INSTRUMENTS OF ONLINE MARKETING COMMUNICATIONS IN THE PET FOOD MARKET
Abstract
Marketing tools for online communications are actively claiming their place in the marketing promotion of every brand and company in the market. The pet food market is a significant and rapidly growing segment of the global economy, driven by an increase in the number of pet owners and a growing focus on their health and well-being. This study confirmed the importance of digital communications in the marketing strategies of companies operating in the pet food market, enabling them to increase the number of consumers and retain existing ones, and to enhance brand recognition. The article analyzes the advantages of digital communications over traditional ones, their main tools, classifying them into primary and auxiliary, and identifies the trends in the development of online communications in the pet food market. It was established that online tools such as social networks, email, SEO, and content marketing allow sellers to attract new customers, as well as actively work with the loyalty of existing ones. Artificial intelligence allows for the formation of the most relevant loyalty programs, retention strategies, and customer re-engagement strategies. Personalization of communications, especially through email and mobile marketing, provides an exceptionally high level of interaction with customers. In response, consumers form a high level of conversion, clicks, and transitions to digital campaigns. Video and interactive content have proven particularly effective in attracting the attention of customers in the pet food market, especially in demonstrating products such as pet accessories or special feeds. It was determined that in Ukraine, the online direction of pet food sales is actively developing, and companies such as Pethouse, MasterZoo, E-Zoo, Zootovary, Petslike are most successfully using various online communication tools. These companies are recommended to focus on three main tools of online communications within the scope of email marketing, mobile marketing, and content marketing. The prospects for further research are related to studying the effectiveness of expanding the use of mobile marketing and artificial intelligence for aggregating databases for further market segmentation.
References
Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Кузьо О.І. Особливості маркетингової комунікаційної політики вітчизняних виробників кормів для домашніх тварин. Via Economica. 2023. Вип. 2. С. 46–53. DOI 10.32782/2786-8559/2023-2-7
Капінус Л.В., Бикова В.О., Ніколаєнко І.В., Дослідження маркетингових комунікацій підприємства на онлайн – ринку. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 4. С. 193–199. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-4-28
Борисенко О.С., Фісун Ю.В., Ткаченко А.Я. Інструменти маркетингових інтернет-комунікацій як складник механізму управління. Економіка та управління підприємствами. 2020. Вип. 50. С. 85–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-14
Довгунь О.С., Фалович В.А. Комунікації підприємств в інтернеті : тренди та напрями розвитку. Вісник ОНУ І.І. Мечникова. 2018. Вип. 1. С. 59–62. УДК 339.13
Кобилюх О.Я., Головні тренди розвитку кормів для домашніх тварин. Академічні візії. 2023. Вип. 26. С. 1–11. DOI:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10441147
Обнявко О. В., Бербер А.І., Ринок кормів для домашніх тварин : сучасний стан та вектори розвитку. “Наукові проблеми господарювання на макро-, мезо- та мікроекономічному рівнях”: Збірник матеріалів ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Краків, м. Свіштов, м. Міттвайда, м. Прага, м. Ясси, 26-27 квітня 2023 року). С. 180–182
Українська правда. Ринок зоотоварів і послуг зріс до 36 мільярдів https://www.epravda.com.ua/news/2024/02/14/709941/ (дата звернення : 24.04.2024)
Ігнатенко Р.В., Цифрові комунікації в маркетингу: сутність та перспективи розвитку в умовах пандемії COVID – 19. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2021. Вип. 31. С. 40–46. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6034732
Яковець Т., Медведєва К., Цифровий брендинг підприємства у комплексі маркетингових комунікацій. Цифрова економіка. 2022. Вип. 4. С. 72–83. DOI:10.31617/1.2022(144)05
Hubspot. Marketing. https://blog.hubspot.com/marketing (дата звернення : 23.04.2024)
LinkedIn. What is the average return on investment for Facebook or Google ads? https://www.linkedin.com/pulse/what-average-return-investment-roi-facebook-andor-google-rakib-hasan-gmglc/ (дата звернення : 23.04.2024)
Snov. Таргетинг. https://snov.io/glossary/ua/targeting-ua/ (дата звернення : 25.04.2024)
DOU. Перевірено на людях, або як і для чого починати A/B тестування. https://dou.ua/lenta/articles/what-is-a-b-testing/ (дата звернення : 25.04.2024)
Promodo. Бенчмарки digital- маркетингу в петіндустрії. https://www.promodo.ua/blog/na-yaki-marketingovi-benchmarki-oriientuvatisya-u-nishi-zootovariv-u-2024-roci (дата звернення : 24.04.2024)
NV бізнес. Стан зооринку в Україні. Що змінила війна? https://biz.nv.ua/ukr/experts/rinok-zootovariv-zminivsya-v-ukrajini-chi-vitrimayut-virobniki-tisk-viyni-ostanni-novini-50337052.html (дата звернення : 22.04.2024)
Kyivstar business hub. Ринок зоотоварів і послуг в Україні зріс на 27%: як зообізнесу залишатися конкурентоспроможним у 2024. https://hub.kyivstar.ua/articles/rinok-zootovariv-i-poslug-v-ukrayini-zris-na-27-yak-zoobiznesu-zalishatisya-konkurentospromozhnim-u-2024 (дата звернення : 22.04.2024)
Іщук Н.М., Персоналізація інформації в мережевій комунікації : переваги та недоліки. Наукові записки Інституту журналістики. 2015. Том 58. С. 134-139.
Esputnik. Гайд із сегментації клієнтів: значення, класифікація та кейси https://esputnik.com/uk/blog/gajd-iz-segmentaciyi-kliyentiv-znachennya-klasifikaciya-ta-kejsi (дата звернення : 26.04.2024)
Сайт бренду кормів для собак та котів Brit Care. https://brit-pet.com.ua/ (дата звернення : 26.04.2024)
Сторінка бренду Petslike в мережі Instagram https://www.instagram.com/petslike.ua/ (дата звернення : 26.04.2024)
Kosar N.S., Kuzo N.Ie., Kuzo O.I. (2023) Osoblyvosti marketynhovoi komunikatsiinoi polityky vitchyznianykh vyrobnykiv kormiv dlia domashnikh tvaryn.[Features of marketing communication policy of domestic pet food manufacturers.] Via Economica – Via Economica. vol. 2. pp. 46–53. DOI 10.32782/2786-8559/2023-2-7
Kapinus L.V., Bykova V.O., Nikolaienko I.V. (2019) Doslidzhennia marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva na onlain – rynku. [Study of marketing communications of enterprises in the online market.] Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi - Problems of System Approach in Economy. vol. 4. pp. 193–199. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-4-28
Borisenko O.S., Fisun Y.V., Tkachenko A.Ya. Borysenko O.S., Fisun Yu.V., Tkachenko A.Ia. (2020) Instrumenty marketynhovykh internet-komunikatsii yak skladnyk mekhanizmu upravlinnia. [Tools of internet marketing communications as a component of management mechanism.] Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy - Economics and Management of Enterprises. vol. 50. pp. 85–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-14
Dovhun O.S., Falovych V.A. (2018) Komunikatsii pidpryiemstv v interneti : trendy ta napriamy rozvytku. [Enterprise communications on the internet: trends and directions of development.] Visnyk ONU I.I. Mechnykova - Bulletin of ONU I.I. Mechnikov. vol. 1. pp. 59–62.
Kobyliukh O.Ia., (2023) Holovni trendy rozvytku kormiv dlia domashnikh tvaryn. [Main trends in the development of pet foods.] Akademichni vizii - Academic Visions. 2023. vol. 26. pp. 1–11. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10441147
Obnyavko O. V., Berber A.I. Rynok kormiv dlia domashnikh tvaryn : suchasnyi stan ta vektory rozvytku. [The pet food market: current state and vectors of development.] “Naukovi problemy hospodariuvannia na makro-, mezo- ta mikroekonomichnomu rivniakh”: Zbirnyk materialiv KhKhI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Krakow, Svishtov, Mittweida, Prague, Iași, April 26th-27th, 2023). pp. 180–182
Ukrainska pravda. Rynok zootovariv i posluh zris do 36 miliardiv [Ukrainian Pravda. Pet products and services market grew to 36 billion] Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2024/02/14/709941/ (accessed April 24,2024)
Ihnatenko R.V., (2021) Tsyfrovi komunikatsii v marketynhu: sutnist ta perspektyvy rozvytku v umovakh pandemii COVID – 19. [Digital communications in marketing: essence and development prospects in the context of the COVID-19 pandemic. ] Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava - Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, vol. 31. pp. 40–46. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6034732
Yakovets T., Medvedieva K., Tsyfrovyi brendynh pidpryiemstva u kompleksi marketynhovykh komunikatsii. [Digital branding of a company within the complex of marketing communications.] Tsyfrova ekonomika - Digital Economy. 2022. vol. 4. pp. 72 – 83. DOI:10.31617/1.2022(144)05
Hubspot. Marketing. [Hubspot. Marketing.] Available at: https://blog.hubspot.com/marketing (accessed April 23,2024)
LinkedIn. What is the average return on investment for Facebook or Google ads? [LinkedIn. What is the average return on investment for Facebook or Google ads?] Available at: https://www.linkedin.com/pulse/what-average-return-investment-roi-facebook-andor-google-rakib-hasan-gmglc/ (accessed April 23,2024)
Snov. Tarhetynh. [Snov.Targeting.] Available at: https://snov.io/glossary/ua/targeting-ua/ (accessed April 25,2024)
DOU. Perevireno na liudiakh, abo yak i dlia choho pochynaty A/B testuvannia.[DOU. Human-tested, or how and why to start A/B testing.] Available at: https://dou.ua/lenta/articles/what-is-a-b-testing/ (accessed April 25,2024)
Promodo. Benchmarky digital- marketynhu v petindustrii. [Promodo. Benchmarks for digital marketing in the pet industry.] Available at: https://www.promodo.ua/blog/na-yaki-marketingovi-benchmarki-oriientuvatisya-u-nishi-zootovariv-u-2024-roci (accessed April 24,2024)
NV biznes. Stan zoorynku v Ukraini. Shcho zminyla viina? [NV Business. The state of the pet market in Ukraine. How has the war changed it? ] Available at: https://biz.nv.ua/ukr/experts/rinok-zootovariv-zminivsya-v-ukrajini-chi-vitrimayut-virobniki-tisk-viyni-ostanni-novini-50337052.html (accessed April 22,2024)
Kyivstar business hub. Rynok zootovariv i posluh v Ukraini zris na 27%: yak zoobiznesu zalyshatysia konkurentospromozhnym u 2024. [Kyivstar Business Hub. The pet products and services market in Ukraine grew by 27%: how can the pet business remain competitive in 2024.] Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/rinok-zootovariv-i-poslug-v-ukrayini-zris-na-27-yak-zoob (accessed April 22,2024)
Ishchuk N.M., (2015) Personalizatsiia informatsii v merezhevii komunikatsii : perevahy ta nedoliky. [Personalization of information in network communication: advantages and disadvantages.] Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky - Scientific Notes of the Institute of Journalism. vol. 58. pp. 134–139.
Esputnik. Haid iz sehmentatsii kliientiv: znachennia, klasyfikatsiia ta keisy [Esputnik. Guide to customer segmentation: significance, classification, and cases.] Available at: https://esputnik.com/uk/blog/gajd-iz-segmentaciyi-kliyentiv-znachennya-klasifikaciya-ta-kejsi (accessed April 26,2024)
Sait brendu kormiv dlia sobak ta kotiv Brit Care. [Brit Care dog and cat food brand website.] Available at: https://brit-pet.com.ua/ (accessed April 26,2024)
Storinka brendu Petslike v merezhi Instagram [Petslike brand page on Instagram.] Available at: https://www.instagram.com/petslike.ua/ (accessed April 26,2024)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.