SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM: FISCAL SIGNIFICANCE AND DEVELOPMENT PRIORITIES

Keywords: simplified taxation system, single tax, taxpayers, fiscal significance, tax reform, tax incentives

Abstract

The simplified taxation system is a priority lever for supporting the development of small businesses, which allows for optimal tax burden and tax administration. The article examines the criteria for applying the simplified taxation system in the context of individual single tax payers. It is established that the main amount of the single tax is paid by individual entrepreneurs (groups 1-3), although the share of the single tax paid by them has decreased. The war period saw an increase in the single tax paid by legal entities in Group 3. Changes in the structure of tax revenues from single tax payers are due to the preferential taxation regime. It is determined that tax innovations during the martial law period contributed to tax revenues from the single tax, but caused budget losses from other taxes - income tax and VAT. The introduced innovations and their subsequent cancellation during the martial law period have resulted in complications in the tax administration and tax reporting procedures for business representatives. The procedure for preparing tax reports requires the use of accounting information. It is noted that the increased tax consequences of doing business for individual entrepreneurs (IEs) are largely due to the peculiarities of accounting support for commodity and settlement transactions. The paper presents the main measures of reforming the simplified taxation system envisaged by the National Revenue Strategy until 2030. Most of the proposed positions will increase the risk of doing business, especially for IEs and farms. In the area of small business, individual entrepreneurs who provide socially important products, goods, services and agricultural producers - farmers - may be the most vulnerable to tax reforms. The additional burden on private entrepreneurs in terms of mandatory accounting for all commodity transactions and cash payments requires greater professional competence in accounting and taxation. Increasing the fiscal burden on small business entrepreneurs could lead to the shadowing of the national economy and a loss of tax revenues. Taxation optimisation should be aimed at stimulating strategically important small business activities, increasing tax revenues, reducing the shadow economy, and improving social welfare.

References

Національна стратегія доходів до 2030 року. Міністерство фінансів України. URL: https://www.mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue% 20Strategy_2030_.pdf. (дата звернення: 22.02.2024).

Скрипник С.В., Лавров Р.В., Шепель І. В. Облік і оподаткування суб’єктів малого підприємництва. Економіка та суспільство. 2023. Випуск 52. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-61 (дата звернення 26.02.2024).

Сушкова О.Є., Осадчий Є.С. Роль платників єдиного податку у формуванні фінансового-економічного потенціалу регіонів України. Ефективна економіка. 2020. № 11 URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8346 (дата звернення 24.02.2024).

Лобода Н. О., Чабанюк О. М., Мосолова Ю. О. Спрощена система оподаткування як мікроекономічний фіскальний регулятор. Бізнес Інформ. 2021. №4. C. 228–234.

Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI / Верховна Рада України. URL : http://zakon0.rada.gov.ua. (дата звернення 26.02.2024).

Добрунік Т.П. Оподаткування малого бізнесу в Україні: реалії сьогодення та перспективи. Причорноморські економічні студії. 2022. Випуск 76. C. 235–244.

Державний веб-портал бюджету для громадян: офіційний вебсайт. URL: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes (дата звернення 16.02.2024).

Для пільг війна скінчилася. Держава повертає бізнесу мирні правила оподаткування. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/12/1/ 694463/ (дата звернення 27.02.2024).

Зіграти на 2%. Хто скористався податковим поспіхом уряду URL: https://lb.ua/economics/2023/02/09/545260_zigrati_2_hto_skoristavsya.html (дата звернення 27.02.2024).

Бізнес скаржиться на постійні податкові зміни та нестачу часу на адаптацію. URL: https://eba.com.ua/biznes-skarzhytsya-na-postijni-podatkovi-zminy-ta-nestachu-chasu-na-adaptatsiyu/ (дата звернення 26.02.2024).

Скорик М.О, Брухаль В. Р. (2023). Податкове стимулювання бізнесу в умовах воєнного стану. Молодий вчений. 2023. № 4 (116). С. 173–177.

Чижова Т.В. Єдиний податок та його роль в сучасному підприємницькому просторі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Випуск 41. С.131–136

Лойко В.В., Александров Б.В. Підтримка та розвиток малого та середнього бізнесу в умовах війни. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2023. № 1 (11). С. 228–237.

Національна стратегія доходів погіршує умови ведення бізнесу. URL: https://urb.org.ua/naczionalna-strategiya-dohodiv-pogirshu%D1%94-umovi-vedennya-biznesu-zayava/ (дата звернення 26.02.2024).

Національна стратегія доходів України: крок до ЄС чи загроза для бізнесу? URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/17/708805/ (дата звернення 26.02.2024).

Natsionalna stratehiia dokhodiv do 2030 roku (2023). [National Revenue Strategy until 2030]. Ministerstvo finansiv Ukrainy. Available at: https://www.mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf (in Ukrainian). (accessed February 22, 2024).

Skrypnyk S.V., Lavrov R.V. & Shepel I.V.(2023). Oblik i opodatkuvannia subiektiv maloho pidpryiemnytstva. [Accounting and taxation of small business entities]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. vol. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-61 (accessed February 26, 2024).

Sushkova O.Ie., & Osadchyi Ye.S. (2020). Rol platnykiv yedynoho podatku u formuvanni finansovoho-ekonomichnoho potentsialu rehioniv Ukrainy. Efektyvna ekonomika. [The role of single taxpayers in formation of financial and economic potential of regions in Ukraine] Efektyvna ekonomika – Efficient economy. vol. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8346 (Accessed February 24, 2024)

Loboda N. O., Chabaniuk O. M., & Mosolova Yu. O. (2021). Sproshchena systema opodatkuvannia yak mikroekonomichnyi fiskalnyi rehuliator. [Simplified taxation system as a microeconomic fiscal regulator]. Biznes Inform – Business Inform. vol. 4. рр. 228–234.

Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 № 2755-VI / Verkhovna Rada Ukrainy. [Tax Code of Ukraine dated 02.12.2010 No. 2755-VI / Verkhovna Rada of Ukraine]. Available at: http://zakon0.rada.gov.ua. (accessed February 26, 2024).

Dobrunik T.P. (2022). Opodatkuvannia maloho biznesu v Ukraini: realii sohodennia ta perspektyvy. [Small business taxation in Ukraine: current realities and prospects] Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Economic Studies. vol. 76. pp. 235–244.

Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian: ofitsiinyi sait. [State budget web portal for citizens: official website]. Available at: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes. (accessed February 16, 2024). (in Ukrainian).

Dlia pilh viina skinchylasia. Derzhava povertaie biznesu myrni pravyla opodatkuvannia. [For benefits, the war is over. The state returns peaceful taxation rules to business]. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/ 12/1/694463/ (accessed February 27, 2024).

Zihraty na 2%. Khto skorystavsia podatkovym pospikhom uriadu. [Play at 2%. Who took advantage of the government's tax rush]. Available at: https://lb.ua/economics/2023/02/09/545260_zigrati_2_hto_skoristavsya.html (accessed February 27, 2024).

Biznes skarzhytsia na postiini podatkovi zminy ta nestachu chasu na adaptatsiiu. [Business complains about constant tax changes and lack of time for adaptation]. Available at: https://eba.com.ua/biznes-skarzhytsya-na-postijni-podatkovi-zminy-ta-nestachu-chasu-na-adaptatsiyu/ (accessed February 26, 2024).

Skoryk M.O, & Brukhal V. R. (2023). Podatkove stymuliuvannia biznesu v umovakh voiennoho stanu. [Tax incentives for business under martial law]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, vol. 4 (116). pp. 173–177.

Chyzhova T.V. (2022). Yedynyi podatok ta yoho rol v suchasnomu pidpryiemnytskomu prostori. [The single tax and its role in the modern business space]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. vol. 41. pp.131–136.

Loiko V.V., & Aleksandrov B.V. (2023) Pidtrymka ta rozvytok maloho ta serednoho biznesu v umovakh viiny. [Support and development of small and medium-sized businesses in wartime conditions] Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii – European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations. vol. 1 (11). pp. 228–237.

Natsionalna stratehiia dokhodiv pohirshuie umovy vedennia biznesu. [The National Revenue Strategy worsens the business environment] Available at: https://urb.org.ua/naczionalna-strategiya-dohodiv-pogirshu%D1%94-umovi-vedennya-biznesu-zayava/ (accessed February 26, 2024).

Natsionalna stratehiia dokhodiv Ukrainy: krok do YeS chy zahroza dlia biznesu? [National revenue strategy of Ukraine: a step towards the EU or a threat to business?] Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/17/708805/ (accessed February 26, 2024).

Article views: 73
PDF Downloads: 82
Published
2024-02-27
How to Cite
Dobrunik, T. (2024). SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM: FISCAL SIGNIFICANCE AND DEVELOPMENT PRIORITIES. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-10
Section
ACCOUNTING AND TAXATION