp. 1–15.
Harrington H.J. (1991) Business Process Improvement.New York: McGraw-Hill
Systemy ypravlinnia yakistiu. Vymohy: DSTU ISO 9001:2001. – Ha zminy DSTU ISO 9001:95, DSTU ISO 9002:95, DSTU ISO 9003:95. – K. : Derzhstandart Ukrainy, 2001. 13 p.
Kozenkov D.Ie., Aloshyna T.V., Haiduk I.V. (2022) Protsesnyi pidkhid do upravlinnia pidpryiemstvom [Process approach to business management] Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1325 (accessed: 23.04.2024).
Prokopenko M. O. (2012) Udoskonalennia klasyfikatsii biznes-protsesiv promyslovykh pidpryiemstv [Improved classification of business processes of industrial enterprises]. Efektyvna ekonomika- Efficient economy. vol.12. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.202. (accessed: 30.04.2024).
Denysenko L. O., Shatska S. Ye. (2012) Kontseptualni zasady klasyfikatsii biznes-protsesiv, yak osnovy formuvannia biznes-systemy orhanizatsii [Conceptual basis for the classification of business processes as the basis for the formation of an organization’s business system] Efektyvna ekonomika-Efficient economy, vol. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1558 (accessed: 26.04.2024).
Chornobai L. I., Duma O. I. (2015) Biznes-protsesy pidpryiemstva: klasyfikatsiia ta strukturno-iierarkhichna model. Ekonomichnyi analiz : zb. nauk. Prats. Ternopilskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet; redkol. : V. A. Derii (holov. red.) ta in - Economic analysis: coll. of science Working Ternopil National University of Economics; editor : V. A. Derii (chief editor) and others. Ternopil : Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu “Ekonomichna dumka”, vol. 22, no. 2, pp. 171–182.
Kryvoruchko O. M., Sukach Yu. O. (2014) Etapy vprovadzhennia protsesnoho pidkhodu do upravlinnia pidpryiemstvamy [Stages of introducing a process approach to enterprise management.] Ekonomika transportnoho kompleksu- Economy of the transport complex, vol. 24, pp. 5–20.
Filina S. V. (2019) Kontseptualni zasady vprovadzhennia protsesnoho menedzhmentu na torhovelnykh pidpryiemstvakh spozhyvchoi kooperatsii. [Conceptual approaches to the promotion of process management in commercial enterprises of lively cooperation].Biznes Inform – Business Inform, vol 10. pp. 260–265. Available at: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001105887 (accessed: 23.04.2024).