DIVERSITY OF CULTURES IN THE RESTAURANT BUSINESS, ITS IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF GASTRONOMIC TOURISM: PROBLEMS AND PROSPECTS
Abstract
Tourism and the restaurant market in Ukraine continue to adapt and develop in the wartime environment. The war has contributed to the reformatting of trends in the development of tourism, including gastronomic tourism, as a means of learning about Ukrainian culture and a way to support Ukrainian (for example, local producers). It is determined that gastronomic tourism includes visits to food producers, culinary events (exhibitions, fairs, festivals, etc.), restaurants and special places associated with special foods, tasting unique dishes, observing the process of their preparation and enjoying consumption. The objects and target audience of gastrotourism are identified, and the classification of gastronomic trips depending on the destination (rural, urban; educational, restaurant, event, ecological, mono-tour, combined) is considered. Gastrotourism supports regional development and strengthens local identity and culture. Multinationality as a potential contributes to the development of gastronomic tourism in Ukraine. Multicultural cuisine caters to a wide range of tastes and preferences, and successfully creates a sense of community in a restaurant. Offering international cuisine promotes understanding and respect for different cultures. It has been established that gastronomic tourism in Ukraine is in the process of development compared to the European one.Ukrainian gastrotourism is a relatively young form of leisure, but it has everything necessary for its gradual development.Favorable factors for the prosperity of gastronomic tourism include culinary heritage, an appropriate level of infrastructure, farms with food products from local producers, gastronomic periodic events (festivals, ivents, exhibitions, etc.), and a diverse selection of restaurant establishments.Gastronomic tourism carries historical memory and value for its people.Each region of Ukraine today is striving to find its own gastronomic specialty and express its uniqueness.The main driving force in the development of gastronomic tourism is thematic festivals of local food and local dishes.
References
Корнілова В. В., Корнілова Н. В. Сучасні тенденції розвиту гастрономічного туризму. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (дата звернення: 10.04.2024).
Спеціалізований туризм : навч. посіб. / Богатирьова, Г.А. та ін.. Кривий Ріг : ДонНУЕТ, 2021. 173 с.
Підгірна В. Н., Єремія Г. І., Хникіна М. В. Аналіз тенденцій гастрономічного туризму: міжнародний досвід та Україна. Економіка та суспільство. 2022. №37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-72
Потьомкін Л. М., Дишкантюк О. В., Жосан В. Д. Аналіз факторів зовнішнього середовища на розвиток ресторанного господарства Одещини в аспекті гастрономічного туризму. Economy digitalization in a pandemic conditions: processes, strategies, technologies: international scientific conference. Latvia: “Baltija Publishing”. 2021. С. 53–57. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-028-5-12.
Красовський С.О. (2021). Гастрономічний туризм як актуальний тренд сучасної культури. Питання культурології. 2021. №37. С. 169–180. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236018
Саркісян Г. О. Роль і значення стимулювання гастрономічного туризму в структурі розвитку регіональних туристичних ринків України. Український журнал прикладної економіки. 2020. № 1. С. 312–320.
Костиря І.О., Білецька О.О. (2021). Гастрономічний туризм як інструмент культурного брендингу України. Питання культурології. 2021. №38. С. 301–313. DOI: https://doi.org/10.31866/2410- 1311.38.2021.247174
Подпоріна Н. Використання інноваційних технологій у ресторанному бізнесі. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : прогр. міжнар. наук. конф. (17–18 листоп. 2022 р.). Харків : ХДАК, 2022. С. 103-105.
Силівейстр В. ТОП-13 трендів у ресторанному бізнесі у 2024 році : веб-сайт. URL: https://joinposter.com/ua/post/restoranni-trendy (дата звернення: 10.04.2024).
Гастрономічний туристичний шлях. Туристично-Інформаційний центр Закарпаття : веб-сайт. URL: http://www.transcarpathiatour.com.ua/marshrut_gastr (дата звернення: 10.04.2024).
Автентична Україна : веб-сайт. URL: https://authenticukraine.com.ua (дата звернення: 10.04.2024).
Гапоненко Г.І., Євтушенко О.В., Шамара І.М., Болото К.І. Перспективи розвитку гастротуризму України в повоєнний період. Вiсник ХНУ iменi В. Н. Кapaзiнa. 2023. № 17. С. 128–140. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2023-17-11.
Гастроспадщина України. Інтерактивна карта регіонів України : веб-сайт. URL: https://gastroheritage.com.ua/ua/site (дата звернення: 10.04.2024).
Михайлюк О. Л., Хумаров О. А. Перспективи розвитку гастрономічного туризму в Україні. Економічні інновації. 2020. № 2 (75). С. 71–81.
5 головних фуд-трендів нашого покоління : веб-сайт. URL: https://www.village.com.ua/village/city/specials-city/281599-activia (дата звернення: 10.04.2024).
Крикуненко І., Фещенко Р. Чемпіони гастрономічної справи. Топ-100 ресторанів України від НВ – повний список. URL: https://life.nv.ua/ukr/food-drink/top-100-naykrashchih-restoraniv-ukrajini-vid-zhurnalu-nv-povniy-perelik-50185016.html (дата звернення: 10.04.2024).
Kornilova V. V., Kornilova N. V. (2018) Suchasni tendentsii rozvytu hastronomichnoho turyzmu [Current trends in the development of gastronomic tourism]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6112 (accessed April 10, 2024).
Bohatyrova H. A., Holovan M. H., Horina H. O., Koptieva T. S. (2021) Spetsializovanyi turyzm [Specialized tourism] : navch. posib.. Kryvyi Rih : DonNUET, 173 р. (in Ukrainian)
Pidhirna V. N., Yeremiia H. I., Khnykina M. V. (2022) Analiz tendentsii hastronomichnoho turyzmu: mizhnarodnyi dosvid ta Ukraina [Analysis of gastronomic tourism trends: international experience and Ukraine.]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-72
Potomkin L. M., Dyshkantiuk O. V., Zhosan V. D. (2021) Analiz faktoriv zovnishnoho seredovyshcha na rozvytok restorannoho hospodarstva Odeshchyny v aspekti hastronomichnoho turyzmu [Analysis of external environment factors on the development of the restaurant industry of Odesa region in terms of gastronomic tourism]. Economy digitalization in a pandemic conditions: processes, strategies, technologies: international scientific conference. Latvia: “Baltija Publishing”. рр. 53-57. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-028-5-12.
Krasovskyi S.O. (2021). Hastronomichnyi turyzm yak aktualnyi trend suchasnoi kultury [Astronomical tourism as a current trend in contemporary culture.]. Pytannia kulturolohii – Issues of cultural studies, vol. 37, рр. 169–180. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236018
Sarkisian H. O. (2020) Rol i znachennia stymuliuvannia hastronomichnoho turyzmu v strukturi rozvytku rehionalnykh turystychnykh rynkiv Ukrainy [The role and importance of stimulating gastronomic tourism in the structure of development of regional tourism markets in Ukraine]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky – Ukrainian Journal of Applied Economics, vol. 1. рр. 312–320.
Kostyria, I.O., Biletska, O.O. (2021). Hastronomichnyi turyzm yak instrument kulturnoho brendynhu Ukrainy [Gastronomic tourism as a tool for cultural branding of Ukraine]. Pytannia kulturolohii – Issues of cultural studies, vol.38, рр. 301–313. DOI: https://doi.org/10.31866/2410- 1311.38.2021.247174
Podporina N. (2022) Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u restorannomu biznesi [The use of innovative technologies in the restaurant business]. Kulturolohiia ta sotsialni komunikatsii: innovatsiini stratehii rozvytku : prohr. mizhnar. nauk. konf. (17–18 lystop. 2022 r.). Kharkiv : KhDAK, рр. 103-105.
Syliveistr V.(2024) TOP-13 trendiv u restorannomu biznesi u 2024 rotsi [TOP-13 trends in the restaurant business in 2024]. Available at: https://joinposter.com/ua/post/restoranni-trendy (data zvernennia: 10.04.2024).
Hastronomichnyi turystychnyi shliakh. Turystychno-Informatsiinyi tsentr Zakarpattia [Gastronomic tourist route. Tourist Information Center of Transcarpathia]. Available at: http://www.transcarpathiatour.com.ua/marshrut_gastr (accessed April 10, 2024).
Avtentychna Ukraina [Authentic Ukraine]. Available at: https://authenticukraine.com.ua (accessed April 10, 2024).
Haponenko H.I., Yevtushenko O.V., Shamara I.M., Boloto K.I. (2023) Perspektyvy rozvytku hastroturyzmu Ukrainy v povoiennyi period [Prospects for the development of gastrotourism in Ukraine in the postwar period]. Visnyk KhNU imeni V. N. Kapazina – Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University, vol. 17. рр. 128–140. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2023-17-11.
Hastrospadshchyna Ukrainy. Interaktyvna karta rehioniv Ukrainy [Gastronomic heritage of Ukraine. Interactive map of Ukrainian regions]. Available at: https://gastroheritage.com.ua/ua/site (accessed April 10, 2024).
Mykhailiuk O. L., Khumarov O. A. (2020) Perspektyvy rozvytku hastronomichnoho turyzmu v Ukraini [Prospects for the development of gastronomic tourism in Ukraine]. Ekonomichni innovatsii – Economic innovations, vol. 2 (75). рр. 71–81.
5 holovnykh fud-trendiv nashoho pokolinnia (2019) [5 main food trends of our generation]. Available at: https://www.village.com.ua/village/city/specials-city/281599-activia (accessed April 10, 2024).
Krykunenko I., Feshchenko R. (2021) Chempiony hastronomichnoi spravy. Top-100 restoraniv Ukrainy vid NV – povnyi spysok [Champions of gastronomy. Top 100 restaurants in Ukraine from NV - the full list]. Available at: https://life.nv.ua/ukr/food-drink/top-100-naykrashchih-restoraniv-ukrajini-vid-zhurnalu-nv-povniy-perelik-50185016.html (accessed April 10, 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.