ORGANIZATION MODELS OF CREATIVE MANAGEMENT ON THE ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF MANAGEMENT OF ITS STRATEGIC CHANGES AND DEVELOPMENT
Abstract
The article is devoted to the topical issues of researching models of the organization of creative management of an enterprise in the context of managing its strategic changes and development. It also analyzes various theoretical approaches to the definition of the concept of «creative management», which comprehensively includes a set of practices, strategies and models that shape and promote the development of creative thinking, innovations and create favorable conditions for creativity, innovation, non-standard models of system implementation management at the enterprise. Accordingly, creative management can include various aspects of management, such as: the formation of new ideas, analysis, synthesis, evaluation and implementation of ideas, and creativity can be an innate personality trait, but it can also be developed and improved based on various methods, such as : training, learning, practice and research. It is analyzed that the management of creativity reflects the ability of an individual to create new ideas, concepts, solutions or products, marked by originality, novelty and value, respectively - it can be manifested in various spheres of life, such as: art, science, technology, business, leadership. Determined are main tasks of the organization of creative management at the enterprise are determined through the search for such personalities among the staff and their effective management through the formation of creative and creative groups in the context of managing its strategic development and changes, since the organization of the creative management system needs constant improvement. In addition, the presented main types of creative groups formed at the enterprise and their interaction with organizational models of creative management depending on the selected strategic management priorities of its development and probable changes. Based on the obtained results, we proposed and characterized the optimal types of models that can be used for the effective organization of creative management of the enterprise in the context of managing its strategic changes and development.
References
Башук Т.О. Стимулювання та розвиток креативності. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 1. С. 150–160.
Довгань Л.Є., Ситник Н.І. Креативний менеджмент : навч. посіб. Київ: ВД Винниченко. 2014. 248 с.
Креативний менеджмент : підруч. для вивч. дисципліни студ. денної та заочної форм навч. екон. спец.; проф., д.е.н. В. Я. Брич, к.іст.н. М. М. Корман. Тернопіль: ТНЕУ, 2018. 220 с.
Креативний менеджмент: практикум: навч. посіб. для студ. спеціальності 073 «Менеджмент» освітньо-професійної програми «Менеджмент і бізнес адміністрування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: Н.І. Ситник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 147 с.
Кузьмін О.Є. Креативний менеджмент : навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. 124 с.
Левицький В. В. Формування комплексу креативного менеджменту в системі маркетингу підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 2023, №9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-04-12
Окорський В. П., Валюх А. М. Креативний менеджмент : навч. посібник. Рівне: НУВГП, 2011. 211 с.
Продіус О.І. Креативний менеджмент як запорука сучасного ефективного управління. Економіка: реалії часу. 2012. С. 67–72.
Свидрук І.І. Креативний менеджмент: навч. посіб. Київ. Центр учбової літератури, 2012. 224 с.
Харцій О. М. Розвиток креативного потенціалу у майбутніх менеджерів організації / Автореф. дис. канд. психол. наук. Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2007. 20 с.
Bashuk T.O. (2013). Stymuliuvannia ta rozvytok kreatyvnosti. [Stimulation and development of creativity]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and management of innovation, № 1, pp. 150–160 (in Ukrainian).
Dovhan L.Y., Sytnyk N.I. (2014). Kreatyvnyy menedzhment [Creative management] Kyiv : VD Vynnychenko, 248 p. (in Ukrainian).
Brych V. Ya., Korman M. M. (2018). Kreatyvnyy menedzhment [Creative management] Ternopil : TNEU, 220 p. (in Ukrainian).
Sytnyk N. I. (2021). Kreatyvnyy menedzhment [Creative management] Kyiv : KPI im. Ihorya Sikorskoho, 147 p. (in Ukrainian).
Kuzmin O.Y. (2010). Kreatyvnyy menedzhment [Creative management] Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 124 p. (in Ukrainian).
Levytskyi V. V. (2023). Formuvannia kompleksu kreatyvnoho menedzhmentu v systemi marketynhu pidpryiemstva [Formation of the creative management complex in the marketing system of the enterprise]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia - Problems of modern transformations. Series: economics and management, 2023, №9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-04-12 (in Ukrainian).
Okorskyi V. P., Valiukh A. M. (2011). Kreatyvnyi menedzhment [Creative management]. Rivne : NUVHP, 211 p. (in Ukrainian).
Prodius O. I. (2012). Kreatyvnyy menedzhment yak zaporuka suchasnoho efektyvnoho upravlinnya [Creative management as a key to modern effective management.]. Ekonomika: realiyi chasu - Economy: realities of time, №2, pp. 67–72 (in Ukrainian).
Svydruk I.I. (2012). Kreatyvnyy menedzhment [Creative management] Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 224 p. (in Ukrainian).
Khartsii O. M. (2007). Rozvytok kreatyvnoho potentsialu u maibutnikh menedzheriv orhanizatsii [Development of creative potential of future managers of the organization] Avtoref. dys. kand. psykhol. nauk, Kyiv, 20 p. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.