MODERN DIGITAL CHANNELS IN THE PHARMACEUTICAL SECTOR AND THEIR CLASSIFICATION ACCORDING TO THE 5P MARKETING MODEL

Keywords: digital marketing, marketing channels, 5P marketing mode, 4P marketing model, social networks, messengers

Abstract

The purpose of this article is to examine the utilization of modern digital marketing channels within the pharmaceutical industry, with a focus on identifying key channels suitable for this sector. It aims to classify these channels according to the 5P marketing model, providing a foundational understanding and practical insights into their use. Additionally, the goal is to analyze the advantages and disadvantages of these marketing channels to offer recommendations for their effective implementation. This involves conducting an analysis of scientific articles, studies, and websites related to digital marketing channels, followed by comparison and systematization of the gathered data. Various methods including inductive and deductive approaches, as well as comparative and graphic methods, were employed in this study. This research is pertinent because leveraging digital tools is imperative for the growth of any company, especially within the pharmaceutical sector, given its innovative and highly competitive nature. Therefore, understanding the primary modern digital channels, their practical applications, and the associated challenges is crucial. It is worth noting that while marketers have a plethora of digital channels at their disposal, each channel serves specific purposes. Hence, to facilitate comprehension of their impact, classification according to the 5P marketing model was undertaken. The main digital marketing channels highlighted in this study include social networks, websites, digital television, email and messengers, and mobile applications. Classification according to the 5P model reveals their influence on Price, Product, People, Promotion, and Place, enabling the practical planning of their utilization based on marketing strategies. This, in turn, enhances the effectiveness of marketing campaigns while mitigating the risks associated with inappropriate channel usage. Furthermore, the study emphasizes the significance of adhering to legal restrictions and ethical norms in digital marketing endeavors within the pharmaceutical industry.

References

Виноградова О. В., Недопако Н. М. DIGITAL МАРКЕТИНГ: ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2021. № 18. С. 103–108. URL: https://doi.org/10.20535/2307-5651.18.2021.240678

Рубан В. СУЧАСНІ ІНСТРУМЕНТИ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2019. № 30. С. 143–146.

Васильців Н. ЦИФРОВИЙ МАРКЕТИНГ ЯК СКЛАДНИК ПЕРСПЕКТИВНОГО НАПРЯМУ РОЗВИТКУ ІНДУСТРІЇ 4.0. Економіка та управління підприємствами. 2019. № 2(64). С. 35–40. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666x/2019-2-64-4 (дата звернення: 26.03.2024).

Кононенко О. 11 маркетингових каналів для отримання клієнтів у 2022 році | IAMPM. IAMPM. URL: https://iampm.club/ua/blog/11-marketingovih-kanaliv-dlya-otrimannya-klijentiv-u-2022-roczi/

Світлана Г. Digital-маркетинг - що це таке, переваги та інструменти діджитал-маркетингу. elit-web.ua. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/digital-marketing-chto-ehto (дата звернення: 24.03.2024).

Jo Dixon S. Topic: Social media. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/1164/social-networks/#topicOverview (дата звернення: 24.03.2024).

Бойко В. О. ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА-ПЛАТФОРМ У МАРКЕТИНГУ. OPEN SCIENCE OF UKRAINE. 2023. Т. 2023, № 3. С. 91–95. DOI: https://doi.org/10.59948/osou3.2023.22

Curating PRO: Мобільна фармацевтика | MobileSOP. MobileSOP | Система автоматизації співробітників. URL: https://ua.mobilesop.com/produktyi/curating-pro-mobilnaya-farmatsevtika/ (дата звернення: 24.03.2024).

МОБІЛЬНІ ЗАСТОСУНКИ У СТРУКТУРІ СУЧАСНИХ МЕДИЧНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ / А. КОВАЛЕНКО та ін. Control systems and computers. 2018. № 4. С. 58–68. DOI: https://doi.org/10.15407/usim.2018.04.0057

МОБІЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ МОНІТОРИНГУ ПОКАЗНИКІВ СТАНУ ЗДОРОВ’Я / Н. ДОРОШ та ін. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2017. No 3 (73). С. 47–50. URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/8267/7804

2024 State of Marketing Report. HubSpot | Software, Tools, Resources for Your Business. URL: https://www.hubspot.com/state-of-marketing (дата звернення: 24.03.2024).

Стельмашенко О., Соболєва А. ЕВОЛЮЦІЯ ВИКОРИСТАННЯ E-MAIL МАРКЕТИНГУ. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2022. № 5(23). С. 285–296. DOI https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-285-293

МЕСЕНДЖЕРИ ДОВІРИ. Reputation Contractors. URL: https://reputation.contractors/mediatrust2023 (дата звернення: 24.03.2024).

Роберт Л. 79% українців щодня користуються інтернетом – опитування. ОПОРА - Громадянська мережа - вибори в Україні - Election in Ukraine. URL: https://www.oporaua.org/polit_ad/79-ukrayintsiv-shchodnia-koristuiutsia-internetom-opituvannia-24268 (дата звернення: 24.03.2024).

Chi C. Top Marketing Channels for 2024. HubSpot Blog | Marketing, Sales, Agency, and Customer Success Content. URL: https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-channels (date of access: 24.03.2024).

КОНЦЕПЦІЯ МАРКЕТИНГ-МІКС (4P, 5P, 7P). Маркетингові технології підприємств в сучасному науково-технічному середовищі : Ⅵ конф. молодих вчен. та студентів, м. Тернопіль, 26 квіт. 2016 р. Тернопіль, 2016. С. 45–46.

Vynohradova, O. V., & Nedopako, N. M. (2021). DIGITAL MARKETYNH: EVOLIUTSIIA ROZVYTKU V UKRAINI. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut»– Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". vol. (18), pp.103–108. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.18.2021.240678

Ruban, V. (2019). SUCHASNI INSTRUMENTY TSYFROVOHO MARKETYNHU [MODERN TOOLS OF DIGITAL MARKETING]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu– Scientific Bulletin of Kherson State University. vol. (30), pp.143–146.

Vasyltsiv, N. (2019). TSYFROVYI MARKETYNH YAK SKLADNYK PERSPEKTYVNOHO NAPRIAMU ROZVYTKU INDUSTRII 4.0.[ DIGITAL MARKETING AS A COMPONENT OF THE PROSPECTIVE DIRECTION OF DEVELOPMENT OF INDUSTRY 4.0.] Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy– Economics and enterprise management. vol. (2(64)), pp.35–40. DOI:https: //doi.org/10.32836/2521-666x/2019-2-64-4

Kononenko, O. (2022, 18 serpnia). 11 marketynhovykh kanaliv dlia otrymannia kliientiv u 2022 rotsi [11 Marketing Channels to Get Customers in 2022 |] IAMPM. IAMPM. Available at: https://iampm.club/ua/blog/11-marketingovih-kanaliv-dlya-otrimannya-klijentiv-u-2022-roczi/

Svitlana, H. (2023, 10 lypnia). Digital-marketynh - shcho tse take, perevahy ta instrumenty didzhytal-marketynhu. elit-web.ua. [Digital marketing - what it is, advantages and tools of digital marketing] Available at: https://elit-web.ua/ua/blog/digital-marketing-chto-ehto

Jo Dixon, S. (2024, 10 sichnia). Topic: Social media. Statista. https://www.statista.com/topics/1164/social-networks/#topicOverview

Boiko, V. O. (2023). VYKORYSTANNIA SOTSIALNYKH MEDIA-PLATFORM U MARKETYNHU. [USE OF SOCIAL MEDIA PLATFORMS IN MARKETING] OPEN SCIENCE OF UKRAINE, vol.2023 no. (3), pp.91–95. DOI: https://doi.org/10.59948/osou3.2023.22

Curating PRO: Mobilna farmatsevtyka | MobileSOP. (b. d.). MobileSOP | Systema avtomatyzatsii spivrobitnykiv. https://ua.mobilesop.com/produktyi/curating-pro-mobilnaya-farmatsevtika/

KOVALENKO, A. ta in. (2018). MOBILNI ZASTOSUNKY U STRUKTURI SUCHASNYKH MEDYCHNYKH INFORMATSIINYKH SYSTEM. [9. MOBILE APPLICATIONS IN THE STRUCTURE OF MODERN MEDICAL INFORMATION SYSTEMS]. Control systems and computers, vol. (4), pp.58–68.

DOROSH, N., ta in. (2017). MOBILNI TEKHNOLOHII DLIA MONITORYNHU POKAZNYKIV STANU ZDOROVIA. [MOBILE TECHNOLOGIES FOR MONITORING HEALTH INDICATORS] Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorovia Ukrainy–Herald of social hygiene and health care organization of Ukraine. (No 3 (73)), pp.47–50.

2024 State of Marketing Report. (2024). HubSpot | Software, Tools, Resources for Your Business. https://www.hubspot.com/state-of-marketing

Stelmashenko, O., & Sobolieva, A. (2022). EVOLIUTSIIA VYKORYSTANNIA E-MAIL MARKETYNHU [EVOLUTION OF USING E-MAIL MARKETING] Naukovi perspektyvy (Naukovì perspektivi)– Scientific perspectives(Naukovì perspektivi. vol. (5(23)), pp.285–296. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-285-293

MESENDZHERY DOVIRY. (2024, kviten) [MESSENGERS OF TRUST]. Reputation Contractors. https://reputation.contractors/mediatrust2023

Robert, L. (2022, 18 serpnia). 79% ukraintsiv shchodnia korystuiutsia internetom — opytuvannia. [79% of Ukrainians use the Internet every day - survey.] OPORA - Hromadianska merezha - vybory v Ukraini - Election in Ukraine. Available at: https://www.oporaua.org/polit_ad/79-ukrayintsiv-shchodnia-koristuiutsia-internetom-opituvannia-24268

Chi, C. (2024, 9 sichnia). Top Marketing Channels for 2024 [+Data]. HubSpot Blog Marketing, Sales, Agency, and Customer Success Content. https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-channels

KONTSEPTSIIA MARKETYNH-MIKS (4P, 5P, 7P). (2016). Marketynhovi tekhnolohii pidpryiemstv v suchasnomu naukovo-tekhnichnomu seredovyshchi [Marketing technologies of enterprises in the modern scientific and technical environment]. Ⅵ konf. molodykh vchen. ta studentiv, m. Ternopil, 26 kvit. 2016 r. Ternopil, 2016. pp. 45–46. (in Ukrainian)

Article views: 14
PDF Downloads: 22
Published
2024-02-27
How to Cite
Byshovets, I. (2024). MODERN DIGITAL CHANNELS IN THE PHARMACEUTICAL SECTOR AND THEIR CLASSIFICATION ACCORDING TO THE 5P MARKETING MODEL. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-91
Section
MARKETING