BUSINESS ETHICS IN THE CONTEXT OF ECONOMIC GROWTH OF BUSINESS

Keywords: business ethics, variety of forms, categorical principles, origins, postulates, perspectives

Abstract

The article reveals the essence of business ethics, as well as its various terminological forms: normative, applied, general, professional, ethics of business communications, corporate, business ethics. The basic aspect is the observance of modern value criteria, primarily the preservation of the environment through clean technologies, renewable energy sources, the justification and implementation of joint effective, creative projects with partners, as well as compliance with the requirements of domestic and international legal norms of doing business. The thesis is asserted that the main categorical principles of business ethics are moral value parameters of openness and business ability in the legal field to function successfully on the target market. A long period of attempts by society to use the positive benefits of business ethics in achieving the set goal is indicated. Its origins date back to the 20th century, when the fundamental foundations of entrepreneurial activity were formed based on the principles of utility for society, respect for property, the legality of orientation to balanced needs, and the observance of a sustainable vector of development. The main postulates of practically all forms of corporate ethics (applied, meta-ethics, normative, professional, business relations) business ethics are given, particularly trust, integrity, wisdom, reliability, decency, nobility, responsibility, openness, creativity, etc. It has been established that when implementing modern innovative business operation strategies, it is objectively possible to ensure their effectiveness in coexistence and compliance with European ethical business principles aimed at increasing the level of social and environmental responsibility. Based on the results of the Harvard Business School assessment of aspects of corporate ethics with consumers, the following can be used in Ukrainian realities: taking into account the right of choice by consumers; safety of products and services; consideration of consumer requirements; provision of real information on the consumer value of goods.

References

Василевська Т. Е., Саламатов В. О., Марушевський Г. Б. Етика державного управління. К.: НАДУ. 2015

В. Чабанов – Корпоративна етика державного управління Політичні науки vol. 2. №2, 2016

Рахлицька О. Д. До питання корпоративної етики в сучасній організації // Гуманітарний часопис. 2011. №1. с. 89–97

Хачатурян Х. В. Переорієнтація державного управління на потреби громадян: нова європейська модель. Вісник Київського міжнародного університету (електронний ресурс Серія «Міжнародні відносини»). К.: КиМУ. 2009. Вип. 8. 352 с.

Овсянкіна Л. Моральні критерії підприємницької діяльності. Людина і політика 2002. №3 с. 138-143

Сидоренко С. В. Методологічні засади аналізу етики бізнесу. Гуманітарний вісник ЗДІА 2009. № 39. С. 91–106

Ольга Гагалюк – Шляхи підвищення культури підприємництва або «корпоративна етика» як засіб виховання бізнесмена – Галицький економічний вісник№2 (63) 2020 Менеджмент. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32454

Герет Т. – Етика бізнесу, монографія Томас С. Герет Річард Дж. Клонскі.: Пер. З англ. Остап Вітаманюк.: 2-е вид, - к.: Основи, 1999. – 44 с.

Л. С. Ринейська. Етика міжнародного підприємництва: проблеми та шляхи їх вирішення: Ефективна економіка №11, 2017

Вотович Т. Ділова етика: як покращити етичну свідомість у компанії. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2010 -№1. с. 5–9

Тиліпська Р. Б., Передало Х. С., Мукан О. В. – Етика бізнесу в умовах європейської інтеграції. Вісник національного університету «Львівська політехніка. Менеджмент та підприємництво» в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку 2016. №858, с. 132139. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPM_2016_858_21

Vasylevska T. E., Salamatov V. O., Marushevskyi H. B. (2015) Etyka derzhavnoho upravlinnia [Ethics of public administration] – K.: NADU.

V. Chabanov (2016) Korporatyvna etyka derzhavnoho upravlinnia [Corporate ethics of public administration] Politychni nauky Vol. 2. №2,

Rakhlytska O. D. (2011) Do pytannia korporatyvnoi etyky v suchasnii orhanizatsii [To the issue of corporate ethics in a modern organization]// Humanitarnyi chasopys. №1. pp. 89–97

Khachaturian Kh. V. (2009) Pereoriientatsiia derzhavnoho upravlinnia na potreby hromadian: nova yevropeiska model [Reorientation of public administration to the needs of citizens: a new European model]. Visnyk Kyivskoho mizhnarodnoho universytetu (elektronnyi resurs Seriia «Mizhnarodni vidnosyny»). – K.: KyMU. -Vyp. 8. 352 p.

Ovsiankina L. (2002) Moralni kryterii pidpryiemnytskoi diialnosti [Moral criteria of entrepreneurial activity]. Liudyna i polityka. №3 pp. 138–143

Sydorenko S. V. (2009) Metodolohichni zasady analizu etyky biznesu [Methodological principles of business ethics analysis]. Humanitarnyi visnyk ZDIA. № 39. pp. 91–106

Olha Hahaliuk (2020) Shliakhy pidvyshchennia kultury pidpryiemnytstva abo «korporatyvna etyka» yak zasib vykhovannia biznesmena [Ways of improving the culture of entrepreneurship or "corporate ethics" as a means of educating a businessman]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk №2 (63) Available at:https://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32454

Heret T., (1999) Etyka biznesu [Business ethics], monohrafiia [a monograph] Tomas S. Heret Richard Dzh. Klonski.: Per. Z anhl. Ostap Vitamaniuk.: 2-e vyd, - k.: Osnovy, 44 p.

L. S. Ryneiska (2017) Etyka mizhnarodnoho pidpryiemnytstva: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [Ethics of international entrepreneurship: problems and ways to solve them]. Efektyvna ekonomika №11.

Votovych T. (2010) Dilova etyka: yak pokrashchyty etychnu svidomist u kompanii [Business ethics: how to improve ethical awareness in the company]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo . №1. pp. 5–9

Tylipska R. B., Peredalo Kh. S., Mukan O. V. (2016) Etyka biznesu v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Business ethics in the conditions of European integration]. Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo» v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. №858, pp. 132–139. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPM_2016_858_21

Article views: 59
PDF Downloads: 40
Published
2024-03-25
How to Cite
Shvydanenko, H., & Shvydanenko, O. (2024). BUSINESS ETHICS IN THE CONTEXT OF ECONOMIC GROWTH OF BUSINESS. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-124
Section
ECONOMICS