SWOT ANALYSIS OF THE POST-WAR DEVELOPMENT POTENTIAL OF THE TOURIST AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS IN UKRAINE

Keywords: martial law, domestic tourism, hotel-restaurant and tourist business of Ukraine, SWOT analysis, post-war development

Abstract

The purpose of the study is to determine the potential of the post-war development of tourism and hotel and restaurant business in Ukraine. It was determined that the introduction of martial law on the territory of Ukraine and the beginning of hostilities, various circumstances, in particular moral and psychological upheavals, the economic decline of entrepreneurship and the impossibility of doing business, significantly paralyzed a significant part of the tourism and hospitality business. Part of the temporarily occupied territories of Ukraine became unsuitable for further activities, as buildings, premises and a significant part of fixed assets were destroyed or destroyed, there was a loss of logistical connections and professional and important personnel. Accordingly, the process of business relocation from the temporarily occupied territories to the controlled territory of Ukraine has been implemented. It was determined that difficult times place additional demands on the business of tourism and hotel and restaurant business, and therefore require specific and timely solutions, a non-standard approach taking into account state and social needs, moral and ethical and cross-cultural wishes taking into account material, financial and economic, labor and informational resource limitations, as well as the absence of state security guarantees. A SWOT analysis is presented, which allowed monitoring external and internal challenges, specified potential strengths and weaknesses of the hotel-restaurant and tourism business in Ukraine. The problems related to business processes and management of the hotel-restaurant and tourism business are characterized, as well as prospective ways of transformation of business processes of post-war development are explored. Based on the results of the analysis, promising directions for the development of the hotel-restaurant and tourism business in Ukraine after the war are presented. It was determined that special attention should be paid to ensuring barrier-free conditions for various categories of the population. Priority measures have been determined, the implementation of which will have a positive and stimulating effect on the potential of the research object.

References

Як працює готельний та туристичний бізнес в Україні в умовах війни: про стійкість та інновації з Антоном Тараненко. URL https://visitukraine.today/uk/blog/2824/stiikist-ta-innovacii-yak-pracyuje-gotelnii-ta-turisticnii-biznes-v-ukraini-v-umovax-viini

Кохан М.О., Бірюкова Ю.А., Шпарик Я.Я. Cтратегічний потенціал готельно-ресторанного бізнесу україни у часи невизначеності та швидких змін. Економіка та суспільство. 2023. № 57. С. 31–38.

Плотнікова М. Ф., Якобчук В. П., Ходаківський Є. І., Войтенко А. Б., Колеснікова М. С. Державна політика реалізації туристичного потенціалу України. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 3. С. 102–112.

Юринець З., Мельник Н. Основні аспекти формування маркетингової політики на підприємствах туристичної галузі України. Вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 6. С. 137–141

Баженова С., Пологовська Ю., Канцур І. Розвиток готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Економіка та суспільство. 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-22

Вдовічен А. Регіональні особливості управління підприємствами сфери гостинності в довоєнний, воєнний та поствоєнний періоди. Управління розвитком сфери гостинності: регіональний аспект : матер. Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф., 5 травня 2022 р. Чернівці : Технодрук, 2022. С. 10–21.

Самодай В., Рибальченко С., Орищенко Є. Антикризове управління готельним підприємством в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. No 44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1805.

Безручко Л. Сучасний стан та перспективи розвитку готельних мереж у світі та Україні. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2018. Випуск 45. C. 273–280.

Кількість нових вакансій та виручки закладів – спільне дослідження Poster та Work.ua. URL: https://t.me/restorator_reve/1073

Туризм. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.

Коваленко Н.О. Напрямки післявоєнної трансформації бізнес-процесів туристичного та готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Наукові перспективи. № 2 (44). 2024. С. 701–714. http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/9496/9549

Yak pratsyuye hotelʹnyy̆ ta turystychnyy̆ biznes v Ukraïni v umovakh viy̆ny: pro stiy̆kistʹ ta innovatsiï z Antonom Taranenko (2023). [How the hotel and tourism business works in Ukraine in war conditions: about sustainability and innovation with Anton Taranenko]. URL: https://visitukraine.today/uk/blog/2824/stiikist-ta-innovacii-yak-pracyuje-gotelnii-ta-turisticnii-biznes-v-ukraini-v-umovax-viini. (in Ukrainian)

Kokhan M.O., Biryukova YU.A., Shparyk YA. (2023). Ctratehichnyy potentsial hotelʹno-restorannoho biznesu ukrayiny u chasy nevyznachenosti ta shvydkykh zmin. [The strategic potential of the hotel and restaurant business of Ukraine in times of uncertainty and rapid changes]. Ekonomika ta suspilʹstvo. 2023. № 57. S. 31–38. (in Ukrainian)

Plotnikova, M. F., Yakobchuk, V. P., Khodakivskyy, Y. I., Voytenko, A. B. and Kolesnikova, M. S. (2022) Derzhavna polityka realizatsiyi turystychnoho potentsialu Ukrayiny [State policy of realizing the tourism potential of Ukraine]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. Vypusk 3. P. 102–112. (in Ukrainian)

Yurynets, Z. and Melnyk, N. (2014). Osnovni aspekty formuvannia marketynhovoi polityky na pidpryiemstvakh turystychnoi haluzi Ukrainy [Basic aspects of marketing policy formation at enterprises of the tourism industry of Ukraine]. Visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky». Vypusk 6. P. 137–141. (in Ukrainian)

Bazhenova S., Pologhovsjka Ju., Kancur I. (2022). Rozvytok ghoteljno-restorannogho biznesu v umovakh sjoghodennja [Development of the hotel and restaurant business in today's conditions]. Ekonomika ta suspiljstvo, no. 38. Available at: https://doi.org/10.32782/2 524-0072/2022-38-22. (in Ukrainian).

Vdovichen A. (2022). Reghionaljni osoblyvosti upravlinnja pidpryjemstvamy sfery ghostynnosti v dovojennyj, vojennyj ta postvojennyj periody [Regional peculiarities of management of enterprises in the field of hospitality in the pre-war, war and post-war periods]. Upravlinnja rozvytkom sfery ghostynnosti: reghionaljnyj aspekt : mater. Mizhnar. nauk.-prakt. onlajn-konf.. Chernivci: Tekhnodruk, 10–21. (in Ukrainian)

Samodai V., Rybalchenko S., Oryshchenko E. (2022) Anti-crisis management of a hotel enterprise in war conditions. Economy and society, No. 44. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1805.

Bezruchko L. (2018) Current state and prospects of development of hotel chains in the world and Ukraine. Bulletin of Lviv University. International relations series. Issue 45. P. 273–280.

Kiljkistj novykh vakansij ta vyruchky zakladiv – spiljne doslidzhennja Poster ta Work.ua [The number of new vacancies and the revenue of institutions - a joint study by Poster and Work.ua]. Available at: https://t.me/ restorator_reve/1073. (in Ukrainian).

Turyzm. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrajiny [Tourism. State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua. (in Ukrainian).

Kovalenko N.O. Napryamky pislyavoyennoyi transformatsiyi biznes-protsesiv turystychnoho ta hotelʹno-restorannoho biznesu v Ukrayini [Directions of post-war transformation of business processes of tourism and hotel and restaurant business in Ukraine]. Naukovi perspektyvy. № 2 (44). 2024. S. 701–714. http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/9496/9549 (in Ukrainian).

Article views: 39
PDF Downloads: 57
Published
2024-02-27
How to Cite
Kovalenko, N. (2024). SWOT ANALYSIS OF THE POST-WAR DEVELOPMENT POTENTIAL OF THE TOURIST AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS IN UKRAINE. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-61