THE POTENTIAL OF VIRTUAL REALITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN MODELING PRODUCT INNOVATIONS OF VIRTUAL CORPORATION

Keywords: information processing, organizational dynamics, development of production systems, targeted orientation

Abstract

This scientific article explores the characteristics of modeling product innovations in virtual corporations that operate in online environments (without physical offices). The authors note that the proliferation of virtual reality and artificial intelligence in modeling product innovations for virtual corporations holds great potential. According to the provisions outlined, the article aims to determine the potential of virtual reality and artificial intelligence in modeling product innovations for virtual corporations. The research demonstrates that while the key characteristics of effective product innovations for virtual corporations are shaped by advancements in information processing, organizational dynamics, and the development of production systems, virtual reality, and artificial intelligence tools create the potential for their modeling. The practical significance of the research lies in expanding the knowledge about the impact of VR and AI tools on the processes of modeling product innovations and in shaping opportunities for developing strategies for their effective utilization.

References

Hnylyansʹka O. V., Karyy O. I. (2023) Efektyvne vykorystannya internetu rechey (iot) v administratyvnomu menedzhmenti: zavdannya ta mozhlyvosti dlya orhanizatsiy u suchasnomu biznes-seredovyshchi. Pidpryyemnytstvo i torhivlya [Effective use of the Internet of Things (IoT) in administrative management: tasks and opportunities for organizations in the modern business environment]. Pidpryyemnytstvo i torhivlya, vol. 39, pp. 58–66.

Kalʹchenko T. V. (2009) Hlobalʹna ekonomika: metodolohiya systemnykh doslidzhenʹ [Global economy: methodology of systematic research]. Kyiv.: Kyyivsʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy un-t im. Vadyma Hetʹmana. (in Ukrainian)

Kraus N.M, Kraus K.M., Kryvoruchko O.S. (2018) Virtualʹna realʹnistʹ natsionalʹnoho informatsiyno-innovatsiynoho prostoru [Virtual reality of the national information and innovation space]. Ekonomika i suspilʹstvo. vol. 4, pp. 22–35.

Kutsenko T. M. (2012) Teoretychni osnovy formuvannya stratehiyi innovatsiynoho rozvytku v konteksti intensyfikatsiyi innovatsiynykh protsesiv [Theoretical basis of formation of innovative development strategy in the context of intensification of innovative processes]. Marketynh i menedzhment innovatsiy, vol. 4, pp. 308–317.

Limanski A. (2010) Sutnistʹ i vydy produktovykh innovatsiy u stratehiyi pidpryyemstva [The essence and types of product innovations in enterprise strategy]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Problemy ekonomiky ta upravlinnya, vol. 683, pp. 358–364.

Mashika Hannа, Zelic Victoria, Kiziun Alla, Maslyhan Roman et al. (2023) Services sphere cluster management: virtualization and methodological aspects. Odesa: KUPRIENKO SV. (in Ukrainian)

Oliynyk L. V. (2017) Upravlinnya innovatsiynym rozvytkom pidpryyemstva na osnovi formuvannya innovatsiynykh prohram [Management of innovative development of the enterprise based on the formation of innovative programs]. Ekonomika i orhanizatsiya upravlinnya, vol. 3 (27), pp. 51-59.

Polinkevych O. M. (2018) Stratehiyi ta tekhnolohiyi innovatsiynoho rozvytku [Strategies and technologies of innovative development: a monograph]. Lutsʹk : Vezha-Druk. (in Ukrainian)

Shaban K. S., Zozulʹov O. V. (2016) Klasyfikatsiya innovatsiy pidpryyemstv, shcho vkhodyatʹ do mizhorhanizatsiynykh obʺyednanʹ [Classification of innovations of enterprises that are part of inter-organizational associations]. Ekonomichnyy visnyk NTUU «KPI», vol. 13, pp. 493–500.

Гнилянська О. В., Карий О. І. Ефективне використання інтернету речей (іот) в адміністративному менеджменті: завдання та можливості для організацій у сучасному бізнес-середовищі. Підприємництво і торгівля. 2023. №. 39. С. 58–66.

Кальченко Т. В. Глобальна економіка: методологія системних досліджень. Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана. К.: КНЕУ, 2006. 248 с

Краус Н.М, Краус К.М., Криворучко О.С. Віртуальна реальність національного інформаційно-інноваційного простору. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 4. С. 22–35.

Куценко Т. М. Теоретичні основи формування стратегії інноваційного розвитку в контексті інтенсифікації інноваційних процесів. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 308–317.

Ліманскі А. Сутність і види продуктових інновацій у стратегії підприємства. Збірник наукових праць Національного університету «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління. 2010. № 683. С. 358-364.

Services sphere cluster management: virtualization and methodological aspects: монографія / [Authors team : Mashika Hannа, Zelic Victoria, Kiziun Alla, Maslyhan Roman et al.]. Odesa: KUPRIENKO SV, 2023 131 с

Олійник Л. В. Управління інноваційним розвитком підприємства на основі формування інноваційних програм. Економiка i органiзацiя управлiння. 2017. № 3 (27). С. 51–59.

Стратегії та технології інноваційного розвитку : монографія / за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. О. М. Полінкевич. – Луцьк : Вежа-Друк, 2018. – 416 с

Шабан К. С., Зозульов О. В. Класифікація інновацій підприємств, що входять до міжорганізаційних об’єднань. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2016. № 13. С. 493–500.

Article views: 23
PDF Downloads: 14
Published
2024-03-25
How to Cite
Kulinich , T., & Holovachko , V. (2024). THE POTENTIAL OF VIRTUAL REALITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN MODELING PRODUCT INNOVATIONS OF VIRTUAL CORPORATION. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-93
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY