STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES IN THE CONDITIONS CRISIS PHENOMENA
Abstract
The article is devoted to the study of issues of strategic development of enterprises in the conditions of a crisis economy, because in the modern business environment, the strategic development of enterprises is a key aspect for their success and competitiveness. Taking into account the rapid development of technologies, enterprises must actively implement digital technologies. Business expansion beyond national markets can be an important stage of strategic development. A focus on improving the consumer experience can provide feedback from consumers and increase their loyalty. Manufacturing and domestic enterprises are formulating and implementing strategies that will enable them to compete effectively and adapt to changes in today's business environment. Since 2020, when the COVID-19 pandemic began, most enterprises have faced the conditions of existence in rather difficult and even crisis phenomena. In addition, Ukrainian enterprises not only felt the consequences of the post-pandemic crisis, but also found themselves in extremely difficult conditions caused by the start of hostilities. Today, it is extremely difficult for companies to plan and carry out their activities for a period of more than a year, and even this period requires constant adjustment depending on changes in the circumstances and conditions of the external environment. As a result, the procedure for creating and using effective methods and formats of anti-crisis management at enterprises, regardless of the type of activity and form of ownership, is becoming more and more relevant in the economic downturn. The negative impact of global economic trends on enterprises made it necessary to also investigate the effectiveness of anti-crisis management methods of enterprises, and choose those that are considered more adapted to domestic conditions. It is necessary to deepen knowledge about specific anti-crisis tactics, which depend on the factors of the external and internal environment in which the enterprise exists. From a crisis point of view, the variety is sufficient, and the selection of an appropriate set of measures to mitigate the consequences of crisis situations is justified. The timeliness of anti-crisis management research is also affected by the relevance of the problem of developing a system of preventive measures against crisis phenomena and the possibility of avoiding such problems in the future.
References
Чукурна О.П., Сиволап Л.А., Несторенко Т.П. (2021). Економічний механізм оцінки ризику реалізації маркетингової стратегії. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. № 2 (50). С. 102-109.
Маслак О.О., Огерчук Ю.В., Маслак Т.О. (2021). Особливості вибору стратегії розвитку вітчизняних підприємств на основі аналізу стратегічних альтернатив. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, (2), 6-12 .
Бойко Д.С., Чкан І.О., (2021). Методичний підхід до забезпечення фінансової безпеки та збалансування системи розвитку України. Економіка та управління. №4. С. 29-37.
Брюховецька М.С. (2019). Управлінське рішення та фактори, що впливають на процес його прийняття й реалізацію. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції, (4), 3-6.
Василенко В. (2023). Формування стратегічного наративу системи суспільного врядування України у вимірі військового часу. [Електронний ресурс] URL : https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25500
Ватченко, Б.С., Шаранов, Р.С. (2022). Антикризове управління підприємством в умовах війни. Економічний простір. № 182, С. 32-43.
Лігоненко, Л.О., Андрійчук, В.А. (2023). Резильєнтність в економічному контексті: аналіз світових трендів та перспективи наукових досліджень. Стратегія економічного розвитку України, 52, 16-37.
Пасічник І.В. Стратегічний аналіз виробничого підприємства. Рекомендовано до видання Науково-методичною радою ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана» Протокол № 5 від «11» квітня 2019 року, 485 с.
Аспір. А.Р. Стратегічний підхід до розвитку діяльності торговельних підприємств. Національний лісотехнічний університет України. Науковий вісник. №15. 4, С. 354-357
Гармаш Р. Стратегії розвитку промислових підприємств у світлі глобалізаційних процесів [Електронний ресурс]. URL : http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7701773
Мозоленко М.С. Функціональні стратегії в загальноорганізаційному розвитку підприємств. [Електронний ресурс]. URL : https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8796dfa4-6c8d-47a7-9fd9-ce16794e0b4a/content
Піддубна Т. В. (2019) Процес упровадження стратегії інноваційного розвитку вітчизняного підприємства [Електроний ресурс]. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/324240017.pdf
Стратегічний аналіз галузі. 2019. Навчальний посібник / За ред. Лотиш О.Я. Тернопіль: Економічна думка, 248 с.
Акулюшина, М. О., Телюх, К. П., & Цвік, О. О. (2019). Антикризове управління у розрізі підвищення конкурентних позицій підприємства. Вісник, С.14-17.
Chukurna O.P., Syvolap L.A., Nestorenko T.P. (2021). Ekonomichnyy mekhanizm otsinky ryzyku realizatsiyi marketynhovoyi stratehiyi. [Economic mechanism of risk assessment of marketing strategy implementation]. Bulletin of the Berdyan University of Management and Business. No. 2(50).pp. 102–109.
Maslak O.O., Oherchuk YU.V., Maslak T.O. (2021). Osoblyvosti vyboru stratehiyi rozvytku vitchyznyanykh pidpryyemstv na osnovi analizu stratehichnykh alʹternatyv. [Peculiarities of choosing a strategy for the development of domestic enterprises based on the analysis of strategic alternatives]. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, vol. (2), pp. 6–12.
Boyko D.S., Chkan I.O., (2021). Metodychnyy pidkhid do zabezpechennya finansovoyi bezpeky ta zbalansuvannya systemy rozvytku Ukrayiny. [A methodical approach to ensuring financial security and balancing the development system of Ukraine]. Economics and management. No. 4. pp. 29–37.
Bryukhovetsʹka M.S. (2019). Upravlinsʹke rishennya ta faktory, shcho vplyvayutʹ na protses yoho pryynyattya y realizatsiyu. [Management decision and factors affecting the process of its adoption and implementation]. Actual problems of domestic jurisprudence, (4), pp. 3–6.
Vasylenko V. (2023). Formuvannya stratehichnoho naratyvu systemy suspilʹnoho vryaduvannya Ukrayiny u vymiri viysʹkovoho chasu. [The formation of the strategic narrative of the public governance system of Ukraine in the dimension of wartime]. [Electronic resource] URL : https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25500
Vatchenko, B.S., Sharanov, R.S. (2022). Antykryzove upravlinnya pidpryyemstvom v umovakh viyny. [Anti-crisis management of the enterprise in war conditions]. Economic space. No. 182, pp. 32-43.
Lihonenko, L.O., Andriychuk, V.A. (2023). Rezylʹyentnistʹ v ekonomichnomu konteksti: analiz svitovykh trendiv ta perspektyvy naukovykh doslidzhenʹ. [Resilience in the economic context: analysis of world trends and perspectives of scientific research]. Strategy of Economic Development of Ukraine, vol. 52, pp.16–37.
Pasichnyk I.V. 2019. Stratehichnyy analiz vyrobnychoho pidpryyemstva. [Strategic analysis of a manufacturing enterprise]. Recommended for publication by the Scientific and Methodological Council of the Vadym Hetman KNEU, Protocol No. 5 dated April 11, 485 p.
Aspir. A.R. Stratehichnyy pidkhid do rozvytku diyalʹnosti torhovelʹnykh pidpryyemstv. Natsionalʹnyy lisotekhnichnyy universytet Ukrayiny. [A strategic approach to the development of trade enterprises. National Forestry University of Ukraine]. Scientific Bulletin. No. 15.4, pp. 354–357
Harmash R. Stratehiyi rozvytku promyslovykh pidpryyemstv u svitli hlobalizatsiynykh protsesiv. [Development strategies of industrial enterprises in the light of globalization processes] [Electronic resource]. URL : http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7701773
Mozolenko M.S. Funktsionalʹni stratehiyi v zahalʹnoorhanizatsiynomu rozvytku pidpryyemstv. [Functional strategies in the overall organizational development of enterprises]. [Electronic resource] URL : https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8796dfa4-6c8d-47a7-9fd9-ce16794e0b4a/content
Piddubna T. V. (2019) Protses uprovadzhennya stratehiyi innovatsiynoho rozvytku vitchyznyanoho pidpryyemstva. [The rocess of implementing the strategy of innovative development of a domestic enterprise] [Electronic resource] URL : https://core.ac.uk/download/pdf/324240017.pdf
Stratehichnyy analiz haluzi. 2019. [Strategic analysis of the industry]. Study guide / Ed. Lotysh O.Ya. Ternopil: Economic Opinion, 248 p.
Akuliushyna, M.O., Telyukh, K. P., & Tsvik, O. O. (2019). Antykryzove upravlinnya u rozrizi pidvyshchennya konkurentnykh pozytsiy pidpryyemstva. [Anti-crisis management in terms of improving the company's competitive position]. Visnyk, pp. 14-17.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.