CONSUMER BEHAVIOR ON THE E-COMMERCE MARKET TROUGH THE GENERATIONAL CONCEPT
Abstract
Increasing access to information and network technologies creates advantages for electronic business development. At the same time, it is worth considering that consumers of different age perceive modern information and network transformations and use their advantages differently. It is influenced by belonging to a specific generation. The article aims to reveal the peculiarities and tendencies of Internet consumption through the generational concept under current terms of digital economic development. It exposes the theoretical aspects of consumer behavior analysis, including approaches to the concept interpretation, types, and stages of the classical consumer behavior model implementation. General consumer characteristics of different age groups are systematized. Using the data of SimilarWeb, an estimation of the qualities and level of involvement of different generations in e-commerce is given. The article analyses the results of the sociological investigation of the consumer behavior of various ages in the e-commerce market. It’s revealed that not all generations are equally involved in Internet trade. Generations Y and Z are more «digitalized» because they were formed in terms of a technological boom. The Internet is a familiar environment for them. Generation X and baby boomers have relatively less interest in the e-commerce due to lack of experience, low level of digital literacy, and network risks, but demonstrate a motivation to use it for improving living conditions. Based on the research results, directions for adapting Internet marketing to the consumer behavior of generations have been determined, which is one of the main determinants of strengthening modern business competitiveness. An appropriate marketing complex is presented. Its implementation aims to increase the involvement of representatives of different age groups in Internet consumption.
References
. Брояка А. А. Поведінка споживача в сучасній ринковій економіці. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2019. № 4. С. 32–40.
Коломицева О. В., Васильченко Л. С. Особливості поведінки споживачів в умовах сучасного ринку. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія: Економічні науки. 2022. Вип. 64. С. 88–96.
Помиткіна Л. В., Злагодух В. В., Злагодух К. О. Поведінка споживача як предмет впливу маркетингової діяльності організації. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2018. Вип. 2. С. 188–200.
Цибульський В. О., Пацалюк К. О. Особливості поведінки споживача в сучасних умовах. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 2017. № 2. С. 62–63.
Переверзєва А. В., Губарь О. В. Мікроекономічний аналіз поведінки споживачів із погляду теорії поколінь в умовах цифровізації. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2021. Том 32 (71). № 4. С. 13–19.
Колосінська М. І., Солійчук А. О., Лахнюк В. В. Особливості поведінки споживачів на ринку електронної комерції в Україні. Молодий вчений. 2018. № 6(2). С. 407–410.
Полторак К. А. Аналіз особливостей поведінки споживачів в мережі Інтернет. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4572.
SimilarWeb : офіційний веб-сайт. URL : https://www.similarweb.com (дата звернення: 20.03.2024 р.).
Broyaka A. (2019) Povedinka spozhyvacha v suchasnii rynkovii ekonomitsi [Consumer behavior in the modern market economy]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky – Economics, finance, management: actual questions of science and practice, vol. 4, pp. 32–40.
Kolomytseva O., Vasilchenko L. (2022) Osoblyvosti povedinky spozhyvachiv v umovakh suchasnoho rynku [Features of consumer behavior in the conditions of the modern market]. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Seriia: Ekonomichni nauky – Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences, vol. 64, pp. 88–96.
Pomytkina L., Zlahodukh V., Zlahodukh К. (2018) Povedinka spozhyvacha yak predmet vplyvu marketynhovoi diialnosti orhanizatsii [Behavior of the consumer as an object of influence of the marketing activity of organization]. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky – Pscycological sciences: problems and gains, vol. 2, pp. 188–200.
Tsybulskyi V., Patsaliuk K. (2017) Osoblyvosti povedinky spozhyvacha v suchasnykh umovakh [Features of consumer behavior in the modern conditions]. Visnyk Kyivskoho instytutu biznesu ta tekhnolohii – Herald of Kiev Institute of Business and Technology, vol. 2, pp. 62–63.
Pereverzieva A., Hubar O. (2021) Mikroekonomichnyi analiz povedinky spozhyvachiv iz pohliadu teorii pokolin v umovakh tsyfrovizatsii [Microeconimic analysis of consumer behavior from the point of view of generation theory on the mind of digitalization]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia – Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University Series: Economy and Management, vol. 32(71), pp. 13–19.
Kolosinsyka M., Soliychuk A., Lahnyuk V. (2018) Osoblyvosti povedinky spozhyvachiv na rynku elektronnoi komertsii v Ukraini [Features of the behavior of consumers in the market of e-commerce in Ukraine]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, vol. 6(2), pp. 407–410.
Poltorak К. (2015) Analiz osoblyvostei povedinky spozhyvachiv v merezhi Internet [Analysis of consumer behavior features on the Internet]. Efektyvna ekonomika – Effective economic, vol. 11.
SimilarWeb. URL : https://www.similarweb.com (accessed: 20.03.2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.