MARKETING CHARACTERISTICS OF THE RESTAURANT PERSONALITY WHICH CAUSE THE EFFECTIVE ACTIVITY OF RESTAURANT ENTERPRISES

Keywords: restaurateur, marketing features, signs and qualities of a restaurateur, behavior, personality of a restaurateur

Abstract

The article proves that for effective marketing activity, entrepreneurial activity and, in particular, the functioning of restaurant enterprises, it is necessary to use the marketing features of these enterprises, business spheres, industries, markets in the process of production and offering of restaurant services. One of the key elements of the service marketing complex is the personnel who produce and provide these services to the client. In the restaurant business, this element is the restaurateur. estaurateurs as entrepreneurs are characterized by a peculiar composition of personal qualities, including acquired ones, which contribute to their choice of professional activity in the restaurant business and ensure its effectiveness. They have the responsibility (directly related to the level of profitability of the restaurant and their own fee) to create a favorable psychological space of the restaurant and direct relations with the client; identification, analysis and satisfaction of requests, food preferences of the client and ideas about rest and entertainment at the enterprise of the restaurant sector; creating prerequisites for the client's repeat visit and attracting the client's entourage to visit this restaurant. It is proposed to identify and control the marketing features of the restaurateur's personality in order to increase the efficiency of his functions and the activities of restaurants. The features and qualities of a subject of professional activity, a subject of entrepreneurial activity, a subject of activity in the restaurant business, a group of qualities and skills of a successful restaurateur, which take into account the peculiarities of his entrepreneurial activity and the specifics of the functioning of restaurant business enterprises, as well as personal signs of the success of a restaurateur, are highlighted. In order to increase the efficiency of the restaurateur's work, it is necessary to identify, recommend for use and control the set of skills and properties of the restaurateur, as well as the level of his "psychological literacy", which determine the results of his professional activity, methods and directions for solving problems arising in this activity.

References

Архіпов В. В., Русавська В.А. Організація обслуговування в закладах ресторанного господарства : навч. посібник. Київ : ЦУЛ, 2009. 342 с.

Про підприємництво : Закон України від 07.02.1991 р. № 698-XII. Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР). 1991. 7. лют. (№ 14). С.168–170.

Гой І. В., Смелянська П.Т. Підприємництво. Київ : ЦУЛ, 2013. 368 с.

Антонова В. А. Ресторанний бізнес в економічному розвитку України. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2010. Вип. 1. С. 595–601.

Герасименко Т. О. Розробка стратегії розвитку підприємств ресторанного бізнесу. Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. 2015. Вип. 49. С. 22–25.

Доценко В.Ф. Готельно-ресторанна справа як середовище розвитку приватної підприємницької ініціативи. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Економіка і менеджмент. 2020. Вип. 43. С. 114–119.

Давидова О. Ю. Розробка комплексу концепції маркетинг-мікс 11Р на підприємствах готельно-ресторанного господарства. Соціальна економіка. 2018. Вип. 55. С. 89–96.

Матвіїв М. Формування концепції гостинності в інноваційному маркетингу послуг ресторанних підприємств. Журнал європейської економіки. 2014. Т. 13, № 3. С. 304–323.

Гакова М. В. Концептуальні засади управління поведінкою персоналу підприємств готельно-ресторанного господарства. Торгівля і ринок України. 2018. № 1. С. 62–69.

Жегус О. В. Управління лояльністю клієнтів у закладах готельно-ресторанного господарства в умовах нових викликів. Проблеми економіки. 2020. № 3. С. 118–125.

Ніфатова О. М. Шляхи підвищення ефективності управління персоналом готельно-ресторанного бізнесу. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія : Економічні науки. 2018. № 1. С. 45–54.

Arkhipov V. V., Rusavsʹka V.A. (2009) Orhanizatsiya obsluhovuvannya v zakladakh restorannoho hospodarstva : navch. Posibnyk [Organization of service in restaurants: training. manual.] Kyiv : TSUL, 342 р. (in Ukrainian)

Law of Ukraine оn entrepreneurship N. 698-XII. (1991, February 7). Vidomosti Verkhovnoyi Rady URSR (VVR), 14, pp. 168–170 (in Ukrainian)

Hoy I. V., Smelyansʹka P.T. (2013) Pidpryyemnytstvo [Entrepreneurship] Kyiv : TSUL, 368 р. (in Ukrainian)

Antonova V. A. (2010) Restorannyy biznes v ekonomichnomu rozvytku Ukrayiny [Restaurant business in the economic development of Ukraine]. Ekonomichna stratehiya i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh – Economic strategy and prospects for the development of trade and services,vol. 1. рр. 595–601.

Herasymenko T. O. (2015) Rozrobka stratehiyi rozvytku pidpryyemstv restorannoho biznesu [Development of a strategy for the development of restaurant business enterprises]. Visnyk Lʹvivsʹkoyi komertsiynoyi akademiyi. Seriya ekonomichna. – Bulletin of the Lviv Commercial Academy. The series is economical, vol. 49. рр. 22–25.

Dotsenko V.F. (2020) Hotelʹno-restoranna sprava yak seredovyshche rozvytku pryvatnoyi pidpryyemnytsʹkoyi initsiatyvy [Hotel and restaurant business as an environment for the development of private entrepreneurial initiative]. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriya : Ekonomika i menedzhment – Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and management,vol. 43. рр. 114–119.

Davydova O. (2018) Rozrobka kompleksu kontseptsiyi marketynh-miks 11Р na pidpryyemstvakh hotelʹno-restorannoho hospodarstva [Development of the 11Р marketing mix concept complex at hotel and restaurant enterprises]. Sotsialʹna ekonomika – Social economy, vol . 55. рр. 89–96.

Matviyiv M. (2014) Formuvannya kontseptsiyi hostynnosti v innovatsiynomu marketynhu posluh restorannykh pidpryyemstv [Formation of the concept of hospitality in innovative marketing of services of restaurant enterprises]. Zhurnal yevropeysʹkoyi ekonomiky – Journal of European Economy, T. 13, № 3. рр. 304–323.

Hakova M. V. (2018) Kontseptualʹni zasady upravlinnya povedinkoyu personalu pidpryyemstv hotelʹno-restorannoho hospodarstva [Conceptual principles of managing the behavior of personnel of hotel and restaurant enterprises]. Torhivlya i rynok Ukrayiny – Trade and market of Ukraine, vol № 1. pp. 62–69.

Zhehus O. V. (2020) Upravlinnya loyalʹnistyu kliyentiv u zakladakh hotelʹno-restorannoho hospodarstva v umovakh novykh vyklykiv [Customer loyalty management in hotel and restaurant establishments in the conditions of new challenges]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, vol 3. pp 118–125.

Nifatova O. M. (2018) Shlyakhy pidvyshchennya efektyvnosti upravlinnya personalom hotelʹno-restorannoho biznesu [Ways to increase the efficiency of personnel management in the hotel and restaurant business]. Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu tekhnolohiy ta dyzaynu. Seriya : Ekonomichni nauky – Bulletin of the Kyiv National University of Technology and Design. Series: Economic sciences, vol 1. рр. 45–54.

Article views: 20
PDF Downloads: 10
Published
2024-03-26
How to Cite
Zviahintseva, O., Matviienko, S., & Matviienko, A. (2024). MARKETING CHARACTERISTICS OF THE RESTAURANT PERSONALITY WHICH CAUSE THE EFFECTIVE ACTIVITY OF RESTAURANT ENTERPRISES. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-25
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS