PECULIARITIES OF INTERNET MARKETING DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF EUROPEAN INTEGRATION
Abstract
The article analyzes and studies the problems and prospects of development of Internet marketing in the context of European integration. The purpose of the article is to study the problems and prospects for the development of Internet marketing by domestic enterprises in the context of European integration of the country's economy. The relevance is to increase the level of competition in the markets, especially when entering foreign ones. The research methods used were analysis, synthesis and graphical. The article analyzes the dynamics of the number of Internet users in the world during 2005-2023, as well as the dynamics and forecasts of the number of Internet users of social networks in the world during 2017-2024 as potential consumers of Internet marketing products. The comparative characteristics of traditional marketing and modern Internet marketing are presented, and the advantages and opportunities of the latter are also highlighted. The global trends in the development of Internet marketing in the context of European integration are studied. Among them are the following: combining the advantages of artificial intelligence (delegation of some functions performed by humans) with human resources, focusing on the use of mobile technologies, optimization of corporate websites, their visibility, conducting reputational activities (responsible attitude, economical consumption (circular economy), compliance with corporate ethics, etc. The practical significance is as follows: in order to win a tough competition, a business must be based on innovations, including constant changes and improvement of marketing activities, and Internet marketing is one of the modern and effective tools. Therefore, the effective use of Internet marketing in the context of European integration will ensure that companies maintain a stable competitive position, a sufficient level of financial and economic stability and efficiency, increase their level of competitiveness in the market, etc.
References
Басюк Т.М., Думанський Н.О. Основи інформаційних технологій. Л.: Новий Світ-2000, 2011. 390 с.
Бойчук І.В. Напрями реалізації маркетингових функцій підприємства через застосування Інтернету. Вісник Хмельницького національного університету: збірн. наук. праць. Хмельницьк: Вид-во ХНУ, 2009. Вип. 5. С. 34–38.
Завербний А.С., Пушак Я.Я. Проблеми і потенційні можливості розвитку ІТ-сфери в Україні за умов активізування процесів інтегрування до міжнародного ринку: управлінський аспект. Вісник економічної науки України. 2022. № 1 (42). С. 110–113.
Завербний А.С., Ніценко Д. Проблеми та перспективи застосування бенчмаркінгу підприємствами як елемент конкурентного розвитку. Економіка та суспільство. 45. 2022. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1947
Голишева Є.О., Кириченко Т.В., Коваленко Я.А. Особливості використання інструментів Інтернет-маркетингу на підприємстві. Молодий вчений. 2014. № 10 (13) (1). С. 53–56. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/molv_2014_10(13)(1)_13.pdf
Дьячук І.В. Інтернет-маркетинг та digital-стратегії. принципи ефективного використання. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. №4 (64). С. 106–113.
Красовська О.Ю. Інтернет-маркетинг як сучасний інструмент комунікації підприємства. економіка та управління підприємствами. Випуск № 1(63), 2018. С. 67–71.
Литовченко І.Л. Дослідження Інтернет-середовища України для маркетингової діяльності промислових підприємств. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 88–94.
Литовченко І.Л. Інтернет-маркетинг. К.: Центр учбової літератури, 2011. 332 с.
Ляшенко Г.П., Моткалюк Р.В. Інтернет-маркетинг та його інструменти. Науковий вісник Національного університету ДПС України (економіка, право). 2013. Вип. 3(62). С. 59–65.
Окландер М.А., Окландер Т.О., Яшкіна О.І. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя: монографія. Одеса: Астропринт, 2017. 292 с.
Пешко М., Завербний А.С. Діджиталізація української економіки в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2023. 47. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136
Плескач В.Л. Технології електронного бізнесу: монографія. К.: КНЕУ. 2004. 223 с.
Семенова А.В. Інтернет-маркетинг в Україні: передумови виникнення, особливості становлення, перспективи розвитку. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2013. № 10. С. 413–417.
Турчин Л., Островерхов В. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 75–85.
Ус М.І. Інтернет-маркетинг як інструмент маркетингових комунікацій та складник комерційної діяльності підприємства. Економіка і суспільство. Випуск 15. 2018. С. 482–488.
Хартман А. Стратегії успіху в Інтернет-економіці. К.: Лорі. 2001. 265 с.
Храпкіна В.В., Брюшко Н.О. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Економіка та суспільство. 38. 2022. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1320
Шкляєва Г.О. Інтерактивні маркетингові комунікації у менеджменті підприємства. Економічний нобелівський вісник. 2014. № 1 (7). URL: http://duep.edu/uploads/vidavnitstvo14/ekonomichnij-nobelivskij-visnik-114/7653.pdf
Шпак Н.О., Кирилич Т.Ю. Роль маркетингової діяльності у функціонуванні вітчизняних про¬мислових підприємств. Економіка: реалії часу. 2013. № 2(7). С. 103–110.
Шпилик С. Інтернет як ефективний маркетинговий інструмент сучасного підприємства. Галицький економічний вісник. № 2 (49). 2015. С. 212–223.
Business Data Platform Statista. Internet user growth worldwide from 2005 to 2023. URL: https://www.statista.com/statistics/273018/number-of-internet-users-worldwide/
Business Data Platform Statista. Number of social network users worldwide from 2017 to 2027. URL: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
Basiuk T.M., Dumanskyi N.O. (2011). Osnovy informatsiinykh tekhnolohii [Fundamentals of information technology]. L.: Novyi Svit-2000 390 p. (in Ukrainian)
Bojchuk I.V. (2009) Naprjamy realizacii marketyngovyh funkcij pidpryjemstva cherez zastosuvannja Internetu [Areas of implementation of marketing functions of the enterprise through the use of the Internet]. Visnyk Hmelnyckogo nacionalnogo universytetu: zbirn. nauk. prac. Hmelnyck: Vyd-vo HNU, Vol. 5, pp. 34–38. (in Ukrainian)
Zaverbnyi A.S., Pushak Ya.Ya. (2022). Problemy i potentsiini mozhlyvosti rozvytku IT-sfery v Ukraini za umov aktyvizuvannia protsesiv intehruvannia do mizhnarodnoho rynku: upravlinskyi aspekt [Problems and potential opportunities for the development of the IT sector in Ukraine in the context of intensifying the processes of integration into the international market: management aspect]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy. 1 (42). pp. 110–113. (in Ukrainian)
Zaverbnyi A.S., Nitsenko D. (2022). Problemy ta perspektyvy zastosuvannia benchmarkinhu pidpryiemstvamy yak element konkurentnoho rozvytku [Problems and prospects of benchmarking by enterprises as an element of competitive development]. Ekonomika ta suspilstvo. 45. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1947
Holysheva Ye.O., Kyrychenko T.V., Kovalenko Ya.A. (2014). Osoblyvosti vykorystannia instrumentiv Internet-marketynhu na pidpryiemstvi [Peculiarities of using Internet marketing tools at the enterprise]. Molodyi vchenyi. 10 (13) (1). pp. 53–56. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/molv_2014_10(13)(1)_13.pdf
Diachuk I.V. (2021). Internet-marketynh ta digital-stratehii. Pryntsypy efektyvnoho vykorystannia [Internet marketing and digital strategies. Principles of effective use]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK». 4 (64). pp. 106–113. (in Ukrainian)
Krasovska O.J. (2018). Internet-marketynh yak suchasnyi instrument komunikatsii pidpryiemstva. ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy [Internet marketing as a modern tool of the enterprise communication]. 1(63). pp. 67–71. (in Ukrainian)
Lytovchenko I.L. (2011). Doslidzhennia Internet-seredovyshcha Ukrainy dlia marketynhovoi diialnosti promyslovykh pidpryiemstv [Research of the Ukrainian Internet environment for marketing activities of industrial enterprises]. Marketynh i menedzhment innovatsii 2. pp. 88–94. (in Ukrainian)
Lytovchenko I.L. (2011). Internet-marketynh [Internet marketing]. K.: Tsentr uchbovoi literatury. 332 p. (in Ukrainian)
Liashenko H.P., Motkaliuk R.V. (2013). Internet-marketynh ta yoho instrumenty [Internet marketing and its tools]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu DPS Ukrainy (ekonomika, pravo). 3(62). pp. 59–65. (in Ukrainian)
Oklander M.A., Oklander T.O., Jashkina O.I. (2017). Cyfrovyj marketyng – model' marketyngu ХХI storichchja: monografija [Digital Marketing – The marketing model of the 21st century: a monograph]. Odesa: Astroprynt (in Ukranian)
Peshko M., Zaverbnyi A.S. (2023). Didzhytalizatsiia ukrainskoi ekonomiky v umovakh yevrointehratsii. [Digitalization of the Ukrainian economy in the context of European integration]. Ekonomika ta suspilstvo. 47. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136
Pleskach V.L. (2004). Tekhnolohii elektronnoho biznesu: monohrafiia [E-business technologies: a monograph]. К.: КNЕU. 223 p. (in Ukrainian)
Semenova A.V. (2013). Internet-marketynh v Ukraini: peredumovy vynyknennia, osoblyvosti stanovlennia, perspektyvy rozvytku [Internet marketing in Ukraine: prerequisites, peculiarities of formation, development prospects]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» 10. pp. 413–417. (in Ukrainian)
Turchyn L., Ostroverkhov V. (2019). Suchasni trendy internet-marketynhu. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy [Modern trends in Internet marketing. Regional aspects of the development of productive forces of Ukraine]. 24. pp. 75–85. (in Ukrainian)
Us M.I. (2018). Internet-marketynh yak instrument marketynhovykh komunikatsii ta skladnyk komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva [Internet marketing as an instrument of marketing communications and a component of commercial activity of an enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo. pp. 482–488. (in Ukrainian)
Khartman A. (2001). Stratehii uspikhu v Internet-ekonomitsi [Strategies for success in the Internet economy]. K.: Lоrі. 265 p. (in Ukrainian)
Khrapkina V.V., Briushko N.O. (2022). Suchasni trendy internet-marketynhu [Modern trends in Internet marketing]. Ekonomika ta suspilstvo. 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1320
Shkliaieva H.O. (2014). Interaktyvni marketynhovi komunikatsii u menedzhmenti pidpryiemstva [Interactive marketing communications in enterprise management]. Ekonomichnyi nobelivskyi visnyk. 1 (7). URL: http://duep.edu/uploads/vidavnitstvo14/ekonomichnij-nobelivskij-visnik-114/7653.pdf
Shpak N.O., Kyrylych T.Iu. (2013). Rol marketynhovoi diialnosti u funktsionuvanni vitchyznianykh promyslovykh pidpryiemstv [The role of marketing activities in the functioning of domestic industrial enterprises]. Ekonomika: realii chasu. 2(7). рр. 103–110. (in Ukrainian)
Shpylyk S. (2015). Internet yak efektyvnyi marketynhovyi instrument suchasnoho pidpryiemstva [Internet as an effective marketing tool for a modern enterprise]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. № 2 (49). рр. 212-223. (in Ukrainian)
Business Data Platform Statista. Internet user growth worldwide from 2005 to 2023. URL: https://www.statista.com/statistics/273018/number-of-internet-users-worldwide/
Business Data Platform Statista. Number of social network users worldwide from 2017 to 2027. URL: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.